دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

چرا از كرونا نمی ترسیم ولی از واكسن كرونا آری؟!
 
اینكه هنوز كشور ما نتوانسته به واكسینه كامل دست یابد، ریشه در تبانی عوامل تأثیرگذار محیطی، فردی و اجتماعی مختلفی دارد كه بی اعتمادی و ترس رخنه كرده در وجود مردم از عوارض واكسن و بی توجهی و بی اهمیت تلقی كردن این ویروس از جمله علل ناكامی در واكسینه كامل كشور بوده است.
چرا از كرونا نمی ترسیم ولی از واكسن كرونا آری؟! قریب به دو سال در معیت كرونا گذشت، دو سال سخت و طاقت فرسا كه گویی با عدم رعایت پروتكل ها و واكسینه نشدن ادامه دار خواهد شد و عیش و طرب زیستن را نیز همراه خود زایل می كند.

ویروسی كه عمر و زندگانی بشر را به انزوا كشانده و حسرت تكرار روال عادی زندگی را بر دل گذاشته، اكنون راهی جز تسلیم در برابر واكسینه شدن قربانیان خود را ندارد.

اما آیا این واكسن تاكنون توانسته به خوبی از عهده مهار كردن كرونا برآید و یا صرفاً به عنوان یك مسكن ساده عمل كرده است؟ امروزه بعد از گذشت مدتی طویل و جان گداز، اكثر كشورهای مبتلا به این ویروس با ساخت واكسن های مرغوب واكسینه شدند و به روند معمول زندگی خود بازگشتند.

اما اینكه هنوز كشور ما نتوانسته به واكسینه كامل دست یابد، ریشه در تبانی عوامل تأثیرگذار محیطی، فردی و اجتماعی مختلفی دارد كه روند پایان اپیدمی های دردسرساز را كند و كشنده كرده است.

بی اعتمادی و ترس رخنه كرده در وجود مردم از عوارض واكسن و بی توجهی و بی اهمیت تلقی كردن این ویروس از جمله علل ناكامی در واكسینه كامل كشور بوده كه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی های بیشتر در این زمینه را می طلبد.

در این خصوص صحبت ها و دلایل مردم جهت شفاف سازی تزریقات واكسن مفید علت خواهد بود، یك خانم رهگذر در این باره بیان كرد: به خاطر تجربه تلخی كه از تزریق واكسن به برادرم و فوت ایشان پیش آمد و ما را بسیار متأثر كرد، ما به هیچ وجه حاضر به واكسینه شدن نیستیم، برادر من اصلاً علائم كرونا نداشت ولی بعد از تزریق واكسن علائم آن به سرعت بروز پیدا كرد و متأسفانه او را از دست دادیم.

وی افزود: شاید اگر برادر من واكسن نمی زد اكنون از پیش ما نرفته بود و هنوز نفس می كشید، درحالی كه به خوبی و با نهایت دقت پروتكل های بهداشتی را رعایت می كرد و در جمع های خانوادگی نیز اصلاً شركت نداشت، البته مرگ دست خداست ولی خانواده من بخاطر تجربه تلخ عزادار شدن دیگر زیر بار واكسن نمی روند.

در ادامه پدری میان سال خاطرنشان كرد: من دوز اول واكسن را دریافت كردم و مشكلی برای من پیش نیامد، اما انصاف نیست كه در وهله اول افراد بالای 60 سال واكسینه شوند، پسر من سرباز است و لب مرز خدمت می كند در واقع باید به این جوانان كه بیشتر در معرض خطر و اجتماعات هستند تزریق می شد، به خصوص اینكه علاوه بر كرونا خبر از ویروس دلتا نیز كه كشنده و مرگبارتر است به گوش رسیده كه پیر و جوان هم نمی شناسد و به سرعت همه را درگیر می كند.

وی افزود: این بیماری خیلی مسری و خطرناك است و بهترین راه مقابل با آن واكسن است تا از ابتلا به آن پیشگیری كنیم، لذا چون مدت زمان زیادی از تولید و تزریق واكسن ها نگذشته و مردم به كارایی آن اطمینان ندارند و نگران عوارض بعد از تزریق هستند حاضر به تزریق واكسن نمی شوند.

در ادامه آقای عباسی، كارمند اداره برق ترس مردم از كرونا را ریشه در شایعات موجود در فضای مجازی برشمرد و اظهار كرد: متأسفانه اكاذیبی كه در فضای مجازی در حال افزایش است مانع بزرگی در برابر اقناع مردم برای دریافت واكسن كرونا است، به طوری كه با جعل اخبار و به تصویر كشیدن نوشته ها و اطلاعات دروغین تزریق واكسن را علت ابتلا زودهنگام به كرونا و فوت سریع تر افراد می خوانند.

وی ادامه داد: متخصصان رعایت موارد بهداشتی را حتی بعد از تزریق واكسن ضروری می دانند، درحالی كه برخی به گمان اینكه در برابر كرونا تحت هر شرایطی مقاوم شدند دیگر به پروتكل ها اهمیت نداده و در معرض ابتلا مجدد قرار می گیرند، لذا این امر را به نامرغوبی و بی كفایتی واكسن نسبت می دهند.

مریم یك دانشجوی حسابداری در این خصوص گفت: من به شخصه اصلاً حاضر به دریافت واكسن نیستم، چراكه متأسفانه اعتمادها از بین رفته و بسیاری از مردم نیز ترجیح می دهند به كشورهای همسایه هجوم برده و واكسن بزنند اما واكسن ساخت كشور خود را دریافت نكنند، البته این بی اعتمادی ها بی دلیل نیست و از مسائل و مشكلات جاری در كشور هم نشئت می گیرد و وقتی كه ما بی كفایتی و سوء مدیریت برخی مسئولین را به عینه شاهد هستیم قطعاً زیر بار واكسن نیز نخواهیم رفت.

وی تصریح كرد: علاوه بر این، تجربه نزدیكان ما كه بعد از واكسینه شدن مجدداً به كرونا مبتلا شدند نیز عامل بازدارنده و ترس از دریافت واكسن خواهد بود.

باوجود نظرات ضد و نقیض افراد مختلف، آگاهی بخشی ستاد ملی مقابله با كرونا درباره جزییات واكسیناسیون مؤثر خواهد بود به طوری كه ترس روانی جامعه را تنزل داده و اضطراب را كه عاملی مؤثر در ایجاد عوارض جانبی واكسن است را نیز كاهش می دهد، درواقع این وظیفه بر دوش رسانه ها متحمل است كه باید نوع واكسن، عوارض آن و تمام جزییات لازم را به مردم گوشزد كنند تا اضطراب و تشویش را كه سلامت جسمی افراد را مختل می كند بر آن ها مستولی نشود.

سلامت جامعه در گرو اتحاد و همبستگی مردم در رعایت مسائل بهداشتی و همدلی و دلگرمی است، پس باید برای حفظ جان هموطنانمان اخبار صحیح و مستدل منتشر كنیم تا به سوگ عزیزانمان نشینیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۴۳ - ۱۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۰