دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

شیر مادر دارای مواد ایمنی بخش در برابر بیماری ها است
 
رئیس مركز بهداشت شهرستان كاشان گفت: شیر مادر در روزهای اول كه آغوز گفته می شود، دارای مواد بسیار مغذی بوده و حاوی بیشترین مواد ایمنی بخش و حفاظتی برای مقابله در برابر بیماری ها است.
شیر مادر دارای مواد ایمنی بخش در برابر بیماری ها است مسعود دهقانی در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: آغوز، ملین است و به دفع مدفوع سیاه و چسبنده ابتدایی كمك كرده و از زردی نوزاد پیشگیری می كند. ضمن اینكه تغذیه با شیر مادر رابطه عاطفی بین مادر و فرزند فراهم می كند كه با ارتقا تكامل عاطفی كودك، موجب امنیت روانی در دوران بلوغ می شود.

وی تأكید كرد: شروع شیر مادر در ساعت اول تولد، امكان برقراری تماس پوستی مادر و نوزاد را تسهیل می كند و برای گرم نگه داشتن و بهبود رشد و تكامل به ویژه برای نوزادان نارس و بیمار نقش حیاتی دارد.

رئیس مركز بهداشت شهرستان كاشان، تصریح كرد: شیر مادر تمام نیازهای تغذیه ای شیرخواران را در شش ماه اول تأمین می كند و شیرخوار در شرایط عادی حتی به آب هم نیاز ندارد. همچنین هضم شیر مادر بسیار آسان است.

دهقانی تأكید كرد: تغذیه با شیر مادر از بروز سرطان های دوران كودكی، آسم، اگزما و آلرژی جلوگیری می كند و بسیاری بیماری های دیگر را كاهش می دهد. شیرخواران به ویژه نوزادان زود به زود گرسنه می شوند و تغذیه با شیر مادر باید بر اساس میل و تقاضای شیرخوار انجام می شود.

وی گفت: شیر مادر از سوء تغذیه نوزاد پیشگیری می كند و احتمال چاقی كودك و چاقی در مراحل بعدی زندگی را كاهش می دهد. ضمن اینكه احتمال بروز دیابت نوجوانان، فشارخون و چاقی را كاهش می دهد كه نشانگرهای بیماری های قلبی و عروقی در سنین بزرگسالی هستند.

رئیس مركز بهداشت شهرستان كاشان با اشاره به كاهش مرگ ناگهانی كودكانی كه شیر مادر می خورند، تصریح كرد: ضریب هوشی در كودكانی كه شیر مادر می خورند، بالاتر است و تغذیه شیرخوار با پستان مادر به علت عملكرد زبان و عضلات دهانی صورت، تكامل دهان را تقویت كرده و این امر به ویژه برای شیرخوارانی كه مشكل ضعف عضلانی دارند مفید است.

رئیس مركز بهداشت شهرستان كاشان گفت: تركیب شیر مادر همراه با رشد شیرخوار و نیازهای تغذیه ای در هر وعده شیردهی تغییر می كند و تغذیه با شیر مادر منجر به كاهش بروز عفونت های تنفسی شده و از عفونت های كلیه و مجاری ادراری نیز پیشگیری می كند.

دهقانی افزود: مرگ ناشی از عفونت های گوارشی و بیماری های اسهالی در بین شیرخوارانی كه مستقیماً از پستان مادر تغذیه می كنند تا 25 برابر كمتر از شیرخوارانی است كه با شیر مصنوعی تغذیه می شوند و كودكی كه با شیر مادر تغذیه می شود، كمتر دچار ناهنجاری های فك، رویش نابجا و پوسیدگی دندان ها می شود.ب

به گزارش ایسنا، از سال 1992، روز اول آگوست، به نام روز جهانی شیر مادر نام گذاری شده و كشورهای جهان با هدف تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی برنامه های مختلفی برگزار می كنند. با توجه به اهمیت سلامت كودكان در ایران نیز 10 تا 17 مرداد به نام هفته تغذیه با شیر مادر نامیده شده و به بانوان آموزش های لازم ارائه می شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۲۰:۱۰ - ۱۶/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۷