دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

عارضه های عصبی با دستگاه های ایرانی شناسایی و درمان می شود
 
به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگران با طراحی و ساخت این دستگاه كه برای  تحریك سلول های عصبی به كار می رود، در آزمایشگاه مدارها و سیستم های زیست پزشكی این دانشگاه تولید شده است.

دستگاه تحریك عصبی 16 كاناله تمام مجتمع ایران ساخت، می تواند نیازهای پژوهشگران و فناوران را به نمونه وارداتی تامین و پژوهش های این حوزه را گسترش دهد.

محمد مهدی احمدی مجری این طرح، با بیان این ویژگی افزود: این مدار تحریك كننده سیستم عصبی، نسبت به مدارهای مشابه ارائه شده توسط محققان خارج از كشور از بازدهی و كارایی بیشتری برخوردار است.

 

كارآمدی بیش تر و هزینه كم تر

وی با اشاره به این كه ایده های استفاده شده در این پایانه تحریك، به تازگی در اداره ثبت اختراعات آمریكا به ثبت رسیده است، گفت: پروژه تحریك 16 كاناله تمام مجتمع ایران ساخت، یكی از طرح های مرتبط با طرح ایمپلنت مغزی است كه توسط ستاد توسعه علوم شناختی از سال 95 آغاز و مورد حمایت قرار گرفته است.

پایانه تحریك عصبی ایران ساخت، در مدارهای تحریك كننده عصبی از جمله پروتز حلزون شنوایی، پروتز بینایی، دستگاه تحریك عمقی مغز  و دستگاه تحریك الكتریكی نخاعی نیز دارای كاربردهای فراوانی است.

از مهم ترین چالش ها در ایمپلنت های تحریكی، طراحی و ساخت یك مدار تحریك كننده بافت عصبی بدون وارد آوردن آسیبی به آن و برای مدت طولانی است. احمدی با بیان این نكته افزود: برای ایجاد یك تحریك الكتریكی ایمن، یك شرط لازم آن است كه میزان بار الكتریكی كه در فاز كاتودی تحریك به بافت عصبی تزریق می شود، به صورت كامل در فاز آنودی از بافت عصبی جمع آوری شود كه این مساله در این كار به خوبی در نظر گرفته شده است.

 

 

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۶:۲۸ - ۲۳/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۰