دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

برگزاری جلسه مشترك انجمن اوتیسم و بهزیستی ضروری است
 
تهران - ایرنا - مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران در هفته بزرگداشت چهل ویكمین سالگرد تاسیس بهزیستی گفت: این انجمن اكنون نیازمند برگزاری نشست ویژه برای ارائه گزارش بهزیستی درباره حمایت های آن سازمان نسبت به كودكان اوتیسم است .
برگزاری جلسه مشترك انجمن اوتیسم و بهزیستی ضروری است تهران - ایرنا - مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران در هفته بزرگداشت چهل ویكمین سالگرد تاسیس بهزیستی گفت: این انجمن اكنون نیازمند برگزاری نشست ویژه برای ارائه گزارش بهزیستی درباره حمایت های آن سازمان نسبت به كودكان اوتیسم است .

سعیده صالح غفاری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: انجمن اوتیسم ایران در حال حاضر نیازمند برگزاری نشست ویژه برای ارائه گزارش بهزیستی درباره حمایت های آن سازمان نسبت به كودكان اوتیسم است تا از یك سو چالش ها و مشكلات عدیده خانواده اوتیسم برای چندمین بار مطرح شود و از سوی دیگر بهزیستی بتواند در برنامه راهبردی سال 1400 و 1401 برنامه ریزی جامع و مدونی از رسیدگی به نیازهای خانواده دارای اوتیسم داشته باشد.

وی اظهار داشت: چالش های پیش روی فرزندان اوتیسم از نحوه ارائه رسیدگی مراكز مراقبت و روزانه بهزیستی در كل كشور در دوران كرونا تا اثربخشی این خدمات را دربرمی گیرد و این سئوال مطرح می شود كه این خدمات چقدر اثربخش بوده است و آیا مدیران مراكز و خانواده هایی كه از مراكز خدمت می گیرند از نحوه ارائه خدمات طی دو سال گذشته رضایتمندی نسبی داشته اند.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: در بخش مراكز شبانه روزی تابحال چه تعداد مجوز از سوی بهزیستی صادر شده است درحالیكه بزرگترین چالش بزرگسالان اوتیسم نبود مراكز نگهداری شبانه روزی است.

غفاری با اشاره به راه اندازی مراكز مثبت زندگی در كشور افزود: از سوی دیگر راه اندازی مراكز مثبت زندگی در رسیدگی به نیازهای خانواده های دارای فرزند اوتیسم چه نقشی داشته است. این خانواده ها با مشكلات عدیده و جدی در زمینه اضطراب افسردگی طلاق و خودكشی مواجه هستند و آمار جدایی والدین در این خانواده ها را بسیار افزایش داده است. سازمان بهزیستی چگونه می تواند در پیشگیری از این امر موثرتر از گذشته عمل كند. از سوی دیگر در امر اشتغال و راه اندازی مراكز مهارت آموزی برای كودكان بالای 12 سال چه تمهیداتی اندیشیده ایم.

وی تصریح كرد: در زمینه دختران دارای اوتیسم تاكنون هیچگونه ارائه خدمات تخصصی صورت نپذیرفته است درحالیكه جامعه دختران دارای اوتیسم رو به بزرگسالی و به ویژه چالش های بعد از بلوغ این دختران قابل توجه ویژه است.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: در هفته گرامیداشت چهل و یكمین سالگرد تاسیس سازمان بهزیستی كشور قرار گرفته ایم. سازمانی كه یكی از بزرگترین و مهمترین سازمان های متولی امر رسیدگی به نیازهای طیف اختلال اوتیسم در ایران است. نقش و جایگاه بهزیستی از دو منظر قابل اهمیت و بررسی است. اول آنكه طیف اختلالات اوتیسم در بهزیستی زیرمجموعه معلولین و افراد با نیازهای ویژه قرار دارد و متولی اصلی امر رسیدگی به نیازهای افراد كم توان یا با نیازهای ویژه بهزیستی است.

غفاری ادامه داد: از سوی دیگر در اجرایی شدن قانون جامع حمایت از معلولان و كمیته ای كه نقش بررسی رسیدگی به نیازهای این جامعه بزرگ را برعهده دارد نیز در بهزیستی تعریف شده است. در بخش غربال سطح 2 یا فرزندان بالای 2 سال سازمان بهزیستی اثربخش ترین نقش را ایفا می كند.

وی با بیان اینكه در امر توانبخشی و ارائه خدمات كار درمانی، گفتار درمانی و رفتار درمانی و مراكز مراقبت های روزانه از كودكان زیر 12 سال اوتیسم بیش از 90 مركز در كل كشور تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، افزود: این مراكز متولی رسیدگی به این امر هستند. در بحث راه اندازی و اداره مراكز نگهداری موقت نیز سازمان بهزیستی مهمترین نقش و اثر را عهده دار است. در راه اندازی مراكز نگهداری شبانه روزی ویژه بزرگسالان یا كودكان طیف شدید یا سطح سه اوتیسم، بهزیستی اثربخش ترین نقش را بر عهده دارد. حال كه در هفته چهل و یكمین سالگرد تاسیس این سازمان قرار گرفته ایم چالش های زیادی از سمت خانواده های دارای فرزند اوتیسم مطرح می شود.

اوتیسم یا درخودماندگی یك اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای كلیشه ای، مشكلات درك شناختی و خزانه رفتاری، حركتی و كلامی محدود است.

از 22 تا 29 تیرماه جاری به نام هفته بهزیستی نامگذاری شده است.

برچسب ها
- طلاق
- اوتیسم
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۳۶ - ۲۴/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۹