دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

همدان به دنبال تهیه «اطلس خودكشی» است
 
مدیركل بهزیستی استان همدان گبا بیان اینكه در بسیاری از موارد می توانیم از وقوع خودكشی پیشگیری كنیم چراكه علائم خودكشی در فرد مشخص است، اعلام كرد: مسئله خودكشی فقط برای بهزیستی نیست و دانشگاه علوم پزشكی هم در این مسئله دخیل است بنابراین ما با همكاری دانشگاه به دنبال تهیه اطلس خودكشی هستیم.
همدان به دنبال تهیه «اطلس خودكشی» است مهدی دیناری دوشنبه 20 بهمن ماه در جمع خبرنگاران، تصریح كرد: اقدام به خودكشی از قبل قابل پیش بینی و شناسایی است و در این زمینه اورژانس اجتماعی بهزیستی بسیار تأثیرگذار است بنابراین با اقداماتی می توانیم آمار خودكشی را كم كنیم چراكه وقتی كسی تصمیم به خودكشی می گیرد از قبل علائمی دارد.

دیناری افزود: اورژانس اجتماعی، پتانسیل و ظرفیت خوبی برای حل و فصل مشكلاتی كه در عرصه خشونت های خانوادگی، خودكشی و اعتیاد است، دارد و مردم می توانند با شماره 123 تماس گرفته و از خدمات اورژانس اجتماعی بهره مند شوند.

وی با اشاره به وجود 50 هزار مددجوی بهزیستی در استان مطرح كرد: بهزیستی 180 فعالیت و خدمت را در سه حوزه تخصصی اجتماعی، توانبخشی و پیشگیری ارائه می كند و واحد مشاركت های مردمی نیز پشتیبان این حوزه ها است. در مورد بحث مشاركت ها بنابر صحبت های مقام معظم رهبری وظایف سازمان بهزیستی فقط بر عهده دولت نیست و مردم هم باید مشاركت داشته باشند به همین علت ما قسمت مشاركت های مردمی را فعال تر كردیم.

مدیركل بهزیستی استان همدان با اشاره به تشكیل سامانه دیده بان در سال جاری گفت: مركز اصلی این سامانه در سازمان بهزیستی كشور است و هر شكایتی از بهزیستی وجود داشته باشد بلافاصله به ما منتقل می شود، بررسی می كنیم و نتیجه را به شاكی منتقل می كنیم.

وی در رابطه با وضعیت مراكز بهزیستی استان بیان كرد: مراكز شبانه روزی و روزانه ما در استان دستورالعمل جامعی دارند كه توسط سازمان بهزیستی تدوین شده و موظف هستیم دستورالعمل ها را مشخص و اجرا كنیم اما قبول دارم ممكن است مشكلاتی از نظر فضای قرنطینه وجود داشته باشد به طوریكه در سال 99 هیچ مورد فوتی نداشتیم كه به علت سهل انگاری مراكز و عوامل آن باشد.

دیناری با بیان اینكه اعتیاد یك بحث پیچیده است، اظهار كرد: بهزیستی در دو قسمت معتادان متجاهر و خودمعرف فعالیت دارد كه كمپ نگهداری از معتادان متجاهر در نزدیكی شهرستان كبودراهنگ است و یك كمپ در حال تأسیس هم در نهاوند داریم. مجوز تأسیس كمپ توسط بهزیستی صادر می شود اما نظارت بر آن باب میل ما نبوده بنابراین از زمانی كه به بهزیستی آمدم برای مراكز ترك اعتیاد شناسنامه تهیه كردیم.

مدیركل بهزیستی استان همدان خاطرنشان كرد: هر تخلفی كه در كمپ ها اتفاق بیفتد و گزارشی به ما برسد، پیگیری و برخورد می كنیم و در همین راستا دو كمپ را در سه ماهه گذشته پلمب كردیم.

وی در رابطه با وضعیت بیمارستان شهید بهشتی كه بهزیستی مالكیت آن را بر عهده دارد، بیان كرد: سیاست سازمان بهزیستی به صورتی است كه ما كارهای خود را برون سپاری كنیم و علت اینكه زمانی بیمارستان شهید بهشتی به دانشگاه واگذار شد، این بوده كه امور آموزشی مربوط به توانبخشی به وزارت بهداشت تقبل كردند بنابراین بیمارستان را هم به دانشگاه علوم پزشكی اجاره دادند.

وی ادامه داد: قبول دارم توانیابان از خدمات ارائه شده در این بیمارستان راضی نیستند و باید به دنبال رضایت این افراد باشیم. قرار بر این بود بعد از تكمیل بیمارستان اكباتان، این مكان را به بهزیستی تحویل دهند اما به جهت پاندمی كرونا این موضوع با چالش مواجه شده است.

دیناری در پایان با با بیان اینكه احتمال تهاتر بیمارستان وجود دارد، گفت: ممكن است بیمارستان به دانشگاه واگذار شود و مكان دیگری در اختیار ما قرار بگیرد. ما این قضیه را به سازمان منتقل كردیم و تصمیم گیرنده خود سازمان است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۴۷ - ۲۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۲