دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

10 نكته كه بیمه شدگان تامین اجتماعی درباره حذف دفترچه های درمان باید بدانند
 
چاپ دفترچه های تامین اجتماعی از ابتدای اسفند متوقف و طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی از این تاریخ به بعد ارائه خدمت در زمان مراجعه به پزشك و موسسات تشخیصی درمانی با ارایه كارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی میسر خواهد بود.
10 نكته كه بیمه شدگان تامین اجتماعی درباره حذف دفترچه های درمان باید بدانند به گزارش ایسنا، از اول اسفندماه سال 1399 صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و كارگزاری های سازمان تامین اجتماعی متوقف خواهد شد و تمامی افراد تحت پوشش این سازمان می توانند با ارائه كارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شوند.

در بخشنامه ای كه ابتدای هفته از سوی سازمان تامین اجتماعی منتشر شد آمده است كه با توجه به فراهم شدن امكان ارائه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراكلینیك شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و ...)، در بستر الكترونیك برای تمامی پزشكان و ارائه كنندگان خدمات تشخیصی و درمانی، چاپ دفترچه های درمانی جدید از اول اسفند ماه سال 1399 متوقف می شود.

در همین رابطه بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی به نكات زیر توجه كنند:

1- در زمان مراجعه به پزشك و موسسات تشخیصی و درمانی الزامی به ارائه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیست.

2- تمامی بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب كاربری و تكمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذكور اقدام كنند.

3- تمامی بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراكز درمانی می توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یكی از روش های زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل كنند:

روش اول: مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود كدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش دوم: شماره گیری #14204 ، انتخاب گزینه 1 (استعلام اعتبار درمانی)، ورود كدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش سوم: شماره گیری #114204 ، ورود كدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش چهارم: استفاده از اپلیكیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود كدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

روش پنجم: شماره گیری #1666 ، انتخاب گزینه 1 (استحقاق سنجی)، ورود كدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

4- در مواردی كه بیمه شده بر اساس نتایج دریافتی از روش های فوق یا اعلام مراكز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می تواند موضوع را از طریق سامانه 1420 پیگیری كند.

5- تمامی بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب كاربری می توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه شدگان ملاحظه كنند.

6- تمامی پزشكان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می توانند با ثبت نام در سامانه نسخه الكترونیك این سازمان (ep.tamin.ir) و دریافت نام كاربری، نسبت به نسخه نویسی الكترونیك اقدام كنند.

در صورت مراجعه بیمار به پزشك طرف قرارداد، پزشك پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه (موبایل) متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشكی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی...) در سامانه نسخه الكترونیك اقدام می كند.

7- در صورت مراجعه بیمار به پزشك طرف قرارداد، چنانچه امكان استفاده از سامانه های الكترونیك به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه نویسی و...) میسر نباشد، پزشك پس از احراز هویت بیمار با استفاده از كارت ملی‏/شناسنامه‏/دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب‏‏/مركز درمانی (ترجیحا در قطع A5) اقدام می كند.

8- پزشكان غیرطرف قرارداد همانند پزشكان طرف قرارداد می توانند با اتصال به سامانه های الكترونیك سازمان یا سامانه های مورد استفاده خود، نسبت به نسخه نویسی الكترونیك اقدام نمایند. در صورت عدم امكان استفاده از سامانه های الكترونیك به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه نویسی و...)، پزشك می تواند دستور پزشكی را در سرنسخه مخصوص مطب‏/موسسه در یك برگ تجویز و تحویل بیمار كند.

9- در صورت عدم نسخه نویسی الكترونیك، بیمار می تواند نسخه كاغذی پزشك معالج را به داروخانه ها و یا موسسات پاراكلینیك طرف قرارداد ارائه كرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت كند.

10- تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشك به صورت نسخه الكترونیك و یا كاغذی به استناد كدملی در پرونده سلامت شخص بیمه شده ثبت می شود. بنابراین استفاده از كدملی "غیر" و "من غیرحق" ضمن مغایرت با موازین حقوقی می تواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشكل كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۳:۴۱ - ۲۱/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۶