دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

چشم ها علائم طولانی كرونا را نشان می دهند
 
تحقیقات جدید نشان می دهد پزشكان علائم كرونای طولانی مدت را می توانند از طریق چشم بیماران متوجه شوند.
به گزارش جام جم آنلاین، ویروس كرونا می تواند باعث ایجاد عواقب طولانی مدت سلامت جسمی و روانی در افراد شود. این پیامدها كه در حال حاضر به عنوان كرونای طولانی مدت شناخته می شود، نگرانی های بسیاری را برای سیستم های بهداشت و درمان ایجاد می كند.

كرونای طولانی مدت به طیف مختلفی از علائم ناتوان كننده از جمله مه مغزی، سردرد، خستگی، ریزش مو، از دست دادن حس بویایی و چشایی و موارد دیگر اشاره دارد كه حداكثر 30 درصد از بیماران مدت زیادی پس از بهبودی آنها را تحمل می كنند. (مه مغزی معمولاً با احساس گیجی، فراموشی و نداشتن تمركز همراه است).

بسیاری از این ناراحتی ها و علائم همیشه در ظاهر آشكار نیستند، اما طبق یك مطالعه جدید كرونای طولانی مدت درواقع در چشم بیماران قابل تشخیص است.به گفته محققان كرونای طولانی مدت به شكل آسیب عصبی در قرنیه قابل مشاهده است. قرنیه (Cornea) لایه نازك و شفافی است كه در بخش جلویی چشم قرار دارد و عنبیه و مردمك را می پوشاند.

آسیب عصبی در قرنیه را می توان با یك روش لیزری غیرتهاجمی به نام «میكروسكوپ كانفوكال قرنیه» (CCM) تشخیص داد كه توسط محققان برای شناسایی ناهنجاری های قرنیه مرتبط با طیف وسیعی از بیماری ها مانند آسیب عصبی ناشی از دیابت، اِم اِس (Multiple Sclerosis) و فیبرومیالژی (fibromyalgia یك سندرم درد اسكلتی-عضلانی مزمن) استفاده شده است.

گروهی از محققان از همان تكنیك استفاده كرند تا ببینند آیا روش «میكروسكوپ كانفوكال قرنیه» می تواند آسیب عصب قرنیه و افزایش سلول های دندریتیك (Dendritic cells نوعی از سلول های سیستم ایمنی) را در موارد كرونای طولانی مدت تشخیص دهد.

آنها نتایج 40 بیمار مبتلا به عفونت قبلی COVID-19 را با مشاهدات میكروسكوپ كانفوكال قرنیه از 30 فرد سالم كه هرگز به این بیماری مبتلا نبودند مقایسه كردند.

به گفته محققان، روش مذكور می تواند برای نشان دادن كرونای طولانی مورداستفاده قرار گیرد؛ درواقع محققان با اسكن قرنیه زیرمجموعه ای از افراد كرونایی (بیمارانی كه علائم عصبی مداوم را پس از بهبود از ویروس گزارش كردند) دریافتند فیبر عصب قرنیه آنها نسبت به افراد سالم بیشتر آسیب دیده یا از دست رفته است. همچنین سلول های دندریتیك بیشتری دارند.

این مطالعه به سرپرستی «گلفیدان بیتیرگن» از دانشگاه «نجم الدین اربكان» تركیه انجام شده است. وی در مقاله می نویسد: «تا آنجا كه ما می دانیم، این اولین مطالعه ای است كه از دست دادن عصب قرنیه و افزایش تراكم سلول های دندریتیك در بیمارانی كه از COVID-19 بهبود یافته اند را گزارش می دهد، به ویژه در افرادی كه دارای علائم مداوم با كرونای طولانی مدت هستند.»

اگرچه این مطالعه تنها در یك مقیاس كوچك انجام شده و نمی تواند به طورقطع تأیید كند كه كرونا باعث چنین ناهنجاری هایی در بیماران شده، اما شواهد دیگری نیز وجود دارد كه كرونا می تواند منجر به مشكلات عصبی و نوروپاتی می شود.

این ناهنجاری ها می تواند به دلیل اختلالات احتمالی در رشد فیبر عصبی سالم باشد و منجر به افزایش سلول های دندریتیك شود كه به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی ما فراخوانده می شوند.

محققان معتقدند این یافته ها با یك فرایند ایمنی و التهابی ذاتی كه با جابه جایی و تجمع سلول های دندریتیك در قرنیه مركزی در برخی شرایط مشخص می شود، مطابقت دارد. به گفته محققان: «مطالعه بیشتر در مورد تغییر نسبی چگالی سلول های دندریتیك بالغ و نابالغ و اعصاب قرنیه در بیماران مبتلا به كووید-19 در طول زمان ممكن است بینش در مورد مسیرهای ایمنی و التهابی در تخریب عصب را ارائه دهد.»

با توجه به این نتایج، بیمارانی كه مبتلا به موارد شدیدتر COVID-19 بودند، تمایل به آسیب عصبی قرنیه بیشتری داشتند. بنابراین ممكن است ناهنجاری های چشمی نشان داده شده در این مطالعه، همه از نحوه و شدت بیماری در بیماران نشئت گرفته باشد.

همان طور كه این گروه اذعان می كند، تحقیقات بیشتری با گروه های بزرگ تر برای پیگیری این رهیافت های اولیه موردنیاز است، اما در حال حاضر این مطالعه یك مثال دیگر است كه چگونه سلامت چشم با سلامت بیشتر ما ارتباط دارد.

به همین دلیل است كه تكنیك هایی مانند «میكروسكوپ كانفوكال قرنیه» می توانند نویدبخش كمك های تشخیصی آینده باشند.

محققان می گویند: «میكروسكوپ كانفوكال قرنیه ممكن است از نظر بالینی به عنوان یك آزمایش سریع چشم پزشكی برای ارزیابی بیماران مبتلابه كرونای طولانی مفید باشد». این یافته ها در نشریه علمی «British Journal of Ophthalmology» منتشر شده است.

درمجموع برخی از گزارش ها نشان داده درصدی از افراد كرونای طولانی مدت را (به مدت 6 الی 8 ماه) تجربه می كنند و این مورد در زنان بیشتر از مردان اتفاق می افتد.

منبع: آنا
   تاریخ: ۰۲:۲۲ - ۱۶/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۹