دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

آمار معتادان نسبت به جمعیت كشور نسبتا پایین است
 
تهران - ایرنا - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آمار معتادان را نسبت به جمعیت كشور نسبتا پایین ارزیابی كرد و گفت: طبق آخرین سرشماری انجام گرفته در سال 95 كل معتادان در كشور كمتر از سه میلیون نفر است كه باید با برنامه ریزی درست و هدفمند این جمعیت كمتر شود.
آمار معتادان نسبت به جمعیت كشور نسبتا پایین است تهران - ایرنا - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آمار معتادان را نسبت به جمعیت كشور نسبتا پایین ارزیابی كرد و گفت: طبق آخرین سرشماری انجام گرفته در سال 95 كل معتادان در كشور كمتر از سه میلیون نفر است كه باید با برنامه ریزی درست و هدفمند این جمعیت كمتر شود.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت كشور، «علی آقامحمدی» در نهمین جلسه طرح تحول محلات كشور با حضور نمایندگان دستگاه ها در وزارت كشور برگزار شد، اعتیاد را مهمترین و اساسی ترین آسیب اجتماعی در محلات و مناطق حاشیه نشین كشور عنوان كرد و گفت: اعتیاد از جمله آسیب هایی است كه زمینه ساز بروز سایر آسیب ها نظیر طلاق و خشونت خانوادگی را در محلات كشور می شود و برای همین باید در كاهش آسیب های اجتماعی در محلات تمركز و توجهی ویژه تر به موضوع اعتیاد داشته باشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه برای كاهش آسیب های اجتماعی باید نگاهی جامع و راهبردی داشته باشیم؛ گفت: توجه به یك آسیب و غفلت از سایر آسیب ها باعث هدر رفت انرژی و دور شدن از اهداف اصلی یعنی ایمن سازی محلات می شود و باید راهبردی مشخص در جهت كاهش همه آسیب های اجتماعی در محلات داشته باشیم.

آقامحمدی با اشاره به اینكه باید الگوی بومی مشخصی در محلات كشور در جهت كنترل معضل اعتیاد طراحی شود؛ افزود: در این عرصه بسیج عمومی و تشكیل تیم های كارشناسی در محله برای افزایش آگاهی بخشی نسبت به پیامدهای اعتیاد شكل گیرد.

وی، داشتن شناخت از نیاز فرد معتاد را كه با توجه به مشكلات روحی و روانی به دام اعتیاد پناه برده از ضرورت های این موضوع برشمرد و یادآور شد: آموزش همگانی در این عرصه ضروری است و نهادهایی مثل هلال احمر ظرفیت بالایی در این حوزه دارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به رویكرد ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان متولی اصلی حوزه اعتیاد اشاره كرد و گفت: رویكرد ستاد در سال های اخیر به سمت پیشگیری از اعتیاد با فعال سازی ظرفیت گروه های مرجع معطوف شده و باید این رویه به صورت منظم تر و با حمایت سایر دستگاه ها در محلات كشور ادامه یابد.

آقامحمدی، آمار معتادان كشور را در قیاس با جمعیت كشور نسبتا پایین ارزیابی كرد و گفت: طبق آخرین سرشماری انجام گرفته در سال 95 كل معتادان در كشور كمتر از سه میلیون نفر است كه باید با برنامه ریزی درست و هدفمند این جمعیت كمتر هم شود.

وی، میانگین سنی معتادان را 23 تا 24 سال عنوان كرد و افزود: اقدام جدی برای مقابله با كاهش سن جمعیت معتادان در كشور صورت گیرد.

آقامحمدی با اشاره به اینكه متاسفانه با ورود مواد صنعتی جدید گروه های جدید سنی نوجوانان هم مستعد اعتیاد شده اند؛ گفت: آموزش عمومی و همگانی با استفاده از ظرفیت های رسانه ای در كشور از جمله راهكارهای جدی در جلوگیری از افزایش اعتیاد به خصوص در نسل های جدیدتر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تهدید و چالش زنانه شدن اعتیاد در كشور هم گفت: زن محور و بنیان خانواده است و افزایش اعتیاد در این بخش از جمعیت كشور خطری جدی است و باید راهكارهای فرهنگی و آموزشی لازم در این عرصه اتخاذ شود.

وی درباره جلوگیری از تبدیل شدن محلات كشور به محلی برای توزیع و فروش مواد مخدر نیز عنوان كرد: دستگاه هایی نظیر هلال احمر، سازمان شهرداری ها و سایر دستگاه های خدمات رسان امروز در محلات كشور فعال شدند و باید با كمك گیری از همه ظرفیت ها این امكان ایجاد نشود كه محلات به مكان فروش مواد مخدر تبدیل شود.

آقا محمدی خاطرنشان كرد: باید با برگزاری رویدادهای فرهنگی و ورزشی شور و نشاط را در محلات تقویت كنیم و اجازه ندهیم محلات به مكانی كسل كننده و بی روح تبدیل شود.

برچسب ها
- علی آقامحمدی
- مجلس شورای اسلامی
- وزارت كشور
- ستاد مبارزه با مواد مخدر
- تهران
- مجمع تشخیص مصلحت نظام
- پیشگیری از اعتیاد
پروندهٔ خبری
- معضل اعتیاد و ضرورت به روزرسانی قوانین سلبی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۳۸ - ۱۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۸