دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

26 حركت ورزشی برای جلوگیری از كاهش عملكرد شناختی مغز سالمندان
 
محققان حوزه روانشناسی سالمندی انجام ورزش مغزی برای سالمندان كه شامل 26 حركت است را راهكاری برای جلوگیری از كاهش عملكرد شناختی در افراد مسن می دانند.
26 حركت ورزشی برای جلوگیری از كاهش عملكرد شناختی مغز سالمندان طیبه مختاریان یكی از محققان حوزه روانشناسی در گفت وگو با ایسنا، دوره سالمندی را معمولا همراه با اختلالاتی در حافظه و شناخت توصیف كرد و گفت: با بالارفتن سن و رسیدن به این دوران، خطر ابتلا به بیماری ها افزایش یافته و توانایی های عملكردی و قدرت حواس كاهش پیدا می كند و انعطاف پذیری شناختی كه به عنوان توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی و روانی بسیار مهم است، با افزایش سن كاهش می یابد.

وی انجام تمریناتی مانند ورزش مغزی(BRAIN GYM) را كه بتواند انعطاف پذیری شناختی را بهبود بخشد، از راهكارهای جلوگیری از این عوارض دانست و اظهار كرد: كاهش عملكرد شناختی در افراد مسن كه بخشی از روند پیری است، می تواند در نتیجه مشكلاتی در حافظه بلند مدت، حافظه كوتاه مدت و روند پردازش اطلاعات باشد كه به عنوان یك عامل استرس زا و تهدید نامطلوب تلقی می شود.

مختاریان ادامه داد: اختلالات شناختی و كاهش حافظه نیز به طور طبیعی در دوران سالمندی اتفاق خواهد افتاد و در مراحل اولیه حافظه كوتاه مدت شروع به كند شدن می كند.

این محقق حوزه روانشناسی خاطر نشان كرد: در اختلال شناختی، یادآوری، یادگیری چیزهای جدید، توجه، تمركز و یا تصمیم گیری برای فرد سخت شده و زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار می دهد، به گونه ای كه بر طبق یافته های جدید با افزایش سن، حجم مغز كاهش می یابد اما این كاهش در همه نواحی به یك میزان نیست.

وی با تاكید بر اینكه كاهش حافظه می تواند منجر به كاهش اعتماد به نفس نیز شود كه این روند، احساس افسردگی و استرس را در پی خواهد داشت، یادآور شد: كاركرد شناختی، مانند كاهش حافظه كاری یا كنترل بازداری با تنظیم ضعیف هیجان و احساسات همراه است كه می تواند تأثیرات منفی و مخربی بر سلامتی روانی و كیفیت زندگی سالمندان داشته باشد.

مختاریان یكی از ساده ترین و كم هزینه ترین روش ها در درمان مشكلات جسمانی و حفظ كاركردهای شناختی سالمندان را انجام ورزش مغزی (brain gym) دانست و اظهار كرد: این روش بر افزایش توجه و قدرت شناختی تاثیر قابل توجهی دارد؛ چرا كه این روش با انجام حركات هماهنگ نه تنها به افزایش تمركز می انجامد، بلكه باعث تعادل و شادابی نیز خواهد شد.

به گفته وی، ورزش مغزی شامل 26 حركت جذاب است كه دو نیمكره را همزمان تحریك می كند و این حركات شامل حركات هماهنگ چشم، دست و پا است.

این روانشناس اظهار كرد: این نوع حركت شناسی آموزشی در بیش از 80 كشور جهان در حال اجراست و از كودكی تا سالمندی كاربرد دارد. در صورتی كه این روش زیر نظر فرد متخصص اجرا شود، باعث افزایش تمركز و بالا رفتن قدرت یادگیری فرد می شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۱۸ - ۱۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۵۴۶