دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

اقدامات اجتماعی بهزیستی، ضامنی برای سلامت روح و روان
 
قزوین - ایرنا - یكی از مهم ترین اقدامات سازمان بهزیستی در سراسر كشور پرداختن به موضوعات اجتماعی و برطرف كردن مشكلات این حوزه است كه این اقدام در استان قزوین به خوبی هر چه بیشتر به اجرا درآمده است.
اقدامات اجتماعی بهزیستی، ضامنی برای سلامت روح و روان قزوین - ایرنا - یكی از مهم ترین اقدامات سازمان بهزیستی در سراسر كشور پرداختن به موضوعات اجتماعی و برطرف كردن مشكلات این حوزه است كه این اقدام در استان قزوین به خوبی هر چه بیشتر به اجرا درآمده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، 25 تیر ماه در كشور به عنوان روز بهزیستی و تامین اجتماعی نام گذاری شده است و در هفته مرتبط با این روز برنامه های زیادی برای اهمیت این موضوع برگزار می شود.
یكی از اصلی ترین متولیان موضوعات اجتماعی در كشور سازمان بهزیستی است كه در سال 1359 تشكیل و از آن روز اقدامات زیادی را در حوزه های اجتماعی، معلولیت، زنان سرپرست خانوار و غیره انجام می دهد.
با نگاهی به عملكرد این سازمان می توان ابعاد خدماتی آن را بسیار گسترده ارزیابی كرد، خدماتی كه از موضوعاتی مانند حمایت از معلولان آغاز می شود و تا موضوعاتی مانند ترك اعتیاد منتهی می شود.
این سازمان با تشكیل معاونت های متعدد به نوعی وظایف خود را تقسیم بندی كرده و در حوزه های توانبخشی، پیشگیری، اجتماعی، مشاركتهای مردمی، اشتغال، مسكن و مراكز غیردولتی فعالیت می كند.
یكی از مهم ترین برنامه های سازمان بهزیستی در معاونت اجتماعی تقسیم بندی می شود و این سازمان به صورت روزانه توسط این معاونت خدمات زیادی را ارایه می كند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به مناسبت فرارسیدن هفته و روز بهزیستی گفت و گویی را با علیرضا وارثی مدیر كل بهزیستی استان قزوین در زمینه چگونگی ارایه خدمات به جامعه هدف در معاونت اجتماعی این اداره كل ترتیب داده است كه متن آن به شرح ذیل است.

اقدامات اجتماعی بهزیستی، ضامنی برای سلامت روح و روان

ایرنا. مهم ترین اهداف معاونت اجتماعی شامل چه موضوعاتی می شود؟
معاونت امور اجتماعی در سازمان بهزیستی وظایف متعددی را برعهده دارد و به صورت روزانه خدمات زیادی را برای جامعه هدف خود ارایه می كند، اما می توان مهم ترین هدف آن را حمایت از كودكان بی سرپرست نامید.
حمایت از زنان سرپرست خانوار و خانواده های آنان و حمایت از افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از دیگر اهدافی است كه در این معاونت به جامعه هدف دنبال می شود.
از دیگر اهداف این معاونت می توان از حمایت از زنان و دختران در معرض خشونت و خشونت دیده و حمایت از كودكان كار و خیابان نام برد.
امروز وضعیت استان در زمینه خدمات اجتماعی به گونه ای است كه با جرات می توان گفت كه هیچ گونه اقدام عقب افتاده ای در زمینه های اجتماعی وجود ندارد و تمامی كارها به درستی و در زمان مناسب به جامعه هدف ارایه می شود.
ایرنا. مهم ترین اقدامات معاونت امور اجتماعی در سال 99 شامل چه موضوعاتی می شود؟
این معاونت در سال 99 به ارایه خدمات در زمینه های مختلفی از جمله پرداخت مستمری و افزایش یارانه معیشت به زنان سرپرست خانوار، پرداخت كمك هزینه به خانواده های دارای فرزند چند قلو، گروه های همیار زنان سرپرست خانوار، اجرای طرح بازتوانی و توانمند سازی از طریق اشتغال فردی و گروه های همیار زنان سرپرست خانوار، حمایت و نگهداری از فرزندان در مراكز شبه خانواده، حمایت از فرزندان نزد خانواده جایگزین (امدادبگیران)، فرزند خواندگی و امین موقت، ترخیص از مراكز شبه خانواده، پذیرش شدگان در مراكز امور آسیب دیدگان اجتماعی و غیره پرداخته است.
بر همین اساس اداره كل بهزیستی استان قزوین به سه هزار و 562 خانوار مستمری و به 102 خانوار هم كمك هزینه به خانواده های 2 قلو و چند قلو پرداخت می كند.
در سال 99 تعداد سه هزار و 920 نفر در مراكز امور آسیب دیدگان اجتماعی پذیرش شد كه بسیاری از آنها بازتوانی و درمان شده اند.
این اداره كل با عنوان اورژانس اجتماعی خدمات زیادی را به مردم استان قزوین ارایه كرده است و در سال گذشته تعداد 14 هزار و 530 نفر در این مراكز خدمات دریافت كرده اند.
به صورت كلی بالغ بر 47 هزار نفر در سال گذشته از كلیه خدمات معاونت امور اجتماعی در واحدهای مختلف اعم از دفتر توانمندسازی زنان و خانواده، دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی و دفتر امور كودكان و نوجوانان به صورت روزانه و شبانه روزی بهره مند شده اند.

اقدامات اجتماعی بهزیستی، ضامنی برای سلامت روح و روان

ایرنا. معاونت اجتماعی در چه مراكزی این خدمات را ارایه می كند.
در مجموع 110 مركز روزانه و 10 مركز شبانه روزی در سطح استان قزوین به ارایه خدمات به جامعه هدف در زمینه های اجتماعی فعالیت می كند.
از این تعداد پنج مركز شامل مراكز نگهداری كودكان بی سرپرست، 110 مركز شامل مهد كودك های استان قزوین، چهار مركز شامل مراكز رفاه كودك و خانواده، هفت مركز شامل مراكز امور آسیب دیدگان اجتماعی و 13 مركز شامل مراكز اورژانس اجتماعی می شود.
ایرنا. مهم ترین اقدامات این معاونت در سال 99 چه بود؟
رشد 3 برابری اورژانس اجتماعی، بهره مندی بالغ بر 40 هزار نفر از افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از خدمات اورژانس اجتماعی و مراكز امور آسیب دیدگان اجتماعی، ارایه بالغ بر 170 هزار خدمت به افراد آسیب دیده و در معرض آسیب اجتماعی شامل خدمات مددكاری، روانشناسی، حقوقی، آموزشی، بهداشتی و درمانی، تلفنی و نگهداری از مهم ترین اقدامات انجام شده در سال گذشته است.
استقرار مستمر و روزانه 16 تیم سیار اورژانس اجتماعی در سطح شهر با اولویت مناطق آسیب خیز و حاشیه نشین، فعالیت 24 ساعته و شبانه روزی خط 123 و ارایه خدمات به هشت هزار و 767 نفر از تماس گیرندگان، ارایه خدمات به كلیه افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از طریق فعالیت هشت اورژانس اجتماعی و پنج پایگاه خدمات اجتماعی در تمامی شهرستانهای استان، آغاز به كار مركز ندای مهر در جهت ارایه خدمات پیشگیرانه به دختران در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی از دیگر خدمات ارایه شده در سال 99 است.
از دیگر خدمات معاونت امور اجتماعی در سال گذشته می توان از حمایت و توانمندسازی زنان درمعرض خشونت و خشونت دیده به تعداد 77 مورد در مركز خانه امن به صورت سرپایی و نگهداری، ارایه مداخلات تخصصی در راستای افزایش خدمات به كودكان كار و خیابان و خانواده آنان در قالب مركز حمایتی- آموزشی كودك و خانواده و مركز نگهداری به تعداد 220 نفر در شهرستان قزوین و تاكستان، ارتقای كیفیت خدمات به كودكان و جهت استفاده از ظرفیت های مردمی و سرمایه های اجتماعی و بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی، گسترش دولت الكترونیك و افزایش سطح دسترسی سامانه فرزند خواندگی و آموزش رایگان فنی–حرفه ای 100 نفر از زنان و فرزندان تحت پوشش نام برد.
همچنین در سال گذشته حمایت از كودكان بی سرپرست و بدسرپرست در ایام كرونا از طریق پرداخت كمك هزینه كرونا، اهدا تبلت، بسته های بهداشتی و فرهنگی انجام شده است.

اقدامات اجتماعی بهزیستی، ضامنی برای سلامت روح و روان

ایرنا. برای اجرای تمامی این برنامه ها چه میران اعتبار هزینه شده است.
برای اجرای برنامه های معاونت امور اجتماعی در سال 99 در مجموع 113 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است كه امیدواریم این اقدامات مورد رضایت مردم و جامعه هدف بهزیستی قرار گیرد.
سخن پایانی؟
اداره كل بهزیستی استان قزوین در زمینه های اجتماعی دغدغه ها و گلایه های زیادی دارد كه باید توسط رسانه ها تمامی این دغدغه ها به سمع و نظر مسوولان و افراد ذیربط در نهادهای مختلف برسد تا بدین وسیله بتوانیم به بهترین شكل ممكن به ارایه خدمات بپردازیم.
از سوی دیگر سازمان های مردم نهاد هم در این زمینه از ظرفیت بالایی برخوردار هستند كه متاسفانه گاهی اوقات به دلیل صدور مجوزهای غیرتخصصی مشكلاتی را برای مجموعه بهزیستی ایجاد می كنند كه در این زمینه هم باید اقدام ویژه ای صورت بگیرد.

برچسب ها
- استان قزوین
- اورژانس اجتماعی
- مهدكودك
- سازمان بهزیستی كشور
- پیشگیری از اعتیاد
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۱۰ - ۲۵/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۰