دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

سازمان های مردم نهاد تقویت كننده سرمایه اجتماعی هستند
 
امروزه مشاركت های مردمی لازمه امر توسعه در هر جامعه ای است و بدون آن توسعه ممكن نیست و ضرورت تشكل گرایی برای تحقق مطالبات گروه های مختلف اجتماعی نیز بر كسی پوشیده نیست.
سازمان های مردم نهاد یكی از بازوهای اجرایی برای دستگاه های حاكمیتی و اجرایی هر كشور به شمار می آید كه یكسری از افراد به صورت داوطلبانه وارد این سازمان ها می شوند و با بستر های فراهم شده می توانند تاثیر بسزایی در اجتماع داشته باشند.
فعالیت سازمان های مردم نهاد كه از آن به عنوان سمن ها یاد می شود، در سال های گذشته و در عرصه های مختلف فزونی یافته است. سازمان هایی كه همان طور كه از نامشان پیداست، با هدف كمك برای حل مشكلات جامعه راه اندازی شده و در مواردی چون آسیب های اجتماعی و زیست محیطی، گستره بیشتری یافته است.
موسسه نگاه برتر سیمرغ و دستان گرم مهرورزی همدان از مجموعه سازمان های مردم نهاد جوانان استان كه تشكیل دهنده و تقویت كننده سرمایه اجتماعی هستند و این سرمایه اجتماعی سبب انسجام ملی، همدلی و همكاری میان مردم می شود.
دبیر موسسه نگاه برتر سیمرغ در گفت و گو با خبرنگار همدان پیام بیان كرد: این مجموعه نزدیك به 7 سال است كه آغاز به كار كرده است و عموما در حوزه رسانه و عكاسی فعالیت دارد. درحال حاضر نزدیك به 850 نفر در شهر همدان عضو این مجموعه هستند كه اساتید مطرحی نیز در این مجموعه نقش آفرینی می كند.
فعالیت بیش از 150 سازمان مردم نهاد مرتبط با جوانان در سطح استان
مهدی شریفی افزود: مجمع سازمان های مردم نهاد در زمینه های مشاوره، ازدواج، آسیب های اجتماعی، محیط زیست و گردشگری، علمی پژوهشی، سبك زندگی اسلامی و خانواده و فضای مجازی، خیریه، مذهبی، اجتماعی، كارآفرینی و فرهنگی هنری فعالیت دارد.
وی خاطر نشان كرد: مجوزفعالیت سازمانهای مردم نهاد در سطوح ملی، استانی وشهرستانی از طریق وزارت كشور، استانداری وفرمانداری ها، اداره كل بهزیستی، ناجا و ورزش وجوانان صادر میگردد. بیش از 150 سازمان مردم نهاد مرتبط با جوانان در سطح این استان به طور اختصاصی فعالیت اجتماعی خودرا آغاز كرده اند.
شریفی تاكید كرد: همچنین تقویت ارتباط و توانمندسازی سمن های جوانان و بهره مندی از پتانسیل های آنان در راستای توسعه سرمایه اجتماعی از اساسی ترین امور اجرایی دستگاه ورزش و جوانان استان در سال جاری بوده كه در این صورت است میتوانیم از فرار افراد نخبه استان به سایر كشورها جلوگیری كنیم.
سازمان های مردم نهاد یاور خوبی برای دستگاههای اجرایی هستند
همچنین در ادامه دبیر موسسه دستان گرم مهرورزی نیز بیان كرد: این موسسه حدود 6 سال كه به طور رسمی فعالیت خودرا آغاز كرده است و هدف اصلی راه اندازی این موسسه حمایت از دانش آموزان بی بضاعت و كم توان است كه به مناسبت های گوناگون بسته های معیشتی و كمك مومنانه درزمینه دارو، درمان، هزینه های كمك تحصیلی و هزینه اجاره در اختیار آنها قرار میدهیم.
پروانه رسولی فرخ گفت: نهادینه كردن مشاركت اجتماعی سبب ارتقای سرمایه اجتماعی می شود و تحكیم و تثبیت سرمایه اجتماعی به واسطه نهادینه كردن مشاركت های اجتماعی پیشرفت و توسعه را به ارمغان خواهد آورد.
وی افزود: موسسه ما با یك تیم دانشجویی وارد این امور خیریه شدند و به مرور زمان این تیم گسترده تر شد و خوشبختانه اكنون هریك از این افراد در جایگاه شغلی بالاتری قرار دارند.اصلی ترین كار این موسسه به این صورت است كه در سال پنج مناسبت برگزار می شود كه هریك از این افراد در این مناسبت ها از جمله آغاز سال تحصیلی ، شب یلدا، عید نوروز، ماه رمضان و عید غدیر شركت می كنند.
رسولی خاطر نشان كرد: سازمان های مردم نهاد كمك و یاور خوبی برای دستگاههای اجرایی هستند و باید با برون سپاری فعالیتها به سازمانهای مردم نهاد، زمینه استفاده از ظرفیت سمن ها را فراهم كرد.
و كلام آخر، حل بسیاری از مشكلات مربوط به زندگی اجتماعی و فردی انسان ها، بدون مشاركت امكان پذیر نیست و تثبیت حقوق فردی و اجتماعی جز با شركت در قالب تشكل ها نمی تواند، سعادت را برای انسان تامین كند. بنابراین باید در نظر داشت كه مشاركت دادن افراد در امور اجتماعی به نوعی آگاه كردن آنها از خواسته ها و نیازهای متعالی افراد است.

■ چگونه می توان سازمان مردم نهاد(سمن) ثبت كرد؟
روند تاسیس سمن بسیار ساده بوده و نیاز دارد موارد ذیل رعایت گردد:
1 -مشاركت نه نفر كه حداقل دو نفر از آنها دارای تخصص در موضوع فعالیت باشند .
2 - مراجعه به سایت
و تكمیل تقاضانامه الكترونیكی
3 -دریافت تائید اولیه از مركز، اداره یا واحد مربوطه.(توسط مسئولین ثبت نام كننده به شماره همراه شما
پیامك خواهد شد.)
4 -اعلام مشخصات كامل مؤسسین سمن و تكمیل اساسنامه در سایت مذكور ، مطابق فرم موجود در
سایت.
5 -تحویل مدارك مورد نیاز (جهت مشاهده به سایت مراجعه شود ) به دبیرخانه هیأت نظارت بر تشكل
های غیردولتی.
6 -بررسی درخواست تأسیس سمن توسط هیأت نظارت بر تشكل های غیر دولتی و مراجع ذیصلاح وفق
قانون.
7 -معرفی به سازمان ثبت اسناد جهت ثبت سمن پس از تایید هیأت نظارت و اخذ شماره ثبت سمن جهت
صدور پروانه فعالیت.
8 -دریافت پروانه فعالیت سمن و آغاز به فعالیت طبق اهداف اساسنامه.
   تاریخ: ۰۹:۲۰ - ۲۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲