دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

نظارت بر رعایت حقوق بشردوستانه در سطح ملی از وظایف هلال احمر است
 
تهران - ایرنا - دبیركل جمعیت هلال احمر با تشریح مهم ترین فعالیت ها و اقدامات كمیته ملی حقوق بشردوستانه این جمعیت گفت: تصمیم گیری درخصوص نحوه اجرای مقررات بین المللی بشردوستانه در سطح ملی و در چارچوب قوانین و مقررات جاری و نظارت بر رعایت این حقوق در سطح ملی از وظایف و اختیارات هلال احمر است.
نظارت بر رعایت حقوق بشردوستانه در سطح ملی از وظایف هلال احمر است تهران - ایرنا - دبیركل جمعیت هلال احمر با تشریح مهم ترین فعالیت ها و اقدامات كمیته ملی حقوق بشردوستانه این جمعیت گفت: تصمیم گیری درخصوص نحوه اجرای مقررات بین المللی بشردوستانه در سطح ملی و در چارچوب قوانین و مقررات جاری و نظارت بر رعایت این حقوق در سطح ملی از وظایف و اختیارات هلال احمر است.

محمدحسن قوسیان مقدم روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا و در پاسخ به این سوال كه هلال احمر چه برنامه هایی برای گسترش حقوق بین المللی بشردوستانه در سطح جامعه به ویژه دانشگاهها و مراكز نظامی و انتظامی دارد، اظهار داشت: آموزش و ترویج مفاهیم حقوق بشردوستانه در میان نیروهای مسلح، عموم مردم و در مقاطع تحصیلی مختلف از وظایف و اختیارات كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر است.

وی توضیح داد: حقوق بین الملل بشردوستانه (یا حقوق مخاصمه های مسلحانه)، به عنوان مجموعه اصول و قواعد حاكم بر مخاصمه های مسلحانه، اعم از بین المللی و غیربین المللی، به شمار می رود و بسیاری از قواعد آن، در رویه كشورها، دادگاه های كیفری بین المللی و نیز سازمان های بین المللی، نمود و بروز یافته است و در زمره حقوق بین الملل عرفی، درآمده است.

دبیركل جمعیت هلال احمر ادامه داد: در این راستا جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، به عنوان عضوی از خانواده نهضت صلیب سرخ و هلال احمر، در كنار دبیرخانه كمیته ملی حقوق بشردوستانه، ماموریت دارد تا از زندگی و سلامت انسان ها، حفاظت كند، احترام به نوع انسان، به ویژه، در زمان مخاصمه مسلحانه و سایر وضعیت های اضطراری را تضمین كند، حقوق بشردوستانه را ترویج كند و به دولت در ترویج آن، كمك كند و برای تضمین رعایت حقوق بشردوستانه و احترام به نشان های شناخته شده در كنوانسیون های ژنو 1949 و پروتكل های الحاقی 1977، با دولت همكاری كند.

قوسیان مقدم اضافه كرد: با توجه به اسناد داخلی (مانند اساسنامه جمعیت هلال احمر و آیین نامه كمیته ملی حقوق بشردوستانه) و اسناد بین المللی (مانند كنوانسیون های ژنو 1949) و نیز سند پایانی سی وسومین كنفرانس بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر (سال 2019) با عنوان «حقوق بین الملل بشردوستانه را به خانه بیاوریم: نقشه راهی برای اجرای ملی بهتر حقوق بین الملل بشردوستانه»، سه دستور كار اصلی آموزش و ترویج حقوق بشردوستانه در میان گروه های هدف، پژوهش و ترجمه در حوزه حقوق بشردوستانه و حمایت از رساله ها و پایان نامه ها (بیش از 30 عنوان كتاب) و پیشنهاد تصویب قوانین و مقررات داخلی و تصویب و پیوستن به اسناد (مانند پروتكل مشاركت كودكان در مخاصمه مسلحانه) در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: در چارچوب سه محور یادشده، در برنامه سال 1400 برگزاری كارگاه و دوره آموزشی - ترویجی حقوق بین الملل بشردوستانه (ویژه نیروهای نظامی، دانشجویان و غیره)، تهیه دستورالعمل های آموزش و ترویج حقوق بشردوستانه و رعایت و اجرا آن (نیروهای نظامی، میراث فرهنگی، محیط زیست و غیره)، برگزاری مدرسه تابستانی حقوق بین الملل بشردوستانه و تولید، تهیه و انتشار پادكست تخصصی حقوق بین الملل بشردوستانه پیش بینی شده است.

دبیركل جمعیت هلال احمر تهیه درسنامه حقوق بین الملل بشردوستانه (برای گروه های مختلف هدف)، ترجمه و چاپ و انتشار منابع و اسناد حقوق بشردوستانه و حمایت از چاپ و انتشار پایان نامه های كارشناسی ارشد و رساله های دكتری در حوزه حقوق بشردوستانه، تهیه كتاب برای كتابخانه تخصصی كمیته ملی، برگزاری مسابقات شبیه سازی دیوان بین المللی كیفری (موت كورت) برای گروه های هدف و اجرای پروژه های مشترك با كمیته بین المللی صلیب سرخ: مفقودان، ترجمه تفسیرهای كنوانسیون های 1949 ژنو و حقوق عرفی را از دیگر برنامه های پیش بینی شده هلال احمر برای سال 1400 عنوان كرد.

اداره كل اصول، قوانین و حقوق بین الملل بشردوستانه در جمعیت هلال احمر متشكل از سه اداره اصول و قوانین نهضت، دیپلماسی بشردوستانه و روابط بین الملل و دبیرخانه كمیته ملی حقوق بشردوستانه است كه به دنبال تشكیل معاونت امور بین الملل و حقوق بشردوستانه در سال 1390 با هدف پیگیری موضوعات حقوقی مرتبط با مسائل نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر به عنوان یكی از سه اداره كل معاونت فعالیت آن آغاز شد و متولی اصلی رسیدگی به موضوعات متعدد در مباحث حقوق بشردوستانه، سیاست ها و استراتژی های نهضت و در مجموع تصمیمات كلان اتخاذ شده در اركان نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر است.

وظایف این اداره كل در سه مقوله كلی اقدامات و فعالیت های مرتبط با اصول و قوانین نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و انتقال آنها به بدنه و ساختار جمعیت، تبیین دیپلماسی بشردوستانه و شناسایی فرصت ها و چالش های پیش روی جمعیت و همچنین جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی بشردوستانه و انجام تمامی فعالیت ها و اقدامات مرتبط با حقوق بین الملل بشردوستانه به واسطه كمیته ملی حقوق بشردوستانه، شامل آموزش، ترویج و ترغیب به رعایت و احترام به حقوق بین الملل؛ تبیین شده است.

حقوق بشردوستانه بین المللی، شكل توسعه یافته و تقویت شده حقوق بین المللی سنتی جنگ(حقوق زمان جنگ) به شمار می آید كه در این زمینه بیشتر قواعد جنگ، امروزه حتی آن دسته از مخاصمات مسلحانه بین المللی را كه طرفهای درگیر، آنها را جنگ تلقی نمی كنند، در بر می گیرد. واژه «حقوق بشردوستانه بین المللی» معطوف به این تحول است.

حقوق بشردوستانه بین المللی محدودیت های خاصی را بر استفاده از زور علیه طرف مقابل تحمیل می كند. حقوق بشردوستانه بین المللی، تعیین كننده رابطه طرف های مخاصمه با یكدیگر و رابطه آنها با دولت های بی طرف است. برخی از مقررات حقوق بشردوستانه بین الملللی در روابط میان دولت و شهروندان آن نیز قابل اعمال است.

حقوق داخلی و حقوق بشر هر دو به تمامی انواع خشونت اعمال پذیراند، در حالی كه حقوق بین المللی بشردوستانه تنها به شرایطی اعمال پذیر است كه به سطح درگیری مسلحانه برسند.

به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می كوشد تا به اهدافی كه در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسكین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها و كوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اكنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تداركات پزشكی، یك معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یك شركت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یك مؤسسه علمی كاربردی و یك مركز پزشكی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می كند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از 90 سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت گانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حركت كرده است.

برچسب ها
- جنگ
- دبیركل جمعیت هلال احمر
- حقوق بشر
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۰۷ - ۲۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۰