دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

تعطیلی سراسری، راهكار فعلی مدیریت كرونا
 
سخنكوی ستاد ملی مقابله با كرونا با تاكید بر كاهش شدید رعایت پروتكل های بهداشتی در كشور گفت: «راهكار این نیست كه خودمان را فریب دهیم، شاید بتوان خود را فریب داد ولی ویروس فریب نمی خورد. باید یك تعطیلی سراسری سفت و سخت اجرا شود كه مثل تعطیلی آخری نباشد.»
سخنكوی ستاد ملی مقابله با كرونا با تاكید بر كاهش شدید رعایت پروتكل های بهداشتی در كشور گفت: «راهكار این نیست كه خودمان را فریب دهیم، شاید بتوان خود را فریب داد ولی ویروس فریب نمی خورد. باید یك تعطیلی سراسری سفت و سخت اجرا شود كه مثل تعطیلی آخری نباشد.»
به گزارش سپید، علیرضا رئیسی گفت: «موج جدید كرونا بسیار سهمگین است و قدرت ابتلای ویروس دلتا 5 تا 9 برابر ویروس ووهان است و این در حالی است كه میزان رعایت پروتكل های بهداشتی به زیر 40 درصد رسیده است و قطعا با این قدرت ویروس تعداد زیادی مبتلا می شوند.»

وی ادامه داد: «حتی در كشورهایی كه واكسیناسیون بالایی دارند بازهم دچار این موج شدند و آمریكا، انگلیس و اسپانیا به شدت میزان بیمارانشان بالا می رود و ویروس جدید به تبع در كشور ما كه میزان واكسیاسیون تازه قوت گرفته است می تواند باعث مرگ و میر بیشتر شود. واكسیناسیون ممكن است مانع از ابتلا به كرونا نشود اما می تواند مانع از بستری و مرگ شود. تنها راه ما علاوه بر تسریع واكسیناسیون، رعایت پروتكل ها است .»

وی افزود: «الآن در 29 استان روند صعودی است و ما هنوز به قله بیماری نرسیدیم كه بگوییم پس از آن روند نزولی می شود، پیش بینی ما این است كه اگر با این روند پیش برویم تا دو یا سه هفته دیگر درگیر خواهیم بود و این در حالی است كه میانگین اقامت بیماران مبتلا به كرونا دلتا در حال افزایش است. میانگین اقامت بیماران در بیمارستان حدود 9 روز است اما به نظر می رسد نوع دلتا در حال تغییر این میانگین است. از طرفی درمان سرپایی آغاز شده است و همچنین سایر بخش ها هم دارد به بخش كووید تبدیل می شود. ما 385 شهر قرمز و نارنجی داریم و این یعنی همه شهرها تولید بیماری دارند.»

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح كرد: «قبول دارم كه بستری بیماران در بیمارستان سخت است. الان در تهران بیش از 8400 بیمار بستری داریم. ما در ICUها بیماران دیگر هم برای بستری داریم و در یك فاز گذر به شكلی دچار كمبود تخت می شویم البته الان دستور دادیم اكثر اعمال الكتیو و انتخابی تعطیل شود و در حال اضافه كردن بخش های دیگر به بیمارستان ها هستیم تا بتوان پاسخگوی بیماران بود ولی تا زمانی كه ورودی بیمارستان كم نشود وضعیت همین است. آقای وزیر هم دستور دادند بخش های دیگر هم به كووید19 اختصاص یابد تا كمبود تخت ما جبران شود.»

رئیسی درباره انتشار نامه از سوی 65 دانشگاه علوم پزشكی اظهار كرد: «واقعیت این است كه بیش از یك سال و نیم است كه كلیه كادر بهداشت و درمان به شدت تحت تاثیر كرونا هستند و از نظر روحی و روانی تحت فشار هستند. این عزیزان 4 موج را كنترل كردند. خروجی همه نابسامانی ها، عدم رعایت پروتكل ها و جهش بیماری، سفر رفتن ها و... باعث افزایش ورودی بیمارستان ها می شود و برخی از این عزیزان علی رغم اینكه واكسن زدند چون در برابر لود بسیار بالای ویروس قرار می گیرند مجدداً به بیماری مبتلا می شوند و موقتا از چرخه درمانی خارج می شوند. درد و دل همه همكاران من بی توجهی مجموعه ای است كه سبب افزایش ورودی بیمارستان می شود. پروتكل یك طرفه نیست. پروتكل شامل مجموعه اقداماتی است كه باید رعایت شود. در همین تعطیلات 6 روزه تهران و البرز، از تهران 166 هزار اتومبیل عودت داده شدند كه سفر نروند ولی 170 هزار اتومبیل هم رفتند و خارج شدند، با میانگین 3 سرنشین در خودرو 500 هزارنفر از تهران خارج شدند و اگر هر نفر، 10 نفر دیگر را مبتلا كند چه حجمی از بیماری ایجاد می شود؟ در دنیا جرایم تخلف و پروتكل شكنی به شدت بالا و سنگین است كه بازدارنده باشد.»

وی افزود: «از سوی دیگر در ارتباط با بستن اماكنی كه باعث سرایت بیماری می شود مثل رستوران ها ما دیدم در شهرهای قرمز هیچ رستورانی تعطیل نشد. ما به عنوان وزارت بهداشت نقش ناظر داریم و این موضوع را مطرح كردیم ولی كسی عمل نكرده است. ما از طرف كادر بهداشت معتقدیم اصناف اعلام شده بسته باشند اما برخی مطالبات هم از سوی اصناف وجود دارد كه پاسخ داده نشده و همان ها باعث تمرد شده است؛ می گویند شما در یكسال گذشته نتوانستید ما را پشتیبانی و حمایت كنید آنوقت فقط ما تعطیل كنیم؟ راه مقابله با كرونا و راه مدیریت آن ساده است اما اجرای این راه ها پشتوانه قوی اقتصادی و اراده می خواهند. راهكار این نیست كه خودمان را فریب دهیم، كه شاید بتوان خود را فریب داد ولی ویروس فریب نمی خورد. باید یك تعطیلی سراسری سفت و سخت اجرا شود كه مثل تعطیلی آخری نباشد و هركسی هم تخطی كرد باید مطمئن باشد كه باعث گرفتن جان یك انسان می شود.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا تاكید كرد: «دوست ندارم مدام از مردم انتقاد كنم اما برخی تخلف از پروتكل می كنند و حتی وقتی بگوییم فردا 8 صبح جاده ها بسته می شود آنها شب قبل راه میفتند و به سفر می روند. نمی توان یكباره كاری كرد و حداقل 24 ساعت قبل باید اطلاع دهیم، قرار است چه كنیم شاید كسی كار و برنامه مهمی داشته باشد. فقط تردد نیست كه سبب افزایش بیماری شده، قوانین مطابق با رنگبندی كرونایی هم به درستی اجرا نمی شود. در شرایط حضور كرونا دلتا دو گونه می توان نگاه كرد كه مثلا رستوران ها را ببندیم كه اعتقاد من هم این است و یا اینكه بگوییم رستوران نروید اما می روند. مردم بدانند جان خودشان در خطر است. ویروس دلتا در اكثر كشورها در حال افزایش است.»

وی افزود: «الآن 55 سال به بالا را برای تزریق واكسن فراخوان كردیم ولی بیش از 30 درصد این افراد هنوز نیامدند و ثبت نام نكردند. الان مثلا در بیمارستان از هر 100 بیمار بستری بالای 70 سال 90 نفر كسانی هستند كه واكسن نزدند. خواهش می كنیم افرادی كه گروه سنی آنها برای واكسن اعلام می شود نسبت به تزریق واكسن اقدام كنند. در برخی استان ها در گروه سنی اعلام شده 60 درصد واكسن نزدند.»

وی درباره ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir گفت: «قبلا وقتی فرد در این سامانه ثبت نام می كرد باید منتظر دریافت پیامك می ماند. در حال حاضر بعد از انتخاب محل سكونت، گروه سنی، ورود كدملی و.... می تواند نسبت به انتخاب مركز تزریق واكسن هم اقدام كند و تاریخ و محل تزریق مشخص می شود.»

رئیسی اظهار كرد: «ما می توانیم هشدار و آموزش دهیم ولی راه و پیشنهاد اصلی این است كه تعطیلی گسترده به همراه اجرای دقیق قوانین داشته باشیم. من حتی امید به اجرای محدودیت های هوشمند بر اساس رنگبندی ها را ندارم . در زمان ویروس ووهان كه به شدت ضعیف تر از كرونا دلتا بود رعایت پروتكل ها دو برابر شرایط فعلی بود.»

وی كه در یك برنامه تلوزیونی صحبت می كرد با بیان اینكه طرح شهید سلیمانی همچنان اجرا می شود، تاكید كرد: «ردیابی بیمار، مراقبت در منزل، تست سریع و تست PCR را انجام می دهند. در این طرح تمركز بر واكسیناسیون هم وجود دارد.»
منبع خبر:
روزنامه سپید
   تاریخ: ۱۰:۱۴ - ۱۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۳