دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

بهره مندی هلال احمر از شبكه ارتباطی پزشكی از راه دور حوادث غیرمترقبه
 
تهران - ایرنا - دبیركل جمعیت هلال احمر از وجود شبكه ارتباطی پزشكی از راه دور (تله مدیسین) حوادث غیرمترقبه برای انتقال متن، تصویر، صوت، ویدئو و یا سیگنال های تبدیل شده الكتریكی مصدومان آسیب دیده از اینگونه حوادث در هلال احمر خبر داد.
بهره مندی هلال احمر از شبكه ارتباطی پزشكی از راه دور حوادث غیرمترقبه تهران - ایرنا - دبیركل جمعیت هلال احمر از وجود شبكه ارتباطی پزشكی از راه دور (تله مدیسین) حوادث غیرمترقبه برای انتقال متن، تصویر، صوت، ویدئو و یا سیگنال های تبدیل شده الكتریكی مصدومان آسیب دیده از اینگونه حوادث در هلال احمر خبر داد.

محمدحسن قوسیان مقدم روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا و در پاسخ به این سوال كه هلال احمر چه برنامه هایی برای تله مدیسین (Telemedicine) یا پزشكی از راه دور (استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور به منظور ارائه مراقبت های كلینیكی به افراد دور دست) در حوادث غیرمترقبه دارد، اظهار داشت: تله مدیسین دارای دو بعد متفاوت در عملیات ملی و بین المللی است كه پزشكی از راه دور در عملیات ملی، برای واحدهای مراقبت های پایه بهداشتی اهمیت چندانی ندارد زیرا امكان تشخیص صحیح از طریق مشاوره با متخصصین داخل كشور به سهولت صورت می پذیرد.

وی توضیح داد: همچنین برای خدمات فوریتی نیز با توجه به حضور متخصص جراح در تركیب تیم اعزامی نیاز چندانی به تله مدیسین وجود ندارد اما با توجه به برخی ضروریات، طرحی در انتهای سال 1397 با همكاری دانشگاه مجازی دانشكده تهران شكل گرفت كه همكاران آن حوزه برای آشنایی با وضعیت واقعی در سوانح در تركیب تیم های اعزامی هلال احمر به سیل استان خوزستان شركت كردند و در حال حاضر موضوع با توجه به ظرفیت قابل توجه شبكه های اجتماعی در انتقال فایل های تصویری و همچنین محدودیت های مالی حال حاضر از اولیت برخوردار نمی باشد.

دبیركل جمعیت هلال احمر توضیح داد: از تله مدیسین در عملیات بین المللی بنگلادش برای كمك به مسلمانان روهینگیایی میانمار استفاده شد و طی آن تصاویر و اطلاعات مرتبط به بیماران و آوارگان در خواست كننده كمك اضطراری ساكن در اردوگاه های اوخیا، تن كالی و كوتوبالانگو به مركز مدیریت اطلاعات و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر ارسال می شد كه بلافاصله نظر متخصصین اخذ و متعاقبا برای تیم اعزامی ارسال می شد.

قوسیان مقدم اضافه كرد: هنگام دریافت اطلاعات و ارتباطات از راه دور از سوی نیروهای متخصص و زبده هلال احمر در عملیات بین المللی بنگلادش مشخص شد، مهاجرت و آوارگی اجباری مسلمانان روهینگیایی میانمار به كشور بنگلادش بر جنبه های مختلف زندگی این اقلیت و جامعه بنگلادش به خصوص تغییرات محیط های طبیعی تاثیر مستقیم و غیرمستقیم داشته است، به طوری كه عدم درك مفهوم آوارگی و مهاجرت اجباری باعث تردید و ركود در بخش های مختلف اقتصادی، مدیریتی و حتی فعالیت های امدادرسانی سازمان های بین المللی امدادی و نیروهای امدادگر در موضوع خدمات به مسلمانان روهینگیایی میانمار شده است.

واژه تله مدیسین از دو كلمه Tele كه یك لغت یونانی و به معنی ارتباطات مسافت دور است و كلمه مدیسین medicine به معنای درمان و طب، تشكیل شده است.

برای تله مدیسین (Telemedicine) یا پزشكی از راه دور تعاریف مختلفی از جمله استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات برای انتقال سرویس های پزشكی و مبادله اطلاعات پزشكی هنگامی كه فاصله فیزیكی، طرفین این موضوع (بیمار و پزشك) را از هم جدا می كند، عنوان شده است.

تله مدیسین برای نخستین بار در اواسط دهة 1980 در حوادث غیر مترقبه به كار گرفته شد كه مهمترین دستاورد آن، ایجاد و تقویت یك ذهنیت جهانی در خصوص كمك رسانی در حوادث غیر مترقبه از طریق پزشكی از راه دور بود.

علم مدیریت بحران از فناوری های گوناگونی برای به انجام رساندن یك سری وظائف پیچیده بهره می گیرد و یكی از عوامل موثر در مدیریت امدادهای بهداشتی، دسترسی و كنترل كافی به امور نقلیه و ارتباطات می باشد.

به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می كوشد تا به اهدافی كه در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسكین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها و كوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اكنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تداركات پزشكی، یك معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یك شركت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یك مؤسسه علمی كاربردی و یك مركز پزشكی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می كند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از 90 سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت گانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حركت كرده است.

برچسب ها
- بنگلادش
- سیل
- دبیركل جمعیت هلال احمر
- زلزله
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۲ - ۲۱/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۹