دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

چگونه یك بانك قرض الحسنه پیشگام حوزه مسئولیت اجتماعی شد؟
 
بانك مهر ایران نخستین بانك ایرانی است كه با مطالعه بانك های اسلامی سایر كشورها و الگوگیری از آن ها، منابع حاصل از دریافت جریمه دیركرد را به برنامه های مسئولیت اجتماعی خود تخصیص می دهد. از این رو می توان بانك مهر ایران را پیشگام حوزه مسئولیت اجتماعی شبكه بانكی كشور دانست.
نسخه چاپی

چگونه یك بانك قرض الحسنه پیشگام حوزه مسئولیت اجتماعی شد؟

چگونه یك بانك قرض الحسنه پیشگام حوزه مسئولیت اجتماعی شد؟ بانك مهر ایران نخستین بانك ایرانی است كه با مطالعه بانك های اسلامی سایر كشورها و الگوگیری از آن ها، منابع حاصل از دریافت جریمه دیركرد را به برنامه های مسئولیت اجتماعی خود تخصیص می دهد. از این رو می توان بانك مهر ایران را پیشگام حوزه مسئولیت اجتماعی شبكه بانكی كشور دانست.

آرمان ملی آنلاین -به گزارش روابط عمومی بانك قرض الحسنه مهر ایران، لازم است برای آگاهی و كسب اطلاعات در مورد مسئولیت اجتماعی بانك ابتدا چرایی و چیستی مسئولیت اجتماعی را بدانیم. مسئولیت اجتماعی موضوعی است كه امروزه در جوامع بشری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. مسئول بودن از منظر اجتماعی بدین معناست كه سازمان و انسان ها در قبال مسائل اجتماعی، محیطی و فرهنگی باید به صورت اخلاق مدار و با حساسیت بالا رفتار كنند. مسئولیت اجتماعی سازمانی، انجام مجموعه اقدامات یك سازمان به منظور كمك به جامعه است. به عبارتی معنایش این است كه یك سازمان بخشی از سود به دست آمده ناشی از فعالیت های خود را در زمینه های فرهنگی و اجتماعی هزینه كند. در حقیقت مسئولیت اجتماعی سازمانی، فراتر رفتن از ملزومات قانونی و برخورداری از نگاهی مسئولانه نسبت به جامعه و مردم است.
مسئولیت اجتماعی باعث می شود كه از تمركز صرف بر نفع اقتصادی كاسته شده و منافع عمومی جامعه نیز در نظر گرفته شود. بدیهی است در چنین جامعه ای، دسترسی مردم به خدمات اجتماعی بیشتر می شود، مسئولیت و حقوق اجتماعی رعایت شده و مشاركت و نظارت اجتماعی بیشتر می شود. در این شرایط احساس رضایت افراد از زندگی در این جامعه افزایش می یابد. هر چقدر برای سرمایه های اجتماعی ارزش بیشتری قائل شویم، به همان میزان از آسیب های اجتماعی كاسته شده و مسئولیت پذیری افزایش می یابد. در واقع مسئولیت اجتماعی به وسیله كمك كردن به قشر آسیب پذیر جامعه از عوارض توسعه در ابعاد گوناگون همچون ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... می كاهد.
مسئولیت اجتماعی در نظام بانكداری
مسئولیت اجتماعی به مفهوم امروزی، قدمتی بالغ بر یك سده داشته و خاستگاه آن كشورهای غربی صنعتی هستند. در واقع مسئولیت اجتماعی برای مرتفع كردن مسائل و مشكلات پس از انقلاب صنعتی مورد توجه قرار گرفت. در ایران هم چند سالی است كه موضوع مسئولیت اجتماعی بیش از پیش توسط سازمان ها مورد توجه قرار گرفته است. بانك ها كه از اركان اقتصادی مهم به شمار می روند، در نهادینه سازی این مبحث در جامعه نقش پر رنگی ایفا می كنند. بانك ها محرك و تسهیل گر فعالیت های تجاری و اقتصادی، ارائه دهندگان خدمات مالی و نهادهای مولد ثروت هستند و بنابراین دارای تأثیر به سزایی در نهادینه كردن این حركت فكری در سراسر جامعه هستند.
مسئولیت اجتماعی با 5 تا 6 دهه قدمت در صنعت بانكداری مفهومی نسبتاً جدید محسوب می شود. موضوع مسئولیت اجتماعی از دهه 1950 میلادی در صنعت بانكداری مطرح شده و چارچوب های مدیریتی مربوط به بانك ها برای پاسخگویی در این زمینه تلاش كرده اند. روند و فرآیند مسئولیت پذیری بانك ها در طول زمان به رویكردی نوآورانه و فعال تبدیل شده و در حال حاضر بانك ها نقش پیشرو و راهبر را در نهادینه سازی این موضوع در دیگر بنگاه های كشور ایفا می كنند. مبحث مسئولیت اجتماعی به شكل امروزین خود از سال های ابتدایی دهه 1390 در بانك های ایران جدی شد و تا كنون بانك های كشور در همین راستا پروژه های گوناگونی را در حوزه های متفاوت در سراسر كشور طراحی و اجرا كرده اند.
طرح های مسئولیت اجتماعی بانك مهر ایران
بانك مهر ایران در راستای پذیرش داوطلبانه مسئولیت اجتماعی، اقدام به ارائه انواع مختلفی از خدمات اجتماعی كرده است. این بانك بر اساس الگوی بانكداری اسلامی و برای تقویت و بهبود اقتصاد آحاد ملت تأسیس شده و سعی در رفع فقر و محرومیت اقتصادی به خصوص در قشر ضعیف جامعه دارد. بانك مهر ایران در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خود تسهیلات قرض الحسنه ای را در حوزه های معیشت، اشتغال زایی و كارآفرینی، درمان، ازدواج و همچنین حمایت از مددجویان تحت پوشش سازمان های مردم نهاد و حمایتی اعطا می كند.
طرح های مسئولیت اجتماعی بانك مهر ایران در چند محور كاری به این شرح است:
توسعه و بهبود آموزش با اولویت قرار دادن دانش آموزان مناطق محروم
توسعه و بهبود سلامت و بهداشت
توانبخشی مددجویان نهادهای حمایتی و محرومیت زدایی
صیانت از محیط زیست و توسعه فعالیت های زیست محیطی مردم محور
حمایت از جوانان برای ازدواج و تشكیل دادن خانواده
كاهش آسیب های اجتماعی ناشی از حوادث طبیعی با بیمه كردن خانه های روستایی
بانك مهر ایران بر مبنای اهدافی كه خود مصداق مسئولیت اجتماعی است، تأسیس شد و تا كنون فعالیت های زیادی را در این راستا انجام داده است. از جمله فعالیت های این بانك برای تحقق مسئولیت اجتماعی می توان به بیمه خانه هایی روستایی اشاره كرد كه برای تجهیز و بازسازی خانه های روستایی در مقابل بلایای طبیعی است و سال گذشته 500هزار خانه روستایی را در برگرفت.
در موردی دیگر كه برای نخستین بار در سطح شبكه بانكی كشور اجرایی شد، بانك مهر ایران از محل منابع حاصل از دریافت وجه التزام، تجهیزات پزشكی مقابله با كرونا را خریداری كرد و با هماهنگی وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور قرار داد.
ساخت 100 باب واحد مسكونی برای سه استان سیل زده در سال 1398، ساخت مدرسه و خانه بهداشت در مناطق محروم، مشاركت در ساخت یك بیمارستان 300 تخت خوابه اعصاب و روان، مشاركت در آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد نیز از دیگر كارهای مهم بانك مهر ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی است.
یكی دیگر از فعالیت های این بانك مهر ایران اعطای تسهیلات و وام هایی برای خرید كالاهای ایرانی در جهت حمایت از تولید داخل است.
این بانك همچنین با راه اندازی طرحی با عنوان همیاران مهر این امكان را برای مردم ایجاد كرده كه بتوانند پول و منابع خود را به مدت محدود یا برای همیشه جهت صرف امور خیر و دستگیری از نیازمندان حقیقی صرف كنند.
بانك مهر ایران از آغاز فعالیت تا پایان سال 1399 بخشی از بودجه تبلیغات خود را در حوزه مسئولیت اجتماعی هزینه می كرد. با این حال با مجوزی كه از سوی مجمع عمومی این بانك صادر شد، از این پس قادر خواهد بود منابع حاصل از دریافت جریمه دیركرد را صرف مسئولیت اجتماعی خود كند. آن طور كه پیش تر اشاره شد خرید 15هزار قلم تجهیزات پزشكی مقابله با كرونا نخستین مورد از این نمونه بود كه در اردیبهشت سال جاری انجام شد. بانك مهر ایران نخستین بانك ایرانی است كه با مطالعه بانك های اسلامی سایر كشورها و الگوگیری از آن ها، منابع حاصل از دریافت جریمه دیركرد را به برنامه های مسئولیت اجتماعی خود تخصیص می دهد. از این رو می توان بانك مهر ایران را پیشگام حوزه مسئولیت اجتماعی شبكه بانكی كشور دانست.
   تاریخ: ۲۰:۲۸ - ۲۱/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۰