دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

محرم، كرونا و رسالت ما
 
محسن صابر مسئول سازمان بسیج مداحان و هیآت مذهبی خراسان رضوی سلام بر رسول اعظم محمد مصطفی(صلی الله وعلیه وآله) و درود بر عترت و فرزندان او كه بهترین فرزندان هستند و سلام بر حسین كه به شریعت، زندگی و انسانیت جانی دوباره بخشید. ماه محرم كه رمز احیاء خاطره حماسه های كربلاست، آغاز شده است. پیامبر ...
محسن صابر

مسئول سازمان بسیج مداحان و هیآت مذهبی خراسان رضوی

سلام بر رسول اعظم محمد مصطفی(صلی الله وعلیه وآله) و درود بر عترت و فرزندان او كه بهترین فرزندان هستند و سلام بر حسین كه به شریعت، زندگی و انسانیت جانی دوباره بخشید. ماه محرم كه رمز احیاء خاطره حماسه های كربلاست، آغاز شده است. پیامبر اكرم(ص) دراین خصوص می فرمایند: «مرگ حسین(ع) آتشی در دل مؤمنان انداخته است كه هرگز سرد نخواهد شد.»

در فرهنگ شیعه، نام محرم با عاشورا، كربلا و امام حسین(ع) عجین شده و با یكدیگر پیوندی ناگسستنی دارند؛ گویی محرم جز حسین و كربلا هیچ ندارد و چراغ فروزانی كه اباعبدالله الحسین(ع) روشن كرد روشنایی بخش مسیر رهروان او شد.

از زمان شیوع كرونا و رواج این بیماری همه گیر و به منظور پیشگیری از انتقال ویروس فعالیت بخشی از هیآت مذهبی، دسته های عزاداری و تجمعات محدود شدند. هرچند كه شعار «هیئت تعطیل بردار نیست» زمینه را برای فعالیت هیئت های مذهبی در ایام شیوع بیماری و كمك به بخش های مختلف جامعه نقش پررنگی را ایفا كردند.

دراین بین دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش كردند تا إلقاء نمایند كه ایران در زمینه مقابله با بیماری كرونا دچار مشكلات فراوان شده و عدم برگزاری مراسمات مذهبی هیچ خللی در روند زندگی مردم ندارد.

اما هیئت های مذهبی و تشكل های مذهبی مردمی كه بر پایه باورهای دینی و منطبق با فرامین اسلامی و انقلابی و منویات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) فعالیت دارند در قالب رزمایش مواسات و همدلی مومنانه، كمكهای شایانی را در امر كمك رسانی و خدمات اجتماعی به آحاد محرومان جامعه داشتند و جنگ روانی دشمنان را خنثی نمودند.

در محرم امسال كه در پیك پنجم كرونا قرار داریم و تعداد مبتلایان و فوتی ها ركورد زده است ضرورت دارد تا در برگزاری مراسمات و اجتماعات مذهبی شیوه نامه های بهداشتی برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران كاملاً رعایت شود.

ضمن اینكه در اسلام عزیز نیز لزوم حفظ جان خود و دیگری تأكید شده است؛ چنانكه درآیات 29 و 30 سوره مباركه نساء آمده: «وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إنَّ اللّه َ كانَ بِكُمْ رَحیما، وَمَنْ یفْعَلْ ذلك عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا؛ و خودكشی نكنید! خداوند نسبت به شما مهربان است؛ و هر كس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم كرد.»

در همین راستا، و برای در امان ماندن از ابتلا به ویروس منحوس كرونا، دو راه پیش رو داریم، اول اجرای منویات رهبر معظم انقلاب و دیگری اجرای سیاست های بهداشتی وزارت بهداشت.

لذا ضرورت دارد با اجرای اوامر رهبر دوراندیش در تبعیت از دستورات وزارت بهداشت و درمان راه را بر جریان های انحرافی و دست ساز بیگانه كه متأسفانه قائل به این فضای كرونایی نیستند و با برگزاری جلسات غیر رسمی و بدون محدودیت، و عدم رعایت شیوه نامه ها درصدد القاء تفكرات افراطی و جذب جوانان برآمده اند را ببندیم.

ضمن این كه تجربه موفق سال گذشته در اجرای مناسب عزاداری های اباعبدالله الحسین پیش روی ماست. ادامه روند هیأت مجازی و تقویت و توسعه آن در جامعه و توسعه و تقویت عزاداری فردی و خانوادگی و ترویج عبادات، نوافل، روضه های خانگی و قرائت دعاهای مختلف در خانه، راه اندازی پویش های مجازی و تقویت آنان در بین مردم و نظارت كامل و سختگیرانه و برخورد با گروه ها و جریان های فرقه ای باعث شد تا در چنین شرایطی و با رعایت احتیاط جلسات عزاداری مطلوبی برگزار شود.

در مجموع، ائمه علیهم السلام همواره پیروان خود را به امور عقلانی و منطقی هدایت كرده اند و اصلا اساس دین بر منطق و عقلانیت استوار است. تهدید كرونا، فرصتی را برای ما ایجاد كرده تا برخی غلط های مصطلحی كه در ادبیات ستایشگری بوجود آمده را استحاله و تغییر دهیم، چرا كه در شرایط عادی این فرصت ها محیا نخواهد شد. به طور كل هیئت یك مانیفست مذهبی، سیاسی و اجتماعی است كه وحدت و اجماع آرمانهای انقلابی جامعه تحت این فضا مدیریت می شود و نوعی تمرین اعتماد به نفس برای جوانان و كادرسازی برای نظام و انقلاب است.

یا من اسمه دواء و ذكره شفا

image_print
   تاریخ: ۱۰:۵۲ - ۲۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۷