دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

ضعف حمل و نقل عمومی زنجان برای تردد معلولان
 
مدیركل بهزیستی استان زنجان گفت: حمل و نقل عمومی زنجان برای تردد معلولان ضعیف است.
ضعف حمل و نقل عمومی زنجان برای تردد معلولان محمد محمدی قیداری، ظهر امروز (22 تیرماه) در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی، اظهار كرد: 22 هزار معلول با معلولیت های مختلف جسمی – حركتی، نابینایی، ناشنوایی و اعصاب و روان تحت پوشش هستند و هیچ معلولی در روستاها نداریم كه شناسایی نشده باشد. سال 98 بیش از 800 میلیون تومان و در سال 99 حدود 2 میلیارد و 500 میلیون تومان وسایل كمك توانبخشی تهیه كردیم.

وی با اشاره به اینكه معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان در كشور رتبه دوم و موضوع مناسب سازی رتبه نخست كشور را كسب كرده است، عنوان كرد: با پیگیری های انجام شده، برخی دستگاه ها و بانك ها فضا را برای حضور معلولان فراهم كردند، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و متاسفانه حمل و نقل عمومی برای تردد معلولان ضعیف است، برای مثال اتوبوس مناسب سازی شده نداریم.

مدیركل بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینكه 673 معلول در سال گذشته صاحب شغل شدند، افزود: در بحث مسكن 2400 مسكن را تحویل دادیم. در خصوص تأمین مسكن برای خانواده های دو معلول و بیشتر 109 واحد شهری و 160 واحد روستایی احداث كردیم كه در این امر بنیاد مسكن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و خیران مسكن ساز مشاركت داشتند.

این مسئول تصریح كرد: در هفته بهزیستی برنامه های مختلفی در نظر گرفته شده است كه از جمله آن می توان به افتتاح واحدهایی مسكونی خانواده های دارای حداقل دو معلول و افتتاح 30 واحد مسكن مددجویی، افتتاح 15 طرح اشتغالزایی و مركز مشاوره و روانشناختی سرشت اشاره كرد.

وی افتتاح دبیرخانه رصد اجتماعی و صندوق حمایت از فرصت های شغلی بهزیستی استان را از مهمترین برنامه های این هفته برشمرد و گفت: استراتژی سازمان بهزیستی در درجه نخست پیشگیری و در مرحله بعد توانمندسازی است و این كار با مداخلات علمی انجام می شود و راه اندازی صندوق حمایت از فرصت های شغلی در این حوزه تاثیر بسزایی دارد.

این مسئول در مورد دولت الكترونیك برای تسهیل خدمات به مددجویان و مردم، ابراز كرد: در این راستا سامانه های مختلفی راه اندازی شده كه سامانه فرزندخواندگی، ارمغان، مشاوره مجازی، تصمیم، صدور مجوز مراكز، خودارزیابی روانشناختی در بحران كرونا، مركز مثبت زندگی و اطلاعات مركز خدمات بهزیستی از مهم ترین آن ها است.

مدیركل بهزیستی استان زنجان، با اشاره به اینكه سامانه شفافیت به شكل آنلاین لیست معاملات، قراردادها، املاك، دارایی ها، مشاركت های مردمی، راهبردها، برنامه ها و پژوهش ها را مشخص می كند، ادامه داد: سال گذشته ساختمان مركز حمایتی بهزیستی در طارم راه اندازی شده است و خدمات لازم را به مددجویان ارائه می دهد.

وی با اشاره به اینكه محل سكونت مددجویان مشخص است و در هر نقطه ای كه 450 پرونده داشته باشد باید مركز مثبت زندگی راه اندازی شود، یادآور شد: بر این اساس در 40 نقطه استان این مركز تاسیس شده و قرار است 22 خدمت را ارائه دهد و مددجویان مسافت دوری را برای بهره مندی از این خدمات طی كنند. با وجود این مراكز شناسایی خیران راحت تر می شود و تاكنون 14 هزار و 600 پرونده معرفی شده است.

محمدی به استقرار دو مركز مشاوره ژنتیك در دو شهرستان اشاره كرد و گفت: 50 درصد معلولیت ها ناشی از اختلالات ژنتیكی است و طبق قانون دانشگاه های علوم پزشكی باید مراكز مشاوره ازدواج را راه اندازی كنند. از آنجایی كه پیشگیری بهتر از درمان است زوجینی كه در خانواده هایشان معلول دارند حتما به مراكز مشاوره ازدواج مراجعه كنند.

این مسئول، با اشاره به اینكه در زنجان افراد بی سرپناه در شلتر می خوابند، بیان كرد: این در حالی است كه شلتر محل اقامت معتادان است و برای افراد بی سرپناه باید از گرمخانه استفاده كرد كه شهرداری ها وظیفه ایجاد گرمخانه دارند. همچنین مركز اصلاح موقت برای خانم ها و محلی برای آموزش و كمك رسانی به كودكان خیابانی داریم.

مدیركل بهزیستی استان زنجان در مورد سامانه تصمیم تصریح كرد: زوجین در آستانه طلاق به این سامانه مراجعه می كنند و طلاق هایی كه زمینه روان شناختی دارند، به متخصص ارجاع داده می شوند. با مداخلات انجام شده سال گذشته، 11 درصد طلاق ها و امسال 15 درصد طلاق ها منجر به سازش شد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۱۲ - ۲۲/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۷