دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

تصویب قانون تامین اجتماعی سرآغاز تحولی نو در نظام سلامت
 
تصویب قانون تامین اجتماعی سرآغاز تحولی نو در نظام سلامت
تصویب قانون تامین اجتماعی سرآغاز تحولی نو در نظام سلامت

دایره خدمات تامین اجتماعی كه اكنون جامعه بازنشستگان، خانواده های بی سرپرست، بیكاران، ازكارافتادگان و بیماران را دربرمی گیرد، با تصویب قانون تأمین اجتماعی در تیر سال 1354 به عنوان آغازگر تحولی نو در نظام اجتماعی و سلامت كشور، آغاز به فعالیت كرد، اما وظایف این سازمان بیمه گر دقیقا چیست؟ بنابراین گزارش، 25 تیر ماه به عنوان روز «بهزیستی و تامین اجتماعی» با هدف تحقق عدالت اجتماعی نام گذاری شده است.به گزارش اقتصاد سرآمد، در ایران سازمان تامین اجتماعی به عنوان سازمان بیمه گر اجتماعی، عمومی و غیردولتی كه وظیفه پوشش اجباری بیمه كارگران، حقوق بگیران و پوشش اختیاری صاحبان حرف و مشاغل آزاد را برعهده دارد، یكی از سازمان های فعال در زمینه تحقق این عدالت است.
سازمانی كه بزرگترین صندوق بازنشستگی كشور محسوب شده و بیش از 50 درصد جمعیت ایران را تحت پوشش مقررات حمایتی قرار داده است.
مطابق با آخرین آمارها، بالغ بر 14 میلیون نفر از جمعیت كشور به عنوان بیمه شده اصلی و بیش از چهار میلیون نفر به عنوان مستمری بگیر بازنشستگی، ازكارافتادگی و بازماندگان از تعهدات بلندمدت وكوتاه مدت بیمه ای و درمان بهره مند می شوند.با احتساب اشخاص تبعی تحت تكفل این گروه ها، بیش از 44 میلیون نفر از جمعیت كشور عضو خانواده تامین اجتماعی به شمار می روند و امروز این سازمان در سه حوزه بیمه، درمان و اقتصاد با ارائه خدمات 18 گانه این جمعیت را تحت پوشش گرفته است.
تاریخچه قانون خدمات اجتماعی و بازنشستگی در ایران به سال 1287 در دوران حكومت مشروطه در نخستین مجلس قانون گذاری می رسد كه در قالب قانون وظایف و به منظور ارائه خدمات به كاركنان دولت تصویب شد.
براساس این قانون در دوران كهولت، از كارافتادگی و بازنشستگی مستخدم 50 درصد از حقوق دوران اشتغال به خانواده و نفقه بگیران بازنشسته تعلق می گرفت و برای مستخدم در دوره حیات پس از بازنشستگی مبلغی پرداخت نمی شد.همسر، فرزندان و نوادگان نفقه بگیر مستخدم اما از امتیازات بازنشستگی بهره مند می شدند. این قانون در سال های 1301 - 1308 و 1324 متحول شد و سال 1301 به عنوان سال قانون تأمین اجتماعی در كشور نام گرفت. در سال 1345 قانون خدمات اجتماعی جامع برای تمامی كاركنان دولتی و خصوصی به تصویب رسید و سال 1301 سال نظام بازنشستگی در كشور نام گرفت.
در فروردین 1342 این سازمان بیمه گر به «سازمان بیمه های اجتماعی» تغییر نام یافت و به دنبال تاسیس برخی از نهادهای اجتماعی بیمه ای و تشكیل وزارت رفاه اجتماعی در سال 1353 موجب تشكیل «سازمان تأمین اجتماعی» و تصویب قانون تأمین اجتماعی در تیرماه 54، به عنوان آغازگر تحولی نو در نظام اجتماعی و سلامت كشور شد.
امروز این سازمان در حوزه درمان با 378 مركز درمانی ملكی شامل 70 بیمارستان، 5 مركز جراحی محدود، 5 مركز دندانپزشكی مستقل، 83 پلی كلینیك تخصصی، 121 درمانگاه تخصصی، یك مركز طب سالمندان و 90 درمانگاه عمومی به جمعیت بیمه شده این سازمان خدمات درمانی ارائه می كند.
در حوزه خدمات بیمه ای نیز بیش از3 میلیون و 600 هزار نفر بازنشسته مستمری دریافت می كنند و این روزها با شیوع كرونا، بیش از 50 درصد جمعیت كشور را نیز در مراكز بهداشت و درمان این سازمان بیمه گر تحت حمایت قرار داده است. پذیرش بیماران مبتلا به كرونا در بیمارستان های این سازمان، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و هزینه وسایل كمك پزشكی، عقد قرارداد با بیش از 50 هزار مركز طرف قرارداد به منظور ارائه خدمت به بیمه شدگان و پذیرش بیش از 190 میلیون مراجعه سرپایی از مراكز درمانی طرف قرارداد از اهم این اقدامات حمایتی در دوران بحران كرونا است.
توسعه خدمات غیرحضوری در قالب طرح 3070 كه (19 آبان ٩٩) با هدف كاهش مراجعات حضوری به شعب و كارگزاری های این سازمان در دوران این بیماری اتفاق افتاد و به گفته مسئولین این نهاد اجتماعی، با ارائه 30 خدمت الكترونیك، 70 میلیون مراجع از مجموع 96 میلیون مراجع تامین اجتماعی به شعب وكارگزاری های این سازمان را كاهش می دهد.بنابراین گزارش پرداخت هدیه ازدواج، حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری بگیران با ثبت هوشمند خاتمه كفالت، ابلاغ غیرحضوری احكام مطالباتی در سامانه اختصاصی خدمات الكترونیكی سازمان تأمین اجتماعی، ابلاغ مفصاحساب، ماده ٣٨ قانون تأمین اجتماعی، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه شده، نام نویسی غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی، درخواست غیرحضوری تكمیل سوابق بیمه به صورت كسری از ماه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، اخذ غیرحضوری تعهدنامه برای ابلاغ احكام و مكاتبات الكترونیكی، امكان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی ها، دریافت غیرحضوری اعتراض كارفرما و تعیین و اعلام رسیدگی، پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری ناشی از كرونا، سرویس غیرحضوری دریافت حق بیمه و احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، اخذ الكترونیكی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفصاحساب، ارتقاء سامانه دریافت لیست حق بیمه، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری كمیسیون پزشكی، حذف كاغذ از درآمد، پرداخت غیرحضوری كمك هزینه مراسم ترحیم، برقراری و پرداخت غیرحضوری بیمه بیكاری، اخذ غیرحضوری درخواست كفالت و بازرسی و كمك هزینه اروتز و پروتز، برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، اخذ تعهدنامه غیرحضوری فرزندان اناث بازمانده، واكشی عكس از سامانه نام نویسی، دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی، امكان تقسیط غیرحضوری و نظام مند بدهی ها، پرداخت غیرحضوری حق بیمه كسری از ماه، هوشمندسازی لیست ارسالی كارفرمایان و امكان پرداخت آنلاین و احتساب آنی واریزی در حساب بیمه شده، كارفرما ٣٠ خدمت طرح ٣٠٧٠ محسوب می شود.
   تاریخ: ۲۰:۴۳ - ۲۵/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸