دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

1000 محله حاشیه ای و آسیب خیز در سراسر كشور معرفی شده اند
 
سرپرست دفتر توسعه و نظارت بر موسسات و مراكز غیردولتی سازمان بهزیستی كشور گفت: در حال حاضر 2534 مركز مثبت زندگی فعال در سراسر كشور مشغول ارائه خدمات هستند و از اصول و مبانی این مراكز شامل خانواده محوری، دولت الكترونیك، ایجاد شفافیت، ارزش دادن به تخصص ها به ویژه تخصص مددكاری و در رأس همه این اصول ...
1000 محله حاشیه ای و آسیب خیز در سراسر كشور معرفی شده اندعكس تزئینی است. به گزارش ایسنا، هادی بهداد در مراسم آیین آغاز به كار عملیات اجرایی طرح مشترك طرح تحولات محلات كشور و شروع فعالیت های اجتماع محور مراكز مثبت زندگی در مناطق آسیب خیز و حاشیه ای با اشاره طراحی مراكز مثبت زندگی بر اساس وظایف قانونی بهزیستی به عنوان مهمترین ابزار اعمال سیاست های سلامت اجتماعی و برای بسط و گسترش ضریب نفوذ خدمات به آحاد جامعه گفت: این مراكز با اقدامات اساسی تمامی عناصر، ذی نفعان و .. در مدت مناسبی به بهره برداری رسید و در سال گذشته به دست رییس جمهوری افتتاح شد.

وی افزود: در حال حاضر 2534 مركز مثبت زندگی فعال در سراسر كشور مشغول ارائه خدمات هستند و از اصول و مبانی این مراكز شامل خانواده محوری، دولت الكترونیك، ایجاد شفافیت، ارزش دادن به تخصص ها به ویژه تخصص مددكاری و در رأس همه این اصول اصل محله محوری و توجه به مناطق حاشیه ای و آسیب خیز حمایت می كنند.

بهداد به استقرار 1200 مركز مثبت زندگی در بیش از 1200 محله حاشیه ای كه استعداد بروز آسیب های اجتماعی در آنها بیشتر است، اشاره كرد و گفت: یكی از وظایف تعریف شده برای این مراكز این است كه برای ارتقای كیفیت زندگی افراد ساكن در آن محله با استفاده از مشاركت و نظارت خود مردم فعالیت كنند.

سرپرست دفتر توسعه و نظارت بر موسسات و مراكز غیر دولتی سازمان بهزیستی در خصوص فعالیت های انجام گرفته در مراكز مثبت زندگی از آغاز تا به حال اظهاركرد: با برنامه ریزی های انجام شده مقرر شد كه اطلاعات 1 میلیون و 80 هزار فرد مستمری بگیر بهزیستی و تمامی اعضای خانواده آنان در سامانه مثبت زندگی ثبت و بازدید از منزل و تكمیل و به روز رسانی اطلاعات پرونده آنان انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر این طرح به مرحله پایانی خود نزدیك می شود زیرا از 996هزار پرونده، اطلاعات بیش از 965 هزار پرونده تكمیل شده است یعنی بازدید از منزل و ثبت كامل اطلاعات و.... انجام شده است.

بهداد با اشاره به فاز دوم اقدامات مراكز مثبت زندگی نیز گفت: در این مرحله كه نقش بهزیستی استان ها و شهرستان ها در آن بسیار پر رنگ است. پایش مجدد پرونده ها و نظارت بر اقدامات مراكز و تصمیم گیری در خصوص خدمات سازمان به اعضای تحت پوشش، مورد نظر است كه با تكمیل كمیته های شهرستانی و نظارتی با عضویت كارشناسان، مددكاران و رؤسای شهرستان ها، یك بار دیگر بررسی و تصمیم گیری مجدد انجام می شود.

وی همچنین به آغاز فاز سوم برنامه های مراكز مثبت زندگی از امروز اشاره كرد و گفت: استقرار برنامه های اجتماع محور در مراكز مثبت زندگی از امروز آغاز می شود. با توجه به اینكه سرمایه انسانی و متخصصان بسیار زیاد و متنوعی در سطح كشور وجود دارد كه طی سالیان گذشته خدمات بهزیستی را در قالب برنامه های اجتماع محور به جامعه ارائه می دادند، امروزه اكثر این افراد در مراكز مثبت زندگی سازماندهی شده اند و باقی این نیروها نیز در قالب تلفیق طرح های مختلف مثل توانبخشی مبتنی بر جامعه، گروه های همیار، پایگاه های خدمات اجتماعی، طرح های غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم و... با مراكز مثبت زندگی همكاری می كنند. شیوه نامه های این خدمات نیز تدوین و به استان ها ابلاغ شده است.

سرپرست دفتر توسعه و نظارت بر موسسات و مراكز غیردولتی بهزیستی اضافه كرد: اولین بخشنامه فعالیت های اجتماع محور مراكز مثبت زندگی ابتدای تیرماه به استان ها ارسال شده است. 1000 مركز واجد شرایط اجرای این طرح كه در مناطق حاشیه ای و آسیب خیز قرار دارند، توسط بهزیستی استان ها معرفی شده اند همچنین رابطین استانی نیز در استان ها انتخاب و معرفی شده اند.

وی افزود: یك گروه كاری آموزش دیده با حضور نمایندگان تمامی حوزه های تخصصی بهزیستی برای آغاز این طرح معرفی و در ستاد سازمان بهزیستی مستقر شده اند كه همین گروه دستورالعمل ها و راهنمای فعالیت های اجتماع محور را نیز تدوین كرده اند و به زودی ابلاغ می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی كشور، بهداد اظهار امیدواری كرد كه شروع این فرایند موجب انسجام هر چه بیشتر خدمات و فعالیت های سازمان شود تا به معنای واقعی مركز ارتباط با مردم در قالب مراكز مثبت زندگی و بر اساس نیازها، مشاركت و در خواست های مردم در مناطق مختلف شكل بگیرد.

وی در پایان ضمن تشكر از تمامی همكاران بهزیستی در راه اندازی و توسعه مراكز مثبت زندگی و برنامه های اجتماع محور بهزیستی از گذشته تا به حال گفت: طرح های اجتماع محور ارسال شده از طرف استان ها حتما مد نظر قرار می گیرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۷:۳۹ - ۱۱/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴