دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جمعیت سالمندان اردكان در حال افزایش است
 
یزد - ایرنا - رییس مركز تحقیقات سالمندی اردكان گفت: 10 درصد جمعیت این شهرستان را سالمندان تشكیل می دهند و این آمار رو به رشد است.
جمعیت سالمندان اردكان در حال افزایش است یزد - ایرنا - رییس مركز تحقیقات سالمندی اردكان گفت: 10 درصد جمعیت این شهرستان را سالمندان تشكیل می دهند و این آمار رو به رشد است.

دكتر جلیل عفتی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با افزایش جمعیت سالمندی نیازهای این قشر افزایش می یابد و با توجه به اعتقادات و باورهای دینی و مذهبی ما ایرانیان رسیدگی مشكلات و كمبودهای آنها از واجبات است.

رییس مركز سالمندی اردكان با بیان اینكه اولین گام در این راستا تجهیز و تامین زیرساخت های مناسب است تصریح كرد: موضوع معیشتی، تغذیه سالم توجه به ابعاد سلامت و نیازهای سالمندان باید در چارچوب یك برنامه ریزی و چشم انداز تهیه شود.

دكتر عفتی با بیان اینكه برنامه پایش سالمندان در مركز تحقیقات سالمندی اردكان در دوره های مختلف شكل گرفته است اظهار داشت: نزدیك به 6 هزار نفر سالمند به این پایش معرفی شده اند و تا 10 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد : 400 نفر در اواخر سال 98 پایش شده اند ولی با شیوع ویروس كرونا این پایش متوقف شد ولی از آبان سال جاری مجددا شروع به كار شده است و سالمندان اردكان تحت پوشش سلامت قرار گرفته اند.

رییس مركز تحقیقات سالمندی اردكان از جمله خدمات این مركز را بررسی و ارزیابی سلامت سالمندان از ابعاد جسمی، روحی و روانی و اجتماعی دانست و گفت: 10 سال این عزیزان تحت نظر هستند.

عفتی گفت: تمام مراحل آزمایش و خدمات دهی در داخل مركز است و سعی بر این است كه سالمندان با كمترین خطر و مشكلات روبرو شوند.

وی در ادامه با بیان اینكه تغذیه سالمندان موضوع بسیار مهمی است كه باید به آن توجه شود اظهارداشت: همه توانمندی ها را باید برای سالمندی سالمندان در نظرگرفت و نباید آنها در این دوران دچار آسیب شوند.

رییس مركز تحقیقات سالمندی اردكان اظهار داشت: اگر به موضوع سالمندی آنچنان كه شایسته است، توجه نشود، سالمندان درگیر مشكلات و معضلاتی خواهند بود كه مفهوم زندگی كردن را دچار آسیب می نماید كه این انصاف نیست.

عفتی افزود: خروجی برنامه ها و پروژه های تحقیقاتی با رویكرد سالمندی در این مركز می تواند به برنامه ریزان كشور كمك نماید تا بستری برای رفاه سالمندان فراهم گردد.

مركز تحقیقات سالمندی اردكان شامل كلینیك طب سالمندی، مركز نگهداری سالمندان و مركز آموزشی و پژوهشی در سال 82 تصویب و در نخستین گام به همت موسسه خیریه مجد شهرستان اردكان، با خرید زمینی به مساحت بیش از 20 هزار متر مربع و زیربنای 2 هزار و 800 متر مربع در فاز نخست اجرایی شد.

در فاز نخست این طرح كه از سال 1383 در شهرستان اردكان آغاز شد، بیش از 23 میلیارد ریال هزینه شد كه 13 میلیارد ریال آن اعتبارات خیری و 10 میلیارد ریال اعتبارات دولتی بود و پس از 10 سال، در سال 1393 به بهره برداری رسید.

تفاهم نامه فاز دوم این طرح هم در سال 1390 منقعد شد و برای بازسازی و بهسازی مركز توانبخشی حمیدیا، اقدامات لازم با اعتبار 13 میلیارد ریال انجام شد.

برچسب ها
- سالمندان
- یزد
- اردكان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۴:۱۷ - ۲۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۸