دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

بیشترین مداخلات اورژانس اجتماعی فارس مربوط به كودك آزاری است
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس گفت: بیشترین مداخلات بهزیستی در اورژانس اجتماعی ابتدا مربوط به كودك آزاری است و پس از آن خودكشی و همسر آزاری است.
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، معصومه فروتن، معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس در نشست خبری مجازی كه به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، با بیان اینكه بیشترین مداخلات بهزیستی در اورژانس اجتماعی ابتدا مربوط به كودك آزاری است و پس از آن خودكشی و همسر آزاری است، گفت: هم اینك 30 مركز شبه خانواده، 22 مركز اورژانس اجتماعی و 6 پایگاه خدمات اجتماعی در سطح استان فعال است.

سید محمدصادق كشفی نژاد مدیركل بهزیستی فارس هم در خصوص روند ساماندهی كودكان كار در فارس، بیان كرد: برنامه جدیدی تحت عنوان برنامه اقدام و عمل از سوی سازمان بهزیستی به ما ابلاغ شده كه به صورت ویژه بر كودكان كار تمركز دارد.

مدیركل بهزیستی فارس اعلام كرد كه در سه ماهه اول امسال 149 كودك توسط بهزیستی استان ساماندهی شده اند.

او با بیان اینكه قاطبه كودك كار در منظر ما نیستند، افزود: كودك كاری كه با یك اقدام نمایشی از عواطف و احساسات پاك همشهریان و هم استانی های ما سوء استفاده می كنند، با كودكی كه در كارگاه، مغازه و سالن های تولیدی مشغول به كار هستند، متفاوت است.

مدیركل بهزیستی فارس ادامه داد: معتقدیم در موضوع كودك كار تنها كسی كه بی گناه است، خود كودك است و حاشیه هایی دارد كه بخشی از آن به شرایط اقتصادی نامناسب خانواده باز می گردد كه نیاز به حمایت اولیه از خانواده از طریق ایجاد كسب و كار است تا كودك از كار برای ارتزاق معاف شود.

به گفته كشفی نژاد، تقریبا 95 درصد كودكانی كه در معابر مشغول به كار هستند، تبعه ایران نیستند و عمده آن ها جزو اتباع افغانستان هستند كه بسیاری از آن ها با جمع آوری توسط بهزیستی به مراكز شبانه و روزانه هدایت شده اند.

او ادامه داد: متاسفانه تدابیر قانونی برای هدایت این افراد به درون منزل و جلوگیری از كار نمایشی كافی نیست و شركای اجتماعی ما در دیگر نهاد ها باید برای ساماندهی این موضوع كمك كنند.

كشفی نژاد خاطرنشان كرد: از اصحاب رسانه انتظار داریم كه توجه مردم را به این مهم جلب كنند كه همكاری و هماهنگی عمومی ما باید با ایجاد فرهنگ مبتنی بر این مهم كه جای كودكان در خیابان نیست و اگر وجهی خارج از ضابطه به كودكی بپردازیم او را از مسیر ور زحمت امرار كاهش هادی دور می كند، شكل بگیرد.

او با اشاره به اختصاص سهمیه بنزین به خودروی معلولان نیز گفت: این سهمیه از طریق بهزیستی برای معمولانی كه دارای پلاك ویژه هستند به صورت ماهیانه 40 لیتر بنزین اعمال می شود.

مدیركل بهزیستی فارس همچنین از جهش 300 درصدی مستمری معلولان خبر داد و گفت: امروز تمام خانواده معلولان مستمری دریافت می كنند.

كشفی نژاد خاطرنشان كرد: یارانه هر معلول از یك میلیون تومان به دو میلیون تا دو میلیون و 400 هزار تومان تغییر یافته است.

او به وضعیت مناسب سازی ویژه معلولان در ادارات و نهاد ها در فارس هم اشاره كرد و گفت: مناسب سازی موضوعی است كه ابعاد مختلفی دارد و ابتدا باید از طریق افرادی كه مبلمان شهری را در دست دارند، به صورت سیاست ثابت و دائمی انجام شود.

مدیركل بهزیستی فارس افزود: خوشبختانه ساخت و ساز ها در سال های اخیر معطوف به این شده كه این مهم را رعایت كنند. البته در آستانه سالمندی هستیم و كشور به زودی تجربه دوران سالمندانی افراد زیادی را به چشم خواهد دید، لذا باید علاوه بر معمولان باید دسترسی ها برای افراد سالمند نیز تسهیل شود.

او ادامه داد: سازمان بهزیستی امسال با شعار «هوشمند سازی، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده» بنای تكریم و تعطیم چهل و یكمین سالروز تاسیس این سازمان را در دستور قرار داده است.

مدیركل بهزیستی فارس خاطرنشان كرد: سازمان بهزیستی اقدامات بسیاری خوبی در حوزه هوشمند سازی با عبور از ساختار سنتی و كاغذی انجام داده است. به عنوان مثال؛ در فارس 80 هزار پرونده مستمری دارند كه نیاز است مرتب با شیوه هوشمندسازی پایش شوند.

كشفی نژاد با بیان اینكه به سمت پرونده های الكترونیكی پیش رفته ایم، گفت: سامانه فرزند خواندگی و سامانه صدور مجوز ها كار را برای كسانی كه متقاضی استفاده از خدمات این سازمان هستند، آسان تر كرده است.

او اضافه كرد: طی سال های اخیر از جمله سال گذشته و امسال شاهد توفیقات خوبی در بحث افزایش مستمری ها بودیم، اگرچه تورم، شیرینی این مهم را كم رنگ كرده است، اما نحوه و ثبت پرداخت ها ارتقا یافته است.
   تاریخ: ۱۲:۰۵ - ۲۲/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۳