دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

35درصد معابر نیشابور برای معلولان مناسب سازی شده است
 
مشهد- ایرنا- رییس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: 35درصد معابر نیشابور برای معلولان جسمی و حركتی مناسب سازی شده است.
35درصد معابر نیشابور برای معلولان مناسب سازی شده است مشهد- ایرنا- رییس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: 35درصد معابر نیشابور برای معلولان جسمی و حركتی مناسب سازی شده است.

علی صدر روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت چهل و یكمین سال تشكیل سازمان بهزیستی افزود: امسال با شعار هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده ، فراخوان طرح مطالعاتی برای شناسایی نقاط مخاطره آمیز در سطح شهر نیشابور صادر شده و طی هماهنگی با شورای شهر در پروانه های ساختمانی موضوع مناسب سازی ساختمان های در دست احداث گنجانده شده است.
وی ادامه داد: تعداد ناتوانان جسمی و حركتی حدود 12 درصد جمعیت شهرستان نیشابور را تشكیل می دهند با این وجود جامعه هدف بهزیستی كل آحاد جامعه است.
رییس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: راه اندازی مراكز مثبت زندگی اقدام موثری در سازمان بهزیستی بود كه تاكنون بی سابقه بوده و از این طریق عمده خدمات سازمان بهزیستی در قالب 22 خدمت برون سپاری شد و در حال حاضر 12 مركز مثبت زندگی در نیشابور فعال است تا از این طریق حضور بهزیستی در محلات افزایش یابد.
صدر افزود: در هركدام از این مراكز زمینه اشتغال برای 48نفر فراهم شده است و در حال حاضر 270معلول و زن سرپرست خانوار در نیشابور تحت پوشش بیمه پردازی سهم كارفرما قرار گرفته اند.
وی اضافه كرد: پارسال 20میلیارد تومان تسهیلات اشتغال در بهزیستی شهرستان نیشابور جذب شده و برای امسال این مبلغ 27میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و 2 هزار نفر معلول در این شهرستان در نوبت دریافت مستمری ثبت نام كرده اند و از ابتدای امسال 11درصد از تعهد اشتغال 540 نفر محقق شده است.
رییس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: در حال حاضر در كمپ ماده 16نیشابور تعداد 180 نفر معتاد بستری هستند اما پارسال كمپ ترك اعتیاد زنان كه در نیشابور فعالیت داشت به دلیل درخواست مسوول این كمپ تعطیل شد.
صدر افزود: پارسال 120 مورد تقاضای فرزندخواندگی داشتیم و 32 فرزند تحویل خانواده های متقاضی شد كه از این تعداد 14 نوزاد مجهول الهویه بودند و امسال از 32 مورد تقاضا هفت مورد تحویل داده شده كه از این تعداد 6نوزاد مجهول الهویه بودند و تاكنون 2مورد تقاضای فرزندخواندگی از سوی زنان مجرد داشته ایم و در حال حاضر 120 فرزند تحت پوشش افرادی غیر از پدر و مادرشان هستند كه یارانه دریافت می كنند.
وی با اشاره به این كه شیوع كرونا آمار مشاركت های مردمی را تحت تاثیر قرار داده است ادامه داد: همه مراكز شبانه روزی معلولان و سالمندان واكسن كرونا را به طور كامل دریافت كرده اند و مراكز روزانه هم دوز اول واكسن را دریافت كرده اند و طی روزهای آینده واكسیناسیون كمپ های ماده 15 و 16 آغاز می شود.
رییس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: از یك ماه گذشته مركز كاهش گذری آسیب برای معتادان متجاهر در نیشابور با همكاری دانشكده علوم پزشكی مشمول دریافت روزانه متادون به طرفیت 50نفر قرار گرفت و در این مراكز یك وعده غذای گرم و تجهیزات بهداشتی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و تا كنون 20پاتوق معتادان و 180 معتاد پرخطر از این طریق شناسایی شده است.
صدر افزود: آماری در خصوص كودك همسری در شهرستان نیشابور نداریم اما طی یك سال گذشته از طریق گزارشهای مردمی 2 مورد گزارش در این زمینه دریافت و مداخله شد ولی در روستاها پدیده كودك همسری رایج است كه باید در این خصوص فرهنگ سازی و آموزش صورت گیرد.
وی اضافه كرد: پارسال از 2 هزار و 167 تقاضای طلاق در شهرستان نیشابور با مشاوره های ارائه شده 21 درصد منجر به سازش شد و امسال هم از 2 هزار و 119 تقاضای طلاق 23 درصد منجر به سازش شده است و خط 123 برای دریافت گزارش های مردمی در شهرستان نیشابور به صورت شبانه روزی فعال است.
رییس اداره بهزیستی شهرستان نیشابور گفت: سه هزار و 833 پرونده زنان سرپرست خانوار شامل گروه های دارای چند قلو، بهبودیافته، زنان سرپرست زندانی، همسر متواری و متاركه كرده و هشت هزار و 285 معلول جسمی و حركتی تحت پوشش بهزیستی نیشابور است كه از این تعداد 818 مورد نابینا و كم بینا و 2هزار و 101 مورد معلول ذهنی هستند.
10 هزار و 500 مددجو شامل مستمری بگیر، معلول، بهبود یافته، سالمند و زن سرپرست خانوار در قالب سه هزار خانوار و 12 مركز توانبخشی روزانه و شبانه روزی و پنج مركز شبه خانواده زیرپوشش خدمات بهزیستی نیشابور هستند كه از این تعداد مددجو پنج هزار و 560 نفر مستمری دریافت می كنند.
حدود 30 درصد از افراد زیر پوشش بهزیستی نیشابور را زنان سرپرست خانوار تشكیل می دهند كه از این تعداد حدود 800نفر مستمری بگیر و بقیه در نوبت دریافت مستمری هستند.
مركز شهرستان 400 هزار نفری نیشابور در جغرافیای مركزی خراسان رضوی در 127 كیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

برچسب ها
- مناسب سازی معابر
- شورای شهر
- نیشابور
- متادون
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۸:۱۳ - ۲۲/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۰