دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

برای راه اندازی مركز توانبخشی كودكان، از تجربیات بیمارستان توانبخشی رفیده استفاده می كنیم
 
رئیس بیمارستان عدل، ضمن بازدید از بیمارستان توانبخشی رفیده:

برای راه اندازی مركز توانبخشی كودكان، از تجربیات بیمارستان توانبخشی رفیده استفاده می كنیم

رئیس بیمارستان عدل ضمن بازدید از بخش ها و امكانات بیمارستان توانبخشی رفیده به عنوان تنها بیمارستان تخصصی توانبخشی در سطح كشور، در نشستی با مسئولان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و بیمارستان توانبخشی رفیده، گفت: برای راه اندازی مركزی جامع و كامل جهت توانبخشی كودكان، از تجربیات بیمارستان توانبخشی رفیده استفاده می كنیم.

به گزارش وبدای دانشگاه بنقل از روابط عمومی بیمارستان رفیده، دكتر رضا سعیدی در این نشست، با تقدیر از فعالیت منحصربفرد متخصصان بیمارستان توانبخشی رفیده، گفت: با توجه به رشته تخصصی ام در زمینه نوزادان، در جستجوی مركزی برای ارائه خدمات به كودكان فلج مغزی بودم و پس از این كه مطلع شدم، بخش توانبخشی اطفال در بیمارستان توانبخشی رفیده فعالیت دارد، مشتاق به دیدار از این بیمارستان شدم.

دكتر سعیدی اظهار داشت: در گذشته، نوزادان زیر یك كیلوگرم به دلیل نبود دستگاه ونتیلاتور (دستگاه كمك تنفسی) و امكانات، از بین می رفتند، اما اكنون با امكاناتی كه در اختیار داریم، می توانیم آنها را حفظ كنیم، ولی پس از گذشت دو الی سه ماه، عوارضی از جمله CP (فلج مغزی)، مشكل در تعادل و راه رفتن، ناشنوایی، نابینایی و مشكلات گوارشی و تنفسی در این كودكان مشاهده می شود كه در این مرحله، برای از بین بردن عوارض و یا كاهش آنها و توانمندسازی كودك، نقش توانبخشی پررنگ می شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: متاسفانه به دلیل نبود یك مركز جامع و كامل توانبخشی برای این كودكان، بیماران به صورت پراكنده به مراكز مختلف برای دریافت خدمات كاردرمانی، فیزیوتراپی و گفتاردرمانی ارجاع داده می شوند، اما برای اینكه این كودكان بتوانند از دوران طلایی درمان بهره مند شوند و به محض مشاهده مشكلات، درمان و توانبخشی آنان آغاز شود تا به سوی بهبودی قدم بردارند، نیاز به یك مركز جامع و كامل برای این كودكان داریم كه ما برای راه اندازی این مجموعه، از تجربیات بیمارستان توانبخشی رفیده استفاده می كنیم.

دكتر سعیدی با همراهی مسئولان بیمارستان توانبخشی رفیده، از بخش های توانبخشی اطفال، توانبخشی آسیب های مغزی_نخاعی، توانبخشی استروك (سكته مغزی)، جراحی توانبخشی و واحدهای فیزیوتراپی، كاردرمانی و گفتاردرمانی بیمارستان توانبخشی رفیده دیدن كرد و سرپرستاران و مسئولان واحدهای توانبخشی، توضیحاتی در مورد فعالیت بخش ها و روند بهبودی و پیشرفت بیماران ارائه دادند.

دكتر خانكه: متاسفانه در كشور ما، خدمات توانبخشی و مزایای آن شناخته شده نیست

دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در این نشست و پیش از سخنان رئیس بیمارستان عدل، گفت: بیمارستان توانبخشی رفیده، الگویی برای مراكز حوزه توانبخشی سطح كشور است و مراكزی كه می خواهند در عرصه توانبخشی فعالیت كنند، می توانند از تجربیات این بیمارستان استفاده كنند.

وی افزود: متاسفانه در كشور ما، خدمات توانبخشی و مزایای آن شناخته شده نیست و ما سعی در ارائه مزایا و فواید این خدمات به وزارت بهداشت داریم، تا امكانات بیشتری برای حوزه توانبخشی از سوی این وزارت در نظر گرفته شود.

دكتر خانكه با اشاره به اینكه بیمارستان توانبخشی رفیده با 80 تخت بستری، تنها بیمارستان توانبخشی سطح كشور است، تصریح كرد: برای رفع نیاز 90 میلیون نفر جمعیت كشور، 80 تخت كفایت نمی كند.

وی افزود: سالیانه 300 تا 500 هزار نفر مصدوم ناشی از تصادفات رانندگی در كشور داریم، كه حدود 15 درصد از این آمار مصدومین و متاسفانه بیشتر آنها دچار آسیب های نخاعی و مغزی می شوند كه با توجه به این آمار تأمل برانگیز، نگاه مناسب به توانبخشی و سیاست گذاری نسبت به آن وجود ندارد.

دكتر خانكه در ادامه به ضعف پوشش بیمه در ارائه خدمات توانبخشی اشاره كرد و گفت: با رایزنی هایی كه با سازمان بیمه سلامت داشتیم، توانستیم یك سال بیمارستان توانبخشی رفیده را به صورت گلوبال (بیمه ای كه براساس كتاب ارزش نسبی و ضریب K انجام نمی شود و براساس یك مبلغ ثابت طبق جدول مشخص، محاسبه می شود) قرارداد ببندیم.

وی افزود: با توجه به این قرارداد، مقرر شده است از اول شهریور امسال تا یك سال بعد، سازمان بیمه سلامت هزینه های بیمارستان را به صورت گلوبال تقبل كند و دانشگاه نیز كل هزینه ها را برای بیمه محاسبه كند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در بخش پایانی صحبت هایش، بیمارستان توانبخشی رفیده را بیمارستانی منحصر به فرد در حوزه توانبخشی دانست و گفت: با تلاش ها و زحمت های دكتر لایقی و تیم شان، این بیمارستان به الگویی برای سایر مراكز در حوزه توانبخشی تبدیل شده است.

رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده: توجه به توانبخشی سبب كاهش هزینه های نظام سلامت می شود

دكتر لایقی رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده در ادامه این جلسه به معرفی خدمات توانبخشی پرداخت و گفت: خدمات توانبخشی سطح سوم نظام سلامت محسوب می شود (پیشگیری، درمان، توانبخشی) و در همه كشورهای پیشرفته دنیا، توانبخشی، پیشگیری ثانویه است. آنها به این باور رسیده اند، اگر هر یك دلار كه برای توانبخشی بیماران هزینه می كنند و جلو عوارض بیماری را می گیرند، در آینده 10 دلار به نفع نظام سلامت و بیمه می شود. زیرا اگر بیماران به دلیل عدم دریافت خدمات توانبخشی، دچار عوارضی مانند زخم بستر، عفونت ادراری و در بعضی موارد نیازمند خدمات ICU شوند، چند برابر خدمات توانبخشی، هزینه درمان خواهند داشت.

دكتر لایقی افزود: بیمارستان های توانبخشی در همه كشورهای دنیا، در دو بخش سرپایی و بستری ارائه خدمت می كنند و بیمارانی كه در طول روز به سه الی پنج ساعت خدمات توانبخشی مانند فیزیوتراپی، كاردرمانی و گفتاردرمانی نیاز داشته باشند، در بیمارستان توانبخشی بستری می شوند، و متخصص طب فیزیكی و توانبخشی و یا پزشك متخصص مغز و اعصاب به عنوان پزشك معالج، دستورات توانبخشی و هدایت تیم توانبخشی را بر عهده می گیرد و تیم توانبخشی متشكل از متخصصان رشته های مختلف توانبخشی، خدمات مورد نیاز هر بیمار برای بازگشت او به زندگی را ارائه می دهند، و روند بهبودی بیمار نیز در گروه متخصصان توانبخشی، با پزشك معالج مورد بررسی و پیگیری قرار می گیرد.

لایقی در ادامه توضیح روند درمان گفت: اگر بیمار پیشرفت كند، روند درمان ادامه می یابد، و در روند بهبودی بیمار، فیزیوتراپ، كاردرمان، گفتاردرمان، مددكار اجتماعی، روانشناس، یك قسمت كار را بر عهده می گیرند، اما متاسفانه بیماران دچار ضایعات نخاعی اكثرا با سنین كم، در معرض انواع عوارض مثل زخم بستر قرار می گیرند، كه در این مرحله، جراح توانبخشی برای فلپ گذاری، ترمیم زخم بستر و جراحی تاندوم ترنسفر و نورو ترنسفر جهت حركت دست بیماران ضایعات نخاعی و انجام بعضی كارهای شخصی، مداخله می كند. كه مشاهده می شود، بعضی بیماران در این مرحله توانسته اند در انجام امور شخصی مستقل شوند و حتی، رانندگی كنند.

وی افزود: ما بیماران معروفی مانند هانیه یزدان شناس دختر زلزله زده و فداكار سرپل ذهابی داشتیم كه به توصیه وزیر بهداشت در این بیمارستان بستری شد و پیشرفت های قابل ملاحظه ای كرد و همچنین میثم زارعی كشتی گیر كه متأسفانه در سانحه رانندگی دچار ضایعه نخاعی شد و مدتی در خانه ایزوله بود و روزی كه در بیمارستان توانبخشی رفیده بستری شد، دارای زخم های بستر بود و به وسیله عمل جراحی توانبخشی، این زخم ها ترمیم، فلپ گذاری و آماده برای شروع درمان های توانبخشی شد. و از نظر حركت و بهبودی نیز پیشرفت زیادی كرد.

آماده كمك و همكاری با مراكز توانبخشی در زمینه آموزش نیروهای متخصص هستیم

رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده همچنین گفت: به نظر من حوزه توانبخشی، یك فرایند جدایی ناپذیر از سیستم بهداشتی و درمانی است و امیدوارم در كشور به نقطه ای برسیم كه حداقل پنج درصد ضریب اشغال تخت های هر بیمارستان، به ارائه خدمات توانبخشی اختصاص یابد و اگر از نظر فیزیكی این كار انجام شود، چگونگی فعالیت نیروهای تخصصی را می توان از بیمارستان توانبخشی رفیده الگو برداری كرد و در این مقطع، ما آماده كمك و همكاری در زمینه آموزش نیروهای متخصص هستیم.

دكتر لایقی در پایان سخنانش ضمن تشكر از زحمات دكتر خانكه رئیس دانشگاه، برای معرفی خدمات توانبخشی و شناساندن بیمارستان توانبخشی، گفت: امیدوارم در كشور ما هم استانداردهای لازم این حوزه تامین شود و تعداد تخت مورد نیاز توانبخشی نسبت به جمعیت كشور افزایش یابد.

دكتر حسین اخوان متخصص بیماری های عفونی و معاون درمان بیمارستان رفیده نیز در راستای معرفی خدمات توانبخشی، گفت: متأسفانه در كشور ما نگاه به خدمات توانبخشی ضعیف است. برای مثال در بیمارستان ها مشاهده می كنیم، بیماران دچار سكته مغزی، بعد از گذراندن دوران نقاهت از بیمارستان مرخص می شوند، بدون اینكه دستورالعمل ها و بایدها و نبایدهایی بعد از سكته مغزی برای آنها وجود داشته باشد، و در نتیجه بیمار ناتوان از انجام امور شخصی، از بیمارستان مرخص می شود و هیچ گونه اطلاع و آگاهی نسبت به تاثیر خدمات توانبخشی در وضعیت خود ندارد.

دكتر حسن محمدی مدیر بیمارستان و متخصص جراحی مغز و اعصاب هم در ادامه این جلسه گفت: در همه رشته ها، متون پزشكی توانبخشی وجود دارد، اما اكثر پزشكان نسبت به آن بی اطلاع هستند. من جراح مغز و اعصاب هستم و در رشته خودم متون توانبخشی را مطالعه كرده ام ،در حالی كه متأسفانه 90 درصد همكارانم آگاهی لازم نسبت به حوزه توانبخشی ندارند و باید ذهنیت در مورد خدمات توانبخشی تغییر كند و این كار مستلزم آموزش و كار علمی و تهیه راهنماهای این حوزه است.

دكتر وحید دلشاد مسئول مركز هدایت عملیات و بحران دانشگاه كه در این مراسم حضور داشت به نبود پوشش بیمه ای حوزه توانبخشی اشاره كرد و گفت: «متاسفانه توانبخشی و خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه نیستند و قرار است به صورت نمونه بیمارستان توانبخشی رفیده تحت پوشش قرار گیرد».

وی افزود: این نقصان بزرگی برای بیماران توانبخشی است و امیدواریم این مشكل با برنامه ریزی مناسب در كل كشور حل شود.

دكتر دلشاد كه به عنوان مشاور رئیس بیمارستان و مسئول راه اندازی واحد Home Care (توانبخشی در منزل) در بیمارستان توانبخشی رفیده مشغول فعالیت است، افزود: Home Care ، طرح جامعی است كه در آن، بیماران نیازمند به خدمات توانبخشی، به جای اینكه در بیمارستان بستری شوند، در خانه تحت درمان و خدمات تیم توانبخشی قرار می گیرند.

لازم به ذكر است؛ بیمارستان توانبخشی رفیده، از جمله مراكز درمانی تابعه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی است كه با بهره گیری از توان تخصصی اعضای هیات علمی دانشگاه و بكارگیری تجهیزات پیشرفته، انواع خدمات تخصصی توانبخشی را با تعرفه های دولتی در دو فاز سرپایی و بستری، به بیماران و مددجویان ارائه می دهد.

این بیمارستان تخصصی در منطقه قیطریه تهران واقع شده است.

انتهای پیام/



تهیه و تنظیم خبر: شفیعی - شاهی

- نعیمی پور
   تاریخ: ۱۴:۳۹ - ۱۹/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۵۲۹