دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

فرزندخواندگی 10 درصد افزایش داشته است
 
معاون امور اجتماعی بهزیستی : فرزندخواندگی 10 درصد افزایش داشته است
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: قصد تعطیلی خانه های امن را به هیچ عنوان نداریم، چراكه به این خانه ها نیاز داریم.
«حبیب الله مسعودی فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور درباره وضعیت فرزندخواندگی گفت: سامانه فرزندخواندگی از سال گذشته آغاز به كار كرد و تاكنون 16 هزار نفر در این سامانه ثبت نام كرده اند. براساس قانون سال 1392 كه مربوط به بحث فرزندخواندگی است و آیین نامه هایی كه در سال 1394 در دولت مصوب شد، باعث شد تا روند رو به رشدی در تعداد فرزندخواندگی در این مدت داشته باشیم.
وی ادامه داد: همچنین نگاه مردم به فرزندخواندگی نگاه بهتری شده است و خیلی از مردم از اقشار مختلف به سمت فرزندخواندگی رفته اند. در سال 99 نسبت به سال 98 با وجود موضوع كرونا كه باعث شده بود، ارتباطات كاهش پیدا كند و حضور در مراكز سخت تر شود، اما شاهد افزایش 10 درصدی فرزندخواندگی در این مدت بوده ایم و سرپرستی حدود 1700 كودك به خانواده های مختلف سپرده شده است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور با بیان اینكه همیشه سیاست سازمان این است كه تعداد كودكان در مراكز نگهداری را كاهش دهیم و كودكان را به سمت خانواده سوق دهیم، تصریح كرد: در گذشته كودكان به صورت مدل های اردوگاهی در مراكز نگهداری می شدند و گاهی در یك مركز حدود 100 كودك حضور داشتند، اما فرآیند سازمان در این سال ها و به ویژه بعد از سال 92 كه قانون فرزندخواندگی مصوب شده است، این بوده است كه مراكز از شكل اردوگاهی به خانه تبدیل شده است و نام آن را نیز مراكز شبه خانواده گذاشته ایم.

فرید خاطرنشان كرد: متوسط كودكانی كه در مراكز شبه خانواده نگهداری می شوند حدود 10 الی 12 كودك است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در بخش دیگری از صحبت های خود درباره خانه های امن نیز گفت: در موضوع خشونت خانگی در خصوص زنان، افراد می توانند به تمامی مراكز اورژانس اجتماعی كه حدود 360 مركز در كل كشور هستند، تماس بگیرند و در آنجا تمهیدات لازم برای این زنان انجام می شود. قبل از راه اندازی خانه های امن كه در گذشته به آن خانه موقت می گفتیم بسیاری از این زنان آسیب دیده و در معرض خشونت در اورژانس اجتماعی پذیرش می شدند.
   تاریخ: ۰۵:۲۱ - ۱۲/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۶