دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

تاثیر یوگا در كودكان مبتلا به اختلال "نقص توجه-بیش فعالی"
 
یافته های یك مطالعه نشان داد آموزش یوگا می تواند اختلال های اضطرابی را در كودكان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی كاهش دهد.
تاثیر یوگا در كودكان مبتلا به اختلال به گزارش ایسنا، این اختلال یك اختلال رشدی و عصبی با شروع در دوره كودكی است كه سه ویژگی اصلی شامل ناتوانی در تداوم انجام یك فعالیت و دشواری در تداوم حفظ توجه، بی قراری و فعالیت زیاد و نامناسب حركتی و شتابزدگی در انجام یك فعالیت دارد. اختلال نقص توجه/بیش فعالی بر عملكردهای شناختی، اجتماعی، هیجانی و خانوادگی تأثیر منفی می گذارد.

شیوع اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در پسرها سه برابر بیشتر از دخترها است و با اختلال های بسیاری از جمله اختلال های اضطرابی همراه است.

از آنجایی كه یوگا یكی از روش های ورزشی مؤثر در بهبود ویژگی های روان شناختی است و جنبه درمانی آن برای كودكان كمتر قابل تشخیص است، ممكن است در كاهش اختلالات اضطرابی مؤثر واقع شود. بر همین اساس پژوهشگران با انجام یك مطالعه تاثیر آموزش یوگا را بر اختلال های اضطرابی در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بررسی كردند.

برای انجام این تحقیق 40 نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی شهر زاهدان در سال تحصیلی 98-1397 با روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. دانش آموزان گروه آزمون، 16 جلسه 45 دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) آموزش یوگا دریافت كردند و دانش آموزان گروه كنترل در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفتند.

در این مطالعه قبل از انجام مداخله و بعد از مداخله، دانش آموزان از طریق آزمون هوش كودكان و مقیاس اضطراب كودكان مورد بررسی قرار گرفتند و داده های به دست آمده با روش های آماری تحلیل شدند.

پس از انجام مداخله، پژوهشگران دریافتند كه آموزش یوگا باعث كاهش اختلال های اضطرابی شامل حمله وحشت و ازدحام هراسی، اضطراب جدایی، هراس اجتماعی، ترس از صدمه جسمی، وسواس فكری- عملی و اضطراب تعمیم یافته بیش از حد در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، در مقایسه با دانش آموزان گروه كنترل می شود.

نتایج به دست آمده حاكی از تأثیر آموزش یوگا بر كاهش اختلال های اضطرابی در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی است.

پژوهشگران این تحقیق می گویند: مهم ترین محدودیت های پژوهش حاضر شامل عدم پیگیری نتایج در بلندمدت، استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند و تك جنسیتی بودن نمونه پژوهش (پسران) بودند. بنابراین، پیگیری تداوم تأثیر روش مداخله در بلندمدت، استفاده از روش های نمونه گیری تصادفی و انجام این پژوهش بر روی دختران و مقایسه تأثیر آن با نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می شود. همچنین پیشنهاد می شود تأثیر آموزش یوگا با سایر روش های مكمل از جمله تمرین های هوازی، تمرین های مقاومتی، آموزش مراقبه و غیره بررسی شود.

به گفته این محققان، متخصصان سلامت می توانند از نتایج این پژوهش به عنوان چشم اندازی جدید جهت كاهش اختلال های اضطرابی در كودكان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی و حتی كودكان مبتلا به سایر اختلال ها بهره ببرند. در نتیجه، استفاده از آموزش یوگا در سیاست گذاری های پیشگیرانه، بهداشتی و درمانی كودكان می تواند نقش مهمی در بهبود ویژگی های آنان به ویژه كاهش اختلال های اضطرابی ایفا كند.

در انجام این تحقیق زهرا خیاطی، محمود شیرازی، غلامرضا ثناگوی محرر؛ پژوهشگران گروه روان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان مشاركت داشتند.

یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «تاثیر آموزش یوگا بر اختلال های اضطرابی در مبتلایان به اختلال نقص توجه/بیش فعالی» بهار سال جاری در نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری منتشر شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۳:۲۵ - ۲۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸