دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

عوامل شخصیتی كه كارایی واكسن كووید 19 را تعیین می كند
 
نتایج مطالعات انجام شده با سایر واكسن ها نشان می دهد عوامل زیادی می تواند بر پاسخ ایمنی بدن در واكنش به واكسیناسیون تاثیر داشته باشد؛ یكی از این عوامل ممكن است خلق وخوی فرد باشد.
عوامل شخصیتی كه كارایی واكسن كووید 19 را تعیین می كند به نقل از نیوز دیدگاه مثبت می تواند واكنش بدن ما به واكسیناسیون را افزایش دهد. آنا مارسلند، روانشناس دانشگاه پیتسبورگ در پنسیلوانیا، اظهار كرد: در حالی كه این مورد با واكسن های كووید 19 بررسی نشده اما نتایج تحقیقات پیشین كه به ارتباط روحیه با واكسن های مختلف پرداخته ، می تواند بینشی در مورد عوامل موثر بر واكسن كووید 19 نیز ارائه دهند.

مارسلند گفت: می دانیم افراد مثبت اندیش، شاد و پرانرژی پاسخ بهتری به واكسن ها نشان می دهند.

وی افزود: نتایج برخی از تحقیقات من نشان داده افرادی كه این گرایش های مثبت را دارند، نسبت به واكسن هپاتیت B بهتر پاسخ نشان می دهند؛ همچنین در برابر این بیماری بهتر محافظت می شوند.

به گفته او تحقیقی كه در سال 2017 توسط محققان دانشگاه ناتینگهام انجام شد، نتایج مشابهی در مورد تزریق واكسن آنفلوآنزا ارائه كرد و مشخص شد كه تاثیر خلق وخوی فراتر از یك فرد ذاتا شاد است. یكی از جنبه هایی كه در مطالعه مورد بررسی قرار گرفت، حال و هوای شركت كنندگان در روز دریافت واكسن بود.

مارسلند می گوید: خلق وخوی روز دریافت واكسن با میزان پاسخ به واكسن آنفلوآنزا مرتبط است. بنابراین افرادی كه در این روز مثبت تر می اندیشند، در واقع پاسخ بیشتری به واكسن آنفلوآنزا نشان می دهند.

فعالیت های مارسلند در زمینه ای به نام روان درمانی و ایمونولوژی است كه نحوه تعامل سیستم عصبی مركزی و سیستم ایمنی را بررسی می كند.

وی بیان كرد: ما كه در این زمینه فعالیت می كنیم به ارتباط عوامل روان شناختی و شیوه زندگی با خطر ابتلا به بیماری های عفونی و پاسخ به واكسیناسیون علاقه مند هستیم و فكر می كنم كارهایی كه ما انجام داده ایم، مربوط به همه گیری فعلی بوده است.

نتایج تحقیقات نشان داد در حالی كه احساس خوب ممكن است با پاسخ ایمنی بهتر یا سریع تر مرتبط باشد، از سوی دیگر استرس، پاسخ ایمنی را مختل می كند.



عوامل موثر بر ایمن سازی

آنلیس مدیسون، دانشجوی دكتری كالج پزشكی دانشگاه ایالتی اوهایو و محقق اصلی مطالعه منتشر شده در نشریه Perspectives on Psychological Science، نتایج مطالعات مختلف بر عوامل موثر بر ایمن سازی در سایر واكسن ها را شرح داده است.

وی اظهار كرد: 49 آزمایش بالینی مختلف انسانی را بررسی كردیم كه نشان داد به طور كلی مواردی مانند استرس مزمن، اضطراب، افسردگی، رفتارهای مانند كم تحركی، سیگار كشیدن، مصرف بیش از حد الكل و رژیم غذایی نامناسب می تواند بر پاسخ آنتی بادی و سلول های تی تاثیر منفی بگذارند.

نتایج هیچ یك از این مطالعات نشان نداد كه این عوامل می تواند اثرات محافظتی واكسن را به طور كامل نفی كند اما مشخص شد كه این عوامل می تواند با افزایش تدریجی ایمنی یا سطح پایین تر آنتی بادی های تولید شده ارتباط داشته باشد.

یكی از جالب ترین نمونه هایی كه استرس را به عنوان یك عامل كلیدی برجسته می كند، مطالعه ای بود كه روی دانشجویان پزشكی در یك دوره زمانی بسیار استرس زا هنگام امتحانات انجام شد.

مدیسون ادامه داد: محققان دانشجویان جوان و سالم پزشكی را با واكسن هپاتیت B واكسینه كردند و مهمتر این كه واكسن هپاتیت B بسیار موثر است و كارایی آن تقریبا با واكسن كووید برابر است. آنان دریافتند دانشجویان پزشكی كه در طول دوره امتحان سه روزه استرس و اضطراب بیشتری داشتند، در افزایش سطح آنتی بادی های محافظتی بالینی نیز زمان بیشتری صرف كردند.

دلیل این كه نمی توانید بلافاصله پس از دریافت واكسن كووید 19 دیگران را در آغوش بگیرید، این است كه برای ایجاد ایمنی توسط واكسن در سیستم بدن زمان لازم است. محققان معتقدند كه سرعت رشد ایمنی می تواند تحت تاثیر عوامل شخصی قرار گیرد.

مدیسون می گوید: به عنوان مثال در صورت وجود استرس مزمن ممكن است بیش از 2 هفته طول بكشد تا مصونیت پیدا كنید.



تغییر روحیه كوتاه مدت یا بلندمدت؟

در این مطالعه سطح استرس و حمایت اجتماعی دانشجویان به صورت گروهی در طول سال تحصیلی تقریبا مشابه بود و نشان می دهد كه واكنش مختلف به واكسن مربوط به دوره امتحان و سطح استرس در زمان واكسیناسیون است.

نتایج یك مطالعه دیگر نشان داد كه سطح استرس در 10 روز پس از واكسیناسیون ممكن است از 2 روز قبل از دریافت واكسیناسیون مهمتر باشد(موردی كه دلگرم كننده است). با توجه به این كه بسیاری از افرادی كه واكسن كووید 19 را دریافت كرده اند، بعد از تزریق احساس تسكین و استرس كمتری داشتند.

نتایج این تحقیق با توجه به آسیب روانی و استرس ناشی از همه گیری و فاصله گذاری اجتماعی بسیار مهمتر است چون بسیار دشوار است كه در طول یك بیماری همه گیر جهانی تحت فشار قرار نگیریم.

مدیسون ابراز كرد: برای افرادی كه با افسردگی یا اضطراب دست و پنجه نرم می كنند(نتایج مطالعات نشان داده است كه افسردگی طی همه گیری بیش از حد معمول رخ داده است) دریافت واكسن ممكن است سیگنالی برای تجمع و مشاركت در مراقبت از خود ازجمله جستجوی مراقبت های بهداشت روانی باشد.

حمایت اجتماعی

نتایج مطالعات دیگر نشان می دهد كه حمایت اجتماعی در زمان واكسیناسیون به افزایش پاسخ های ایمنی كمك می كند.

مدیسون می گوید: حمایت اجتماعی واقعا می تواند در برابر تاثیر منفی استرس بر بدن و سیستم دفاعی بدن ما موثر باشد بنابراین واقعا سعی می شود ارتباط اجتماعی را در زمان واكسیناسیون در اولویت قرار دهید.

خواب

نتایج تحقیقات نشان می دهد كه عامل مهم دیگر خواب است.

مارسلند تاكید كرد: در واقع شواهد قانع كننده ای وجود دارد كه نشان می دهد خواب با میزان پاسخ آنتی بادی به واكسیناسیون ارتباط دارد.

در یكی از تحقیقات انجام شده در مقاله مدیسون، افراد جوان كه 36 ساعت بعد از دریافت واكسن هپاتیت A اجازه خوابیدن نداشتند، یك ماه بعد نیمی از آنتی بادی های خود را در مقایسه با افرادی كه بعد از تزریق واكسن به آنها اجازه خواب كامل شبانه داده شد از دست داده بودند.

مارسلند توصیه كرد: افرادی كه در زمان دوز بعدی واكسن كووید-19 قرار دارند، سعی كنند خوابی راحت داشته باشند و در زمان واكسیناسیون زیاد خسته نباشند.



تاثیر عوامل روانی و رفتاری بر كارایی واكسن كووید-19

هر دو دانشمند گفتند كه باید تحقیقات بیشتری در مورد این پدیده ها و نحوه تعامل آنها با واكسن های كووید 19 انجام شود.

اما تحقیقات انجام شده در این زمینه به ما این ایده را می دهد كه چگونه می توانیم برای دریافت واكسن كووید 19 آماده شویم.

این مسیر تحقیق كه حدود 30 سال گذشته در حال انجام بوده، با انواع مختلف واكسن از جمله واكسن ویروس آنفلوانزا و واكسن پنومونی پنوموكوك، هپاتیت و واكسن HIV آزمایش شده و مشخص شده است كه پاسخ های روانی و رفتاری 2 جنبه از پاسخ ایمنی سازگار به واكسن است.

بنابراین اگرچه این موارد هنوز با واكسن كووید آزمایش نشده است اما به دلایل زیادی می توانیم باور كنیم كه این عوامل می توانند تداوم داشته باشند.

مدیسون خاطرنشان كرد: نتایج چندین مطالعه نشان می دهد حتی مداخلات نسبتا كوتاه مدت مانند خواب راحت شبانه یا به حداقل رساندن استرس در چند روز قبل از دریافت واكسن نیز تاثیر مثبتی بر پاسخ واكسن داشته است.

وی این مورد را «امیدواركننده ترین بخش» نامید و گفت: این نتایج نشان می دهد كه حتی اگر فردی با جنبه های متعدد زندگی خود دست و پنجه نرم می كند، حتی گام های كوچك نیز می تواند به اثربخشی واكسن كمك كند.

هر چیزی كه بتواند به شما كمك كند در روز واكسیناسیون در ذهنیت مثبت تری قرار بگیرید، ارزش تلاش برای دریافت بهترین پاسخ را از واكسیناسیون برای مقابله با این بیماری همه گیر و محافظت از خود به بهترین شكل ممكن را دارد.

به خاطر داشته باشید كه این تحقیق به این معنا نیست كه واكسن كووید 19در صورتی كه در روز دریافت واكسن با كمی اضطراب حاضر شوید، كارایی نخواهد داشت بلكه نكته مهم این است كه افراد باید سعی كنند در این روز با استراحت حاضر شوند و تا آنجا كه می توانند احساس مثبت و بدون استرس داشته باشند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۲:۴۵ - ۱۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۲