دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

سرخوردگی ناشی از نادیده انگاشته شدن، مهم ترین عامل بی تفاوتی اجتماعی
 
یزد- ایرنا- شصت و پنجمین نشست كانون تفكر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد با محوریت "راهكارهای كاهش بی تفاوتی اجتماعی و افزایش مسئولیت پذیری" به صورت مجازی برگزار شد.
سرخوردگی ناشی از نادیده انگاشته شدن، مهم ترین عامل بی تفاوتی اجتماعی یزد- ایرنا- شصت و پنجمین نشست كانون تفكر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد با محوریت ""راهكارهای كاهش بی تفاوتی اجتماعی و افزایش مسئولیت پذیری"" به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد در ابتدای این نشست دكتر سید رضا جوادیان دبیر كانون تفكر سلامت اجتماعی دانشگاه، تقویت رفتارهای مثبت متقابل با بی تفاوتی اجتماعی را اقدامی مؤثر در كاهش این پدیده اجتماعی عنوان كرد كه می توان با شاخص سازی علمی به جایگزینی این رفتارها به جای بی تفاوتی در جامعه به تقویت مسئولیت پذیری در افراد امیدوار بود.

دكتر سعید عطار رییس دبیرخانه كانون های تفكر دانشگاه یزد تركیب 5 بخش اصلی بیانیه كانون در حوزه بی تفاوتی اجتماعی را پیشنهاد كرد كه شامل: مقدمه و ضرورت بحث، چیستی و شواهد بی تفاوتی اجتماعی، زمینه های بی تفاوتی، پیامدها و ارائه راهكار است.

وی ضمن بیان عدم استفاده از ظرفیت نیروی اجتماعی در كشور به مفهوم رفتارهای كارشكنانه در كتاب "كین توزی" اثر ماكس شلر اشاره كرد كه در آن افراد یك جامعه ضمن نادیده انگاشته شدن و گسترش رفتارهای بدخواهانه، انتقام جویی و حسادت، به عناصری تخریب گر تبدیل می شوند.

دكتر محمد تركاشوند عضو هیأت علمی بخش مردم شناسی دانشگاه یزد به احساس سرخوردگی ناشی از عدم اثرگذاری نخبگان در تصمیم سازی ها و سطوح مختلف جامعه به عنوان عاملی مهم در بروز بی تفاوتی اجتماعی جامعه نخبگان اشاره كرد كه می تواند در مراتب بالاتر به عموم مردم نیز تعمیم یابد.

شكوه نیك نظر مدیر موسسه افق روشن فردا، تمركز بر مهارت گفتگو و لهجه را از جمله راهكارهای برون رفت از بحران عدم تعامل و در نتیجه بی تفاوتی اجتماعی دانست كه می تواند با نقش آفرینی فعالانه نخبگان حوزه علوم اجتماعی مرتفع گردد.

مهدی حجازی رییس گروه آمایش سرزمین سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد یكی از دلایل بی تفاوتی اجتماعی در یزد را ناشی از گم گشتگی هویتی دانست كه با توجه به عدم تعلق خاطر به شهر و نگاه به موقتی بودن حضور، این تفكر در میان مردم استان نهادینه شده است.

به گفته حجازی، تصمیم گیری های عجولانه و مبتنی بر تفكرات پوپولیستی نیز مزید بر عوامل دیگر، باعث سرخوردگی ذی نفعان و ذی نفوذان جامعه و كاهش اعتماد و افزایش بی تفاوتی شده است.

دكتر سمانه اسعدی عضو هیأت علمی بخش روانشناسی و مشاوره دانشگاه یزد با اشاره به نگاه ریشه یابی روانشناسانه در حوزه بی تفاوتی اجتماعی، گفت: یكی از مهم ترین مسائل در ماجرای تربیت نسلی و افراد جامعه اهمیت دارد این است كه والدین از ابتدا چه برداشتی از میزان تأثیرگذاری آن ها بر محیط پیرامون خود را در آن ها ایجاد كرده اند.

به گفته دكتر اسعدی، راهكار اولیه مقابله با بی تفاوتی اجتماعی، تربیت فرزند و توجه به اصولی است كه در ساختار تعاملی والدین درست به كار گرفته می شود، سپس همدلی، بافت ارتباطی به اعضا خانواده و همسالان مورد اهمیت است.

در تلاقی علوم روانشناسی و جامعه شناسی دكتر اسعدی خاطر نشان كرد كه اگر پرورش اولیه فرد متعارض با سیستم های اجتماعی باشد كه فرد با آن مواجه است، احساس سرخوردگی و عدم همخوانی باورها به وجود آمده و هنجار ناهماهنگی برای بافت اجتماعی ایجاد شده كه احساس ناامیدی و تعارضات مضاعفی را برای فرد به همراه دارد.

دكتر مجتبی ملك افضلی استادیار بخش حقوق دانشگاه یزد، به عنوان راهكار خروج از بی تفاوتی اجتماعی نخبگان، نوعی مهندسی معكوس را پیشنهاد كرد كه با تشخیص منشأ بی تفاوتی می توان به علت العلل رسید و برای رفع آن تلاش كرد. وی با دسته بندی نخبگان به دو دسته نخبگان مسئولیت پذیر و بی تفاوت افزود: این دوگانگی ناشی از نظام اولویت های زندگی بوده كه خود محصول "معنای زندگی" در نظر نخبگان است.

دكتر ملك افضلی علت العلل رفتارهای انسانی و از جمله بی تفاوتی اجتماعی را مفهوم معنای زندگی دانست و افزود: زمانی كه معنای زندگی، بهره مندی حداكثری از مواهب موجود با تحمل كمترین ریسك تعریف می شود، ایجاد بی تفاوتی اجتماعی محتمل بوده و هر زمان كه معنای زندگی به سمت خدمت رسانی حداكثری به سایر انسان ها تغییر یابد، حس مسئولیت اجتماعی و دوری از بی تفاوتی نیز به طور طبیعی پدیدار می شود.

وی معنای زندگی را ماحصل نوع شناخت انسان و جهان معرفی كرد كه شناخت هركس نسبت به انسان و جهان منشأ همه رفتارهای او تلقی شده و برای خروج پایدار نخبگان از بی تفاوتی اجتماعی هیچ راهی جز آگاهی بخشی به ایشان وجود ندارد.

مهم ترین محورهای مطرح شده در این نشست:

• تعریف و جایگزینی یك رفتار مثبت اجتماعی به جای بی تفاوتی، راهكاری در جهت كاهش این پدیده
• افراد یك جامعه ضمن نادیده انگاشته شدن و گسترش رفتارهای بدخواهانه، انتقام جویی و حسادت، به عناصری تخریبگر تبدیل می شوند.
• تمركز بر مهارت گفتگو و لهجه از جمله راهكارهای برون رفت از بحران عدم تعامل و در نتیجه بی تفاوتی اجتماعی در استان است.
• تربیت فرزند و ساختار تعاملی والدین و عدم تعارض تربیت با ساختار اجتماعی از جمله راهكارهای اولیه درمان بی تفاوتی اجتماعی است.
• آگاهی بخشی به عنوان منشأ اصلی بی تفاوتی مورد توجه قرار گیرد.
در این نشست، دكتر نسرین باباییان، دكتر ملیحه علی مندگاری، از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد و فاطمه زارع كارشناس پژوهشی دبیرخانه كانون های تفكر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.

بررسی شرایط ثبت جهانی شهر یزد در كانون تفكر گردشگری دانشگاه یزد
پس از ثبت جهانی ، "ایجاد منطقه ویژه گردشگری در یزد" هدف بعدی فعالان این حوزه خواهد بود؟
شصتمین نشست كانون تفكر گردشگری دانشگاه یزد با محوریت بررسی طرح منطقه آزاد گردشگری یزد، به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست محمدمهدی شرافت، دبیر كانون تفكر گردشگری دانشگاه یزد در آستانه سالروز ثبت جهانی شهر یزد، دستیابی به این عنوان را در سایه تلاش همگانی برای دستیابی به یك هدف مشترك و مشخص ممكن دانست كه با تكرار این هدف گذاری و جلب مشاركت می توان به كامیابی های مشابه دست یافت.

دبیر كانون تفكر گردشگری دانشگاه یزد با اشاره به نبود برنامه ریزی های بلند مدت و دقیق در این زمینه، رویكرد هدف محوری توسعه گردشگری استان را پیشنهاد كرد و گفت: هدف ایجاد منطقه آزاد در یزد می تواند انسجام لازم و قابل دسترسی برای تشكل ها و فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی ایجاد كرده و توسعه استان را به همراه داشته باشد.

دكتر سعید عطار رییس دبیرخانه كانون های تفكر دانشگاه یزد امكان برنامه ریزی بلند مدت و میان مدت بخش گردشگری را در فضای نا اطمینان موجود به چالش كشید.

به گفته وی، این حوزه در مقابل متغیرهای بیرونی بسیار آسیب پذیر بوده و تنها می توان برنامه ریزی های كوتاه مدت را برای آن در نظر گرفت.

دكتر عطار كمترین كاركرد ایجاد منطقه ویژه گردشگری را انسجام بخشی تشكل های گردشگری و الزام بخشی واحدهای مختلف دولت برای همراهی با اهداف آن ها دانست كه با بررسی های حقوقی این طرح در قانون و همراهی تشكل ها امكان پذیر خواهد بود.

علیرضا ثواچه، مدیر امور گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد ا انتقاد از خلأ قانونی در بخش های مرتبط با گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، از انتقال مشكلات موجود و تبدیل آن ها به قانون سخن به میان آورد.

به گفته ثواچه، قوانین ضمن ایجاد التزام عملی برای بخش های مختلف درگیر گام مؤثری در ایجاد منطقه ویژه گردشگری به شمار می آید كه از طریق نمایندگان یزد در مجلس امكان پذیر خواهد بود.
ایجاد منطقه ویژه گردشگری، جذب سرمایه گذار خارجی را ممكن می كند

دكتر مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی كشور، ضمن بیان تفاوت مناطق آزاد صنعتی و منطقه آزاد در حوزه گردشگری، ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه گذاری را مهم ترین انگیزه تلاش برای ایجاد منطقه ویژه گردشگری در یزد عنوان كرد.

وی ابهام در جزییات طرح و نگرانی های فرهنگی و اجتماعی حاصل از اجرای طرح را از جمله چالش های موجود در اجرایی شدن این طرح دانست.

به گفته دكتر باصولی، شرایط همه گیری ویروس كرونا بهترین زمان برای پرداختن به امور عقب افتاده یا امور خلاقانه در این حوزه است كه با توجه به وضعیت برابر، استفاده از این فرصت می تواند در جهت پیشرو بودن یزد نسبت به رقبا تعیین كننده باشد.

وی تعیین تكلیف در مورد بخش گردشگری و انواع آن، امكانات و نیازهای هر بخش را از مهم ترین فعالیت های قابل بررسی در شرایط فعلی دانست كه موفقیت فعالان این حوزه را در پی خواهد داشت.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی كشور سرمایه گذاری در بخش گردشگری را معطوف به توسعه واحدهای اقامتی ندانست و تعیین زمینه های متناسب با خدمات مورد نیاز برای جذب سرمایه گذار خارجی را مورد توجه قرار داد.

مهدی حجازی رییس گروه آمایش سرزمین سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد تعیین هدف از ایجاد منطقه ویژه گردشگری را مورد بحث قرار داد كه می تواند شامل: دریافت تسهیلات برای بخش گردشگری استان، كاهش محدودیت های گردشگران خارجی و یا مدیریت واحد این بخش در منطقه باشد

مهم ترین محورهای مطرح شده در این نشست:
• تعیین یك هدف مقدس برای فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی می تواند عامل تحرك و اتحاد تشكل ها باشد.
• ایجاد منطقه ویژه گردشگری به عنوان هدف، بهترین گزینه قابل دسترس
• انتقال مشكلات موجود در بخش گردشگری و تبدیل آن ها به قانون، مقدمه ایجاد منطقه ویژه گردشگری
• ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه گذاری را مهم ترین انگیزه تلاش برای ایجاد منطقه ویژه گردشگری در یزد

در این نشست دكتر فائزه اسدیان، دكتر علی اكبر تشكری، دكتر منصور مهینی زاده، دكتر محسن رفیعیان از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد، حسین دهقان منشادی مسئول كمیته گردشگری خوراك، داوود دهقانی نایب رییس انجمن راهنمایان تور استان، سیدرضا بهادری راهنمای گردشگری و مسئول كمیته گردشگری پایدار، محمدمهدی لسان صدق مدیرعامل شركت توسعه گردشگری استان، مرتضی تكمیلی مدیر مجموعه هتل های جاده ابریشم و فاطمه زارع كارشناس پژوهشی دبیرخانه كانون های تفكر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.

برچسب ها
- یزد
- دانشگاه
- تفت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۳۴ - ۲۱/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۹