دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

بیماری های روانی؛ هدیه مادران چاق به نوزادان
 
محققان معتقدند اضافه وزن مادر سبب ایجاد استرس بالقوه در فرزند می شود كه دارای اثرات بلند مدت خواهد بود.
ریسك بیماری های روانی كودكان در بزرگسالی با اضافه وزن مادر

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از دیلی میل، محققان معتقدند افزایش و همچنین اضافه وزن مادر سبب ایجاد استرس بالقوه در فرزندان می شود و می تواند بعد از مدتها اثرات بلند مدت وحشتناكی برای آنها داشته باشد.

پژوهشگران دانشگاه هلسینكی طی پژوهشی به بررسی ارتباط بین وزن مادر و ابتلا به بیماری روانی فرزند در بزرگسالی پرداختند، به طوریكه این پژوهش بر روی حدود 68 هزار فرزند متولد سال1950 تا 1999 انجام شد.

آنها دریافتند افرادی كه در سال های 1975 تا 1999 از مادران چاق متولد شده اند در بزرگسالی 60 درصد بیشتر از دیگران در معرض بیماری های روانی قرار گرفته اند.

این خطر برای بیماران اسكیزوفرنی و افرادی كه سوء مصرف مواد مخدر درصد بالاتری دارند، اضافه وزن مادر سبب ایجاد استرس بالقوه در فرزند می شود كه دارای اثرات بلند مدت خواهد بود.

نتایج تحقیقات در این افراد نشان می دهد كه كمبود وزن مادران بر بیماری روانی فرزندان متولد 1950 تا 1974 در بزرگسالی رابطه مستقیمی دارد، مادرانی كه با شاخص توده بدنی كمتر از 18.5 (حدود 20 تا 30 كیلوگرم كمبود وزن) هستند، خطر اختلالات روانی فرزندان در بزرگسالی را تا 74 درصد افزایش می دهد.

همچنین شاخص توده بدنی معیار اندازه گیری چاقی بدن بر اساس وزن و قد است.

براساس پژوهش محققان تا به امروز هنوز موفق به كشف عامل اصلی ارتباط بین وزن مادر و خطر بیماری روانی فرزند در بزرگسالی یافت نشده است، البته احتمال دارد این موضوع به استرس روانی مادر مرتبط باشد.

در سال های اخیر چاقی در میان زنان باردار شایع تر شده است، به طوریكه در اروپا 7 تا 25 درصد و در آمریكا 30 درصد زنان باردار را افراد چاق تشكیل می دهند.

سال گذشته، دولت انگلستان استراتژی جدیدی را برای مبارزه با چاقی اجرا كرد كه در آن تبلیغات غذای ناسالم قبل از ساعت 21 ممنوع بود و پویش هایی برای تشویق به سبك زندگی سالم برگزار شد، اما این استراتژی در سال جدید نیز با معرفی برنامه های تشویقی ادامه دارد و مزایایی برای خانواده هایی كه از غذای سالم استفاده و ورزش می كنند در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید

- كمك به كاهش وزن می تواند بیماران قلبی را نجات دهد
   تاریخ: ۱۰:۲۰ - ۱۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۲