دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

بارقه های امید برای بهبود كودكان اوتیسم، در ایران وجهان
 
تكنولوژی ایرانی برای اولین بار در جهان، شناسایی، ریشه یابی و بهبود اوتیسم را تسهیل می كند.


به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اختلال طیف اوتیسم را بیشتر می توان یك اختلال نورولوژیكی كه خودش را در سال های اولیه رشد كودك نشان می دهد، معرفی كرد. این اختلال در بیماران اوتیستیك باعث می شود كه مغز فرد مبتلا به اوتیسم نتواند در زمینه رفتار های اجتماعی و مهارت های ارتباطی به درستی عمل كند و مزاحم او برای یادگیری چگونگی ارتباط و تعامل با دیگران به طور اجتماعی می شود. كودكان و بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم در زمینه ارتباط كلامی و غیركلامی، مهارت های شناختی معمول، رفتار های اجتماعی، فعالیت های سرگرم كننده و بازی دارای مشكل هستند. در اختلال طیف اوتیسم به جای انواع اوتیسم 3 سطح وجود دارد كه در آن ها رشد مهارت های اجتماعی، ارتباطات،منابع و ذخایر رفتاری دچار تاخیر و منحرف شده است. كودكان درگیر با اختلال طیف اوتیسم اغلب تمایلات شدید و ویژه ای به مجموعه ای از رفتار ها نشان می دهند، مقاومت در برابر تغییر ٰ رفتار های تكراری و كلیشه ای و نقص در ارتباط چشمی دارند و پاسخ های مناسبی به محركات محیطی نمی دهند. این اختلالات تاثیر های متعدد و بیشماری بر روند رشد می گذارند. هرچه این اختلال زود تشخیص داده شود و فرد مبتلا زودتر وارد چرخه های درمان شود، زودتر می توان زندگی او را تغییر داد.

منشا اوتیسم كجاست؟

علت اوتیسم ژنتیك و نقایص آن است ولی با روند رو به رشد شیوع اوتیسم و لزوم پیشگیری از اختلال اوتیسم ضرورت شناخت علل اوتیسم بیشتر احساس شد و با بررسی های بیشتر پژوهشگران و موسسات مختلف مشخص شده كه می بایست به محیط و علل زیست محیطی توجه بیشتری كرد. تاكنون نقایصی در ژن های برخی افراد داری اوتیسم مشخص شده است و دركنار آن نیز بررسی می شود كه چه چیزی می تواند منجر به این تغییرات و دگرگونی های ژنتیك شود و مشخص شده است تاثیر آلاینده های زیست محیطی و تخریبی كه در محیط زندگی انسان به وجود آمده نقش بسزایی در آن ایفا می كند. بر اساس مطالعات صورت گرفته، 62 درصد علل زیست محیطی و تركیب آن با عوامل ژنتیك می تواند منجر به اوتیسم شود. اما باز هم نمی توان با قاطعیت عنوان كرد كه چه چیزی عامل اختلال اوتیسم است.

سالن درمان اوتیسم چیست؟

ایده شكل گیری سالن اوتیسم برای اولین بار توسط یك تیم مخترعِ جوان ایرانی، شكل گرفت و خیلی زود در جهان منتشر شد. چند كشور اروپایی و آمریكایی هم به دنبال سرمایه گذاری و به دست آوردن این پروژه بودند. اما با فراهم شدن سرمایه های لازم و با هدف جهش تولید، این پروژه در داخل ایران ساخته شد.

 بهبود كودكان اُتیسم

در روش درمانی اتاق اوتیسم، اولین مرحله، شناسایی و ریشه یابی مشكلات كودكان و عوامل بوجودآورنده این مشكلات است. در این مرحله تمام این مشكلات با دقت بالا شناسایی می شود و در مرحله بعد مولفه های حسی مانند بو، صدا و عوامل دیگر كه مولد این مشكلات است، با كمك روش های پیشرفته حذف می شود. پس از حذف این مولفه ها مغز به حالت نرمال رسیده و در پایین ترین حد فعالیت خود عمل می كند. در مرحله بعدی، متخصصان تلاش می كنند، توجه و تمركز ذهنی كودكان را افزایش و اضطراب و استرس آن ها را كاهش دهند تا كودك بتواند در حالت تعادل قرار گیرد. پس از طی همه این مراحل، آموزش های مختلف به كودكان اوتیسم داده می شود. گذراندن مراحل درمان اتاق اوتیسم موجب می شود تا این كودكان بتوانند آموزش ها را بصورت كامل و جامع دریافت كنند و مغز توانایی تجزیه و تحلیل را بطور كامل كسب كند. حواس 5 گانه در اثر تمرین ها رو به تعدیل رفته و مشكلات رفتاری كودك برطرف می شود. بعد از چندین جلسه بیمار بهبود یافته و حالت كاملا طبیعی پیدا می كند.

بیشتر بخوانید

علائم ابتلا به اوتیسم/ دارویی برای درمان مبتلایان به اوتیسم وجود دارد؟ تمامی مراحل مذكور در روند درمان، توسط هوش مصنوعی انجام می شود و تمام عملگر ها به هوش مصنوعی متصل هستند. با اطلاعاتی كه از هركودك به اتاق داده می شود، هوش مصنوعی اتاق را برای كودك آماده می كندو شرایطی را برای بچه ها فراهم می كند كه به تعادل ذهنی برسند. در این اتاق همچنین با بچه ها تمرین های حسی حركتی هم انجام می شود تا در كنار برطرف شدن مشكلات حسی حركتیشان بتوانند در استدلال اطلاعات عمومی و ارتباط اجتماعی هم ارتقاء پیدا كنند. تلاش متخصصان در اتاق اُتیسم، این است كه تمامی مراحل، زمانِ درمان را كوتاه تر كنند.

تشخیص كودكان اوتیسمی در سطوح مختلف

سید جواد حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح پیشرفته ترین سالن شبیه ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی گفت: این سالن با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان به همت جوانان ایرانی ساخته شده است و می تواند الگویی برای تمام كشور باشد.

حسینی افزود: آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی در سال 1370 است و از آن زمان تاكنون پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی 18 برابر شده است. 152 هزار دانش آموز استثنایی در هزار و 600 مدرسه استثنایی و 20 هزار مدرسه پذیرای هفت گروه در حال تحصیل هستند.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی بیان كرد: كودكان دارای اختلال طیف اوتیسم در سه سطح نیازمند حمایت، حمایت زیاد و حمایت بسیار زیاد تقسیم بندی می شوند و شكل گیری سالن اوتیسم می تواند گام جدی برای شناسایی و بهبود این كودكان اوتیسم در سطوح مختلف باشد.

 كودكان اُتیسم

درگیری والدین و كادر درمان در روند درمانی كودكان اوتیسمی

والدین و كادر درمان تا زمانی كه در شرایط یك كودك اوتیستیك قرار نگرفته باشند نمی توانند درك درستی از وضعیت او داشته باشند و در صورت نداشتن درك درستی از وضعیت یك فرد اوتیستیك تمامی آموزش ها و مداخالت درمانی بی فایده است. به همین منظور در كنار اتاق درمانی اوتیسم یك بخش دیگر با نام اتاق شبیه ساز اوتیسم برای والدین و كادر درمان طراحی شده است.

جلال نیكنام متخصص اتاق اوتیسم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سالن اوتیسم، با استفاده از هوش مصنوعی و با اطلاعاتی كه از كودك در اختیارش قرار می گیرد، تمامی شرایط كودك را برای والدین و كادر درمان شبیه سازی می كند.

 بهبود كودكان اُتیسم

او افزود: این كار باعث می شود كادر درمان با دید كامل تری كه از كودك پیدا می كنند به مداخالت درمانی بپردازند. همچنین والدین نیز مشكلات كودك خود را به صورت عینی تجربه می كنند و این كار موجب افزایش همكاری و ارتباط قوی تر با كودكانشان خواهد شد.

متخصص اتاق اوتیسم تاكید كرد: در واقع، شكل گیری اتاق شبیه ساز اوتیسم ، مثلث درمانی یعنی ارتباط والدین، كودك و درمانگر را تقویت می كند و تاثیر بسزایی در روند بهبود و پیشرفت كودكان خواهد داشت.

او تصریح كرد: وظیفه دیگر این اتاق تشخیص و حل مشكلات شایع همچون استرس، اضطراب، فشار های روانی، افسردگی ومشكلات متعددی است كه گریبانگیر والدین كودكان استثنایی است. این امر از طریق نقشه مغزی، نور درمانی، رنگ درمانی، اكسیژن درمانی، ماساژ درمانی و مشاوره روانشناختی انجام می پذیرد.

نیكنام در پایان اضافه كرد: بطور كلی ما معتقدیم در صورتیكه درك والدین از مشكالات فرزندانشان به مرحله عینی برسد و میزان استرس، اضطراب و فشار های روانی خود والدین كاهش پیدا كند، تاثیر شگرفی را در پیشرفت درمانی كودكان شاهد خواهیم بود. بنظر می رسد در صورتیكه مسئولان كشور به این حوزه توجه بیشتری نشان دهند، در آینده شاهد بهبودكودكان اوتیسمی بیشتری خواهیم بود و حتی می توانیم دانش فنی موجود در داخل كشور را به خارج از مرز ها صادر كنیم.
   تاریخ: ۲۲:۳۳ - ۲۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۲