دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

برنامه های آموزشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تشریح شد
 
معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن حضور در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و گفت و گو با مسئولان این دانشگاه، در جریان برنامه های آموزشی دانشگاه قرار گرفت.
با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت؛ برنامه های آموزشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تشریح شد
معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن حضور در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و گفت و گو با مسئولان این دانشگاه، در جریان برنامه های آموزشی دانشگاه قرار گرفت.



به گزارش وبدا، دكتر حمیدرضا خانكه رییس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در ابتدای این نشست، ضمن تشكر از دكتر حقدوست و دكتر امامی رضوی برای حضور در این دانشگاه، گزارش كوتاهی از فعالیت های دانشگاه و رصدخانه اجتماعی كووید 19 ، تشكیل دبیرخانه و كارگروه های تخصصی در این حوزه، و همچنین پروژه های تحقیقاتی انجام شده و در دست اجرای رصدخانه طی ماه های اخیر بیان كرد.

دكتر خانكه با اشاره به منحصربفرد بودن ماموریت های این دانشگاه، گفت: اقدامات انجام شده را بنا بر توصیه قبلی جنابعالی، به سمت انستیتو محوری دانشگاه پیش می بریم و ضمن آنكه برنامه تاسیس پژوهشكده های سیاستگذاری توانبخشی و فوریت ها در حوادث و بلایا را پیگیری می كنیم، تا شهریورماه امسال، اولین آزمایشگاه مرجع توانبخشی را افتتاح خواهیم كرد.

وی با تاكید بر مرجعیت دانشگاه در حوزه های علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، به همكاری با دانشگاه های تربیت مدرس و شهید بهشتی و همچنین پزشكی قانونی در فعالیت های آموزشی و پژوهشی اشاره كرد.

دكتر خانكه همچنین لزوم تداوم دوره های كارورزی دانشجویان، و اجرای برنامه واكسیناسیون برای دانشجویان این دانشگاه جهت شركت آنان در دوره های كارورزی را یادآوری كرد.

تهیه كتابچه الكترونیكی راهنمای هیات علمی

در ادامه دكترمحمدرضا خدایی اردكانی معاون امور آموزشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گزارشی از وضعیت حوزه آموزشی دانشگاه و اقدامات انجام شده در بخش های مختلف این حوزه ارائه داد.

وی با اشاره به اینكه هم اكنون یك هزار و 819 دانشجو در مقاطع مختلف، با پشتیبانی 166 عضو هیات علمی، مشغول به تحصیل هستند، در مورد اقدامات انجام شده در حوزه آموزش مجازی از ابتدای همه گیری كرونا، گفت: طی این مدت، كارگاه های توانمندسازی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان برگزار شد، ضمن آنكه ارزیابی درونی دوره های آموزشی مرتبط انجام شده است.

دكتر خدایی با ارائه عملكرد مركز امور هیات علمی دانشگاه طی سال تحصیلی 1400 - 1399، افزود: " تهیه نقشه جامع اعضای هیات علمی، تشكیل كارگروه شفاف سازی فرایندهای معاونت آموزشی و اصلاح فرایندها، ارزشیابی اعضای هیات علمی ضریب K و ارائه گزارش عملكرد آن، تدوین شیوه نامه به روز شده محاسبه تسهیلات تمام وقت جغرافیایی، نیازسنجی جذب هیات علمی ضریب K در رشته های مورد نیاز گروه های آموزشی، وابستگی دوگانه اعضای هیات علمی و گروه های آموزشی " از جمله فعالیت های این بخش است.

وی همچنین از " تهیه كتابچه الكترونیكی راهنمای هیات علمی، ارائه پیشنهاد شاخص های ارزیابی گروه های آموزشی و اعضای هیات علمی جهت رتبه بندی آنها و بازنگری تشكیلات دانشكده ها و اعضای هیات علمی دانشگاه و شركت در جلسه مربوطه وزارت متبوع " ، به عنوان عملكرد مركز امور هیات علمی ذكر كرد.

اجرای پروژه تاسیس اسكیل لب توانبخشی دانشگاه با حمایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت

دكتر واحدی مدیر مركز مطالعات و توسعه آموزش (EDC) دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در ادامه این نشست، گزارشی از ماموریت ویژه دانشگاه در گسترش علوم توانبخشی ارائه داد.

وی به اجرای پروژه تاسیس اسكیل لب توانبخشی دانشگاه با حمایت معاونت آموزشی اشاره كرد و " نوآوری و كارآفرینی در جهت گذاری به سمت دانشگاه نسل سوم ، تقویت حمایت از طرح های پژوهشی براساس تفاهم نامه همكاری مشترك، تدوین آئین نامه آزمون صلاحیت بالینی پایان دوره دانشجویان توانبخشی، تالیف كتب مرجع رشته های توانبخشی، بازنگری كوریكولوم ها و نیل به مرجعیت علمی با اجرای هفت قطب علمی " را از برنامه های در دست اجرای این حوزه عنوان كرد.

دكتر واحدی در جهت همگرایی با وزارت علوم، از پیگیری انعقاد سه تفاهم نامه با دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم گفت، ضمن آنكه پیشنهاد ایجاد 12 رشته بین رشته ای، راه اندازی مركز آموزش مهارتی و حرفه ای با تاكید بر مهارت های توانبخشی، تهیه و اجرای آزمایشی لاگ بوك الكترونیك ( كه در مورد رشته های فیزیوتراپی، كاردرمانی و گفتاردرمانی انجام شد و در مورد رشته ارتز و پروتز در حال اجراست ) و تالیف درسنامه جامع اخلاق در توانبخشی روانی، جسمی و اجتماعی با همكاری اعضای هیات علمی را در حال پیگیری ذكر كرد.

تاسیس مركز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشكی با نقش ها و وظایف مشخص

در ادامه دكتر سیدحسن امامی رضوی دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پرشكی كشور گزارشی از اقدامات و تحقق اهداف معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ارائه داد.

وی با نمایش مدل شش وجهی تعالی دانشگاه ها، ارائه ساختار مفهومی جامع ، شش ورودی به این مدل (دانشجو، هیات علمی، منابع، قوانین و مقررات، محتوای دانش، داده و اطلاعات )، و سه فرایند اصلی شامل (نظام برنامه ریزی، نظام تشكیلات، سازماندهی و نظام پایش و ارزیابی) را تشریح كرد.

دكتر امامی رضوی همچنین در مورد شش خروجی این مدل شامل مرجعیت علمی، همگرایی علوم، درخشش بین الملل، پاسخگویی اجتماعی، دانشگاه حكمت بنیان و ماموریت گرایی، توضیح داد.

وی افزود: طی شش سال گذشته اقداماتی همچون تاسیس مركز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشكی با نقش ها و وظایف مشخص، اعطای گرنت در بحث مرجعیت، بحث های پایه ای، چاپ كتب و گفتارهای علمی مشتمل بر 31 گفتار در خصوص مفهوم مرجعیت علمی، انجام شده است.

وی در بحث اعتباربخشی، ارزشیابی كیفی گروه ها با نگاه جدید به سمت اعتباربخشی برنامه ای را هدف قرار داد و گفت: سیاست های معاونت آموزشی در اعتباربخشی برنامه ای دانشگاه ها به تدریج در همه گروه ها اجرا می شود.

دكتر امامی رضوی از اجرای طرح رتبه بندی علمی دانشگاه های علوم پزشكی در همكاری مشترك سه معاونت آموزشی، تحقیقات و فرهنگی - دانشجویی وزارت بهداشت (رعد- 1400) گفت و به رویكردهای جدید رتبه بندی آموزشی دانشگاه ها، اهمیت موضوع برآورد نیروی انسانی نظام سلامت، اهداف پروژه های ملی برآورد نیروی انسانی حوزه سلامت، اشاره كرد.

وی در بخش كمیسیون رهیافت همگرایی، شرحی بر عملكرد و وظایف این كمیسیون داشت و سپس، برخی از اقدامات این كمیسیون (تجارب ملی در عرصه سیاستگذاری آموزش عالی سلامت، تفاهم نامه های بین معاونت های آموزشی و تحقیقات دو وزارتخانه ) را برشمرد و استفاده از شبیه سازها در پروژه مشاور الكترونیك تحصیلی را مطرح كرد.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پرشكی كشور، به اجرای مرحله دوم تفاهم نامه مسیحادم اشاره كرد و افزود: این فعالیت به صورت كلیپ های كوتاه از سخنان افراد شاخص و پیشكسوت نظام سلامت، با هدف الگوسازی برای نسل جوان، اجرا شده است.

وی همچنین به اقدامات انجام شده و در حال اجرا اشاره كرد و گفت: " بازنگری و اصلاح آئین نامه ها، تنقیح قوانین و مقررات، افزایش اعتبارات آموزشی، ساماندهی زیرساخت های IT با فعال سازی یا درحال راه اندازی 32 سامانه، اصلاح ساختار و تشكیلات دانشگاه ها، طراحی و ارائه سامانه موكس كشوری آرمان و طراحی و ارائه دهها برنامه آموزش مجازی " از برنامه های اجرا شده و یا در حال اجرا هستند.

وی به تاسیس گنجینه آموزش علوم پزشكی برای استفاده آیندگان اشاره كرد، ضمن آنكه برگزاری دوره های آموزشی برای ارتقای توانمندی معاونت آموزشی، و پاسخگویی اجتماعی دانشگاه ها با رویكرد كشوری را مورد تاكید قرار داد.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۱:۰۵ - ۲۴/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۳