دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

تاملی بر آمارهای افزایش «خشونت» و تحلیل آنها
 
رییس انجمن مددكاران اجتماعی ایران می گوید: تاملی بر آمارها و داده های ارایه شده در خصوص پرونده های تشكیل شده در حوزه خشونت گویای این نكته است كه پیشگیری از خشونت باید موضوع دارای اولویت بیشتر باشد.
تاملی بر آمارهای افزایش «خشونت» و تحلیل آنها به گزارش ایسنا، موسوی چلك، در اختتامیه دومین جشنواره ملی پایان نامه ها در حوزه خشونت كه توسط معاونت اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم در دانشگاه یزد برگزار شد، گفت: امروزه یكی از موضوعاتی كه نگرانی جدی ایجاد كرده است موضوع آسیب های اجتماعی است كه خشونت ها به شكل های مختلف از جمله خشونت های اجتماعی و خانگی از جمله مصادیق آن هستند.

وی افزود: تاملی بر آمارها و داده های ارایه شده در خصوص پرونده های تشكیل شده در حوزه خشونت گویای این نكته است كه پیشگیری از خشونت باید موضوع دارای اولویت بیشتر باشد.

رییس انجمن مددكاران اجتماعی ایران در ادامه به برخی از آمارهای ارائه شده توسط پزشكی قانونی كشور اشاره كرد و گفت: در سال 98 تعداد 574 هزار و 961 پرونده در حوزه نزاع حقیقی صورت گرفته است كه از این تعداد 387 هزار و 774 پرونده به مردان و بقیه به زنان اختصاص دارد كه به ازای 100 هزار نفر 707 پرونده تشكیل شده است. بر اساس این آمار بیشترین خشونت ها به ترتیب در تابستان، بهار، پاییز و زمستان اتفاق افتاده است.

موسوی چلك به آمارهای خشونت خانگی هم اشاره كرد كه بر اساس آمارهای پزشكی قانونی در سال های مختلف و آمارهایی كه دكتر مسجدی رییس سازمان پزشكی قانونی كشور برای سال 99 در هفته قوه قضاییه به رسانه ها داده است هم خشونت های خانگی اعم از همسرآزاری و كودك آزاری و خودكشی روند افرایشی داشته است. البته این را هم بگویم كه همه موارد مرتبط با خشونت در پزشكی قانونی ثبت نمی شود زیرا مراجعه نمی كنند ولی همین آمارها و داده ها هم گویای این است كه روند رو به رشد خشونت باید همه ما را نگران كند.

رییس انجمن مددكاران اجتماعی ایران در ادامه بیان كرد: اگر می خواهیم روی پیشگیری از خشونت كار كنیم ضروری است كه روی مولفه های دیگر از قبیل ارتقاء سلامت روانی و اجتماعی، سرمایه اجتماعی، نشاط اجتماعی، تقویت هویت فرهنگی و... كار كنیم و برنامه ها متناسب با شرایط هر استان و مبتنی بر شواهد واقعی تدوین و اجرا شود. گاهی اوقات تصمیم گیری های ما زمینه ابراز این نوع رفتارها را فراهم می كند. مانند موضوع افزایش قیمت بنزین، یا مشكلی كه برای حق آب در استان خوزستان و برق و... افتاد، یا داستان طرح مربوط به فضای مجازی و....، مراقب باشیم تا تصمیم هایی نگیریم كه زمینه بروز رفتار خشونت آمیز را بسترسازی كنیم.

موسوی چلك در پایان گفت: تعیین اولویت های پژوهشی در زمینه ارتقای سلامت روانی و اجتماعی و پیشگیری از خشونت و استفاده از ظرفیت پایان نامه های مقطع كارشناسی ارشد و رساله های مقطع دكتری می تواند ظرفیت خوبی برای تقویت پژوهش های مرتبط با این حوزه باشد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۰۸ - ۱۲/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۷