دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

مشاوره قبل از ازدواج، زیرساخت تحكیم بنیان خانواده
 
گنبدكاووس - ایرنا - استفاده خانواده ها بویژه زوج های جوان از كلاس های مشاوره در دوره های مختلف زندگی بالاخص قبل از ازدواج، به گفته كارشناسان حوزه خانواده و جوانان، به افزایش شناخت و مهارت ارتباطی آنها قبل از شروع زندگی مشترك و تحكیم بنیان خانواده ایرانی كمك زیادی می كند.
مشاوره قبل از ازدواج، زیرساخت تحكیم بنیان خانواده گنبدكاووس - ایرنا - استفاده خانواده ها بویژه زوج های جوان از كلاس های مشاوره در دوره های مختلف زندگی بالاخص قبل از ازدواج، به گفته كارشناسان حوزه خانواده و جوانان، به افزایش شناخت و مهارت ارتباطی آنها قبل از شروع زندگی مشترك و تحكیم بنیان خانواده ایرانی كمك زیادی می كند.

شناخت نداشتن كافی زوجین از یكدیگر و نداشتن مهارت ارتباطی پیش از رسمی شدن رابطه زناشویی سبب شده تا خیلی از آنها در همان سال های نخست زندگی مشترك با مشكلاتی روبرو شوند كه در برخی موارد این مشكلات، از هم پاشیده شدن كانون گرم زندگی زوجین و پیامدها و آسیب های اجتماعی بعد از آنرا به همراه داشته است.

به گفته كارشناسان حوزه اجتماعی، برای داشتن یك ازدواج موفق پیشگیری بهتر از درمان است و با ارائه آموزش های پیش از ازدواج و افزایش مهارت های ارتباطی در زوج های جوان می توان از بروز خیلی از مشكلات در زندگی مشترك جلوگیری كرد زیرا زوجین با شناخت نقاط ضعف و قوت یكدیگر، خود را موظف به تلاش برای استحكام زندگی دانسته و با كوچكترین مشكل و اختلاف، بنای ناسازگاری نخواهند گذاشت.

امروزه با افزایش آگاهی پدران و مادران نسبت به نقش موثر كلاس های آموزشی و مشاوره ای در استحكام بنیان خانواده، تمایل بیشتری برای شركت زوج های جوان خویش قبل از ورود رسمی به رابطه زناشویی در كلاس های مشاوره برای شناخت خود، طرف مقابل و انگیزه واقعی از ازدواج دارند و طبق اعلام رییس مركز بهداشت گنبدكاووس در سه ماهه نخست امسال هزار و 38 زوج در كلاس های ازدواج شركت كردند كه در مقایسه با آمار 783 زوج مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

عبدالرحیم پالیده، آمار زوج های ثبت شده در كلاس های ازدواج مركز بهداشت گنبدكاووس در سال گذشته را سه هزار و 242 زوج اعلام كرد و افزود: این آمار در مقایسه با سال های قبل روند رو به رشدی دارد كه نشان دهنده علاقمندی بیشتر خانواده ها به افزایش آگاهی فرزندانشان برای داشتن یك ازدواج موفق است.

شناخت هیجانات و ایرادات زوجین لازمه ازدواج موفق

روانشناس و مشاور خانواده نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بابیان اینكه از هر 10 مراجعه كننده برای دریافت مشاوره 2 مورد مربوط به ازدواج است كه در مقایسه با گذشته پیشرفت خوبی محسوب می شود، بیان كرد: امروزه خانواده ها با توجه به بالارفتن آمار طلاق در مقایسه با گذشته دید مثبت تری نسبت به مشاوره برای ازدواج دارند.

مژگان میرزا افزود: برای داشتن یك ازدواج موفق، جامعه سالم و پیشگیری از طلاق، زوج ها باید قبل از ورود به رابطه زناشویی نسبت به خود شناخت پیدا كنند به طوری كه هیجانات و ایرادات شان را بشناسند و در ادامه با صحبت كردن از توقعات یكدیگر برای تشكیل زندگی مشترك آگاه شوند.

وی ادامه داد: برخی زوج های جوان به دنبال تحقق آرزوهای خود كه در زندگی پدری به آن نرسیدند، از طریق همسر خود هستند كه این مساله به خودی خود آسیب جدی برای ازدواج به حساب می آید زیرا جایگاه پدر و مادر با جایگاه همسری متفاوت است.

به گفته وی، لازم است زوجین قبل از ورود به رابطه زناشویی و جاری شدن صیغه عقد با موافقت خانواده ها برای شناخت انگیزه واقعی از ازدواج و تقویت مهارت های ارتباط عاطفی، كلامی و غیركلامی دوره ای به نام آشنایی را سپری كنند و درصورت لزوم آموزش ها لازم را از طریق مشاور فرا گیرند.

میرزا افزود: خانواده ها باید به این نكته توجه داشته باشند كه سربازی رفتن، درس خواندن و شاغل بودن، نشان دهنده آمادگی دختر و پسر برای ورود به رابطه زناشویی نیست و زوج ها جوان باید برای ارتقای كیفیت زندگی زناشویی آموزش مهارت ارتباطی را ببینند.

بالاترین آمار مشكلات زناشویی در پنج سال اول ازدواج

این مشاور خانواده، بالاترین آمار مشكلات رابطه زناشویی را مربوط به پنج سال اول ازدواج دانست و گفت: خیلی از زوج های جوان در چند سال ابتدایی زندگی مشترك به دلیل نداشتن مهارت كافی در برقراری ارتباط عاطفی و كلامی، گرفتار مشكلات زناشویی متعدد می شوند كه پشت سرگذاشتن آنها مستلزم استفاده از مشاور بجای قبول نظریه بزرگترها مبنی بر فرزندآوری برای تقویت پایه ازدواج است.

وی افزود: خانواده های سنتی دختران و پسران را با رسیدن به سنی كه از نظر آنها سن ازدواج است آماده ورود به رابطه زناشویی می كنند اما امروزه خیلی از جوانان به دلیل نگرانی از آمار طلاق در میان اطرافیان و مشكلات اقتصادی از ازدواج می ترسند كه این مساله نیز با انجام مشاوره قابل حل است.

میرزا با اشاره به تاثیر مثبت شرایط كرونا بر افزایش تمایل جوانان به ازدواج آسان، گفت: شرایط كرونایی سبب شده تا برگزاری عروسی های مجلل با شمار بالای میهمان كمتر از گذشته شود و خیلی از جوانان با برپایی مراسم مختصر و ساده زندگی مشترك خود را آغاز می كنند.

در همین پیوند مسوول امور جوانان اداره ورزش و جوانان گنبدكاووس نیز شناخت كامل از یكدیگر، آگاهی نسبت به ازدواج، احترام به عواطف و احساسات طرفین و حفظ حرمت ها را از راهكارهای ازدواج موفق دانست و گفت: زوج های جوان برای افزایش آكاهی می توانند به صورت رایگان از مشاوره های قبل، حین و بعد از ازدواج این مجموعه استفاده كنند.

علی سیفی افزود: داشتن شغل مناسب و درآمد كافی از دیگر معیارهای شكل گیری یك ازدواج موفق است كه باید از سوی خانواده ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به الزام هر شهرستان برای تشكیل كمیته سامان ازدواج آسان، اظهارداشت: كمیته سامان ازدواج آسان امسال در گنبدكاووس تشكیل شده و تاكنون 12 نفر از خیرین شهرستان برای كمك مالی، تهیه جهیزیه و یا سبدهای حمایتی از زوج های جوانان اعلام آمادگی كردند تا با بهبود شرایط كرونایی برنامه ریزی لازم در این رابطه انجام شود.

سیفی گفت: هرساله سازمان های مختلف بهزیستی، كمیته امداد و تبلیغات اسلامی در هفته ازدواج (21 تا 27 تیر) با برگزاری مراسم مختلف جهیزیه تهیه شده با كمك خیران را به زوج های با سطح درآمد پایین اهدا می كردند كه در 2 سال اخیر به دلیل شرایط كرونایی برگزاری این مراسم با محدودیت همراه بوده است.

مسوول روابط عمومی اداره كل ثبت احوال گلستان نیز در گفت و گو با ایرنا، روند ازدواج در استان را صعودی دانست و گفت كه در سه ماهه نخست امسال چهار هزار و 998 مورد واقعه ازدواج در استان ثبت شده كه در مقایسه با سه هزار و 682 مورد مدت مشابه سال گذشته 35.7 درصد افزایش را نشان می دهد.

حسین سوسرایی، آمار ازدواج در گنبدكاووس را نیز مثبت ارزیابی كرد و افزود: 989 زوج در سه ماهه نخست امسال در این شهرستان ازدواج كردند كه در مقایسه با 716 مورد مدت مشابه سال گذشته حدود 38 درصد افزایش داشته است.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران 21 تا 27 تیرماه به عنوان هفته ازدواج آسان نامگذاری شده است.

برچسب ها
- گنبدكاووس
- هفته ازدواج
- مشاوره
- گلستان
- ازدواج ساده
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۱۲ - ۲۴/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۸