دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

عوامل كوچك شدن مغز
 
آتروفی یا كوچك شدن مغز به از دست رفتن پیش رونده سلول های مغزی در طول زمان گفته می شود.
به گزارش وب گردی خبرگزاری صدا وسیما، قسمت هایی از بدن یا صورت ما وجود دارد كه می خواهیم اندازه آن ها را كاهش دهیم، اما مطمئناً مغز یكی از آن ها نیست. عوامل كوچك شدن مغز به شرح زیر است:
عوامل كوچك شدن مغز
قهوه اضافی: خوردن دو یا سه فنجان قهوه در روز ضرری ندارد. اما برخی از ما از این نوشیدنی جدا نمی شویم و چندین بار در روز لیوان های بزرگی از آن را می نوشیم. دانشمندان استرالیایی تأیید كرده اند افرادی كه بیش از 6 فنجان قهوه در روز می نوشند، 53 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل و در نتیجه كاهش حجم مغز هستند.

نداشتن فعالیت بدنی: این شاهد دیگری بر فواید ورزش برای سلامتی ماست. اگر زندگی شما فاقد فعالیت بدنی متوسط ​​مانند پیاده روی یا شنا است، خطر كاهش حجم مغز بیشتر است.

استرس شدید: در سال 2018 مطالعه ای منتشر شد كه نشان می داد افراد به دلیل استرس مداوم دچار اختلال حافظه می شوند. سطوح بالای هورمون استرس كورتیزول بر عملكرد و اندازه مغز تأثیر منفی می گذارد.

كاهش شنوایی: مطالعه ای كه در سال 2014 توسط دانشمندان دانشگاه جان هاپكینز انجام شد، نشان داد افرادی كه كم شنوایی دارند، سریعتر دچار انقباض مغزی می شوند. اگر درمان انجام شود و این افراد از سمعك استفاده كنند، پدیده ای مانند خشك شدن سریع مغز مشاهده نمی شود، اما در غیاب محرك های صوتی، افراد كم شنوا مغزشان را كمتر تربیت می كنند و از استرس مداوم رنج می برند و این منجر به وخامت آن ها می شود.
   تاریخ: ۰۹:۳۷ - ۱۱/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۵