دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

چاقی احتمال افسردگی و نارضایتی از زندگی را افزایش می دهد
 
تهران - ایرنا - نتایج یك مطالعه نشان می دهد شاخص توده بدنی بالا یكی از مهم ترین دلایل ابتلا به افسردگی و نارضایتی از زندگی است.
چاقی احتمال افسردگی و نارضایتی از زندگی را افزایش می دهد تهران - ایرنا - نتایج یك مطالعه نشان می دهد شاخص توده بدنی بالا یكی از مهم ترین دلایل ابتلا به افسردگی و نارضایتی از زندگی است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، در حال حاضر حدود 61 درصد از بزرگسالان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند و شاخص توده بدنی بالایی دارند.

خطرات چاقی بر سلامت جسمی در مطالعات مختلف تایید شده است، تحقیقات جدید محققان دانشگاه اكستر انگلیس نشان می دهد چاقی اثرات منفی قابل توجهی بر سلامت روانی دارد.
بر اساس این مطالعه چاقی یكی از مهم ترین علل بروز افسردگی است. به این منظور محققان به دنبال بررسی این ارتباط هستند تا ببیند تاثیرات اجتماعی چاقی بر فرد موثرتر است یا شرایط متابولیكی مرتبط با چاقی از قبیل فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی تاثیرگذار است.
این مطالعه با بررسی داده های ژنتیكی بیش از 145 هزار شركت كننده نشان می دهد عوامل جسمی و اجتماعی همزمان در افسردگی و احساس نارضایتی افراد چاق نقش دارند.

این تحقیق نشان می دهد سلامت روان افراد چاق باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد؛ چراكه این افراد برای كاهش وزن نیاز به انگیزه قوی دارند كه مستلزم سلامت روانی است.
تحقیقات انجام شده در سال 2008 نشان می دهد كه بیش از 1.4 میلیارد فرد بالغ اضافه وزن داشتند و بیش از 500 میلیون نفر چاق بودند.

هر سال حداقل 2.8 میلیون نفر در نتیجه بیماری های مرتبط با اضافه وزن و چاقی جان خود را از دست می دهند.

شیوع چاقی بین سال های 1980 تا 2008 میلادی تقریبا 2 برابر شده است. چاقی و اضافه وزن علاوه بر كشورهایی با درآمد متوسط و كم، در كشورهای ثروتمند نیز شیوع گسترده ای دارد.
در سال 2013 میلادی، 42 میلیون كودك پیش دبستانی در سراسر جهان اضافه وزن داشتند.

اضافه وزن در دوران كودكی، یكی از مهم ترین چالش های قرن 21 است و كودكان چاق به احتمال زیاد به بزرگسالان چاق تبدیل می شوند. چاقی و اضافه وزن در دوران كودكی، دیابت و بیماری های قلبی و مرگ زودرس را در بزرگسالی به دنبال دارد.
اولین قدم برای اطلاع از وضعیت اضافه وزن، توجه به شاخص توده بدنی است؛ زیرا نشان می دهد بدن در چه وضعیتی است. شاخص توده بدنی (BMI) مهم ترین فاكتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است.

شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به كیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید. شاخص توده بدنی كمتر از 18.5، نشان دهنده كم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین 18.5 تا 24.9 باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگ تر و مساوی 25، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد 30 به بالا نشان دهنده چاقی است، كه به ترتیب به چاقی درجه یك (بین 30 تا 34.9)، چاقی درجه دو (بین 35 تا 39.9) و چاقی درجه سه (40 به بالا) تقسیم بندی می شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.
مطالعات نشان می دهد بیش از 10 نوع سرطان با چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر آن، چاقی عامل اصلی حمله قلبی، سكته مغزی، بیماری های تنفسی و دیابت است.
چاقی یكی از مهم ترین دلایل مرگ زودرس است. در سراسر جهان، چاقی و اضافه وزن عامل اصلی 44 درصد از موارد ابتلا به دیابت، 23 درصد بیماری های قلبی و 7 تا 41 درصد از سرطان هاست.
چاقی و اضافه وزن نتیجه مستقیم عدم تعادل در كالری دریافتی و مصرفی است. مواد غذایی كالری وارد بدن می كنند و فعالیت های مختلف بدنی كالری می سوزانند. اگر بین این كالری دریافتی و كالری مصرف شده تعادل برقرار نباشد، مقدار اضافی در بدن انباشته شده و تبدیل به چربی می شود.
رژیم غذایی سالم مهم ترین عامل در كنترل وزن است. به این منظور كافی است مصرف شیرینی، چربی و نمك محدود شود، سبزیجات، میوه، حبوبات و غلات سبوس دار وارد رژیم غذایی شود و به جای چربی های اشباع، از چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون استفاده شود.
حفظ سلامت بدن در گرو فعالیت بدنی منظم است. حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز برای جلوگیری از دیابت و بیماری های قلبی ضروری است.

فعالیت بدنی به معنی ورزش های سنگین وحرفه ای نیست و پیاده روی بهترین گزینه است. پیاده روی مهم ترین فعالیت بدنی در كنترل وزن، قند و فشار خون، بهبود خلق و خود و حفظ سلامت استخوان است.
نتایج این مطالعه در نشریه Human Molecular Genetics منتشر شده است.

برچسب ها
- چاقی
- افسردگی
- دیابت
- برگزیدگان علم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۵ - ۲۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۶