دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

ارتباط بین آلودگی صوتی در محل كار و بیماری های قلبی
 
تهران - ایرنا - محققان كانادایی توانستند بین آلودگی های صوتی محل كار و برخی از نشانگرهای زیستی بیماری های قلبی ارتباطی را شناسایی كنند؛ اما با تجزیه و تحلیل این اطلاعات و حذف تاثیر متغیرهایی مانند سن، جنسیت و وضعیت اجتماعی افراد تحت مطالعه به نتایج متناقضی رسیدند.
ارتباط بین آلودگی صوتی در محل كار و بیماری های قلبی تهران - ایرنا - محققان كانادایی توانستند بین آلودگی های صوتی محل كار و برخی از نشانگرهای زیستی بیماری های قلبی ارتباطی را شناسایی كنند؛ اما با تجزیه و تحلیل این اطلاعات و حذف تاثیر متغیرهایی مانند سن، جنسیت و وضعیت اجتماعی افراد تحت مطالعه به نتایج متناقضی رسیدند.

به گزارش روز شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از ساینس، 600 میلیون نفر در سراسر دنیا در معرض سطوح خطرناك نویز (noise) ناشی از شغل قرار دارند. نویز در لغت به معنای آلودگی صوتی است كه ماهیت تصادفی یا اتفاقی دارد. مطالعات مختلف تاثیر نامطلوب آلودگی صوتی را بر سلامت تایید كرده اند. كم شنوایی و نا شنوایی یكی از شایع ترین وضعیت های ناشی از آلودگی صوتی شغلی است. آلودگی صوتی بر سلامت قلب و عروق و سیستم گوارشی نیز اثرات نامطلوب دارد.
به گفته محققان آلودگی صوتی قطعا به عنوان یك عامل استرس زا موجب واكنش در بدن می شود و مستندات علمی قابل توجهی نیز وجود دارد كه نشان دهنده ارتباط بین استرس و بیماری های قلبی است. اما با توجه به این كه عواملی مانند جنسیت، سن و جایگاه اجتماعی نیز با بیماری های قلبی و نشانگرهای زیستی آن ارتباط دارند، حذف تاثیر این عوامل از نتیجه تحقیقات عامل دستیابی به نتایج متناقض شده است.
در نهایت محققان با تجزیه و تحلیل تمام اطلاعات موجود به این جمع بندی رسیدند كه ارتباط بین آلودگی های صوتی محل كار و برخی از نشانگرهای زیستی بیماری های قلبی به اندازی قوی نیست كه بتوان بر اساس آن به نتایج علمی دقیق رسید. با وجود این برخی از محققان نیز معتقدند نتایج این تحقیقات وجود رابطه علی بین آلودگی صوتی در محل كار و بیماری های قلبی را اثبات می كند.

آلودگی صوتی فشار خون را افزایش می دهد
محققان چینی به منظور تاثیر آلودگی صوتی شغلی بر فشار خون مطالعات جدیدی را آغاز كردند. در این مطالعه شاخصی به نام BHFHL مورد بررسی قرار گرفت كه مربوط به ناشنوایی ناشی از آلودگی صوتی است. این مطالعه بر مبنای بررسی اطلاعات مربوط به 21 هزار و 403 كارگر چینی بود كه در محل كار در معرض صدای شدید قرار داشتند. نتایج نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی در محل كار منجر به افزایش فشار خون می شود كه می تواند احتمال بروز بیماری های قلبی را افزایش دهد.

آلودگی صوتی دومین عامل مخرب زیست محیطی تاثیرگذار بر سلامت است. جایگاه اول به آلودگی هوا اختصاص دارد و سازمان جهانی بهداشت در سال 2014 میلادی از آلودگی هوا به عنوان مهمترین عامل بروز سرطان نام برد. آلودگی صوتی یكی از معضلات غیر قابل اجتناب زندگی مدرن و صنعتی امروز است. آلودگی صوتی ناشی از ترافیك و خطوط ریلی و هوایی باعث شده است حوزه جدیدی به مطالعه در زمینه تاثیر مخرب آلودگی صوتی بر سلامت اختصاص یابد.

برخی از اثرات آلودگی صوتی بر سلامتی عبارتند از :
-آلودگی صوتی احتمال ابتلا به افسردگی را 25 درصد افزایش می دهد.
مطالعات محققان آلمانی بر روی بیش از سه هزار داوطلب 45 تا 75 ساله به مدت پنج سال، نشان می دهد زندگی در اماكن شلوغ و پر سر و صدا، احتمال ابتلا به افسردگی را 25 درصد افزایش می دهد. محققان احتمال می دهند استرس ناشی از آلودگی صوتی و اختلال خواب، از مهمترین عوامل بروز افسردگی است. مطالعات قبلی نشان می دهد فركانس های صوتی بالا در افراد زیر پنجاه سال اثر مخرب تری دارد. تاثیر آلودگی صوتی بر سیستم قلبی عروقی، از طریق فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیك و محور هیپوتالاموس، هیپوفیز، آدرنال است.
سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند كه در بخش غربی اروپا حداقل یك میلیون سال عمر شهروندان برای مقابله با پیامدهای بیماری های ناشی از آلودگی صوتی ترافیك تلف می شود.
-زندگی در مكان های پرسر و صدا سبب چاقی می شود.
مطالعات محققان موسسه تحقیقاتی كارولینسكا در سوئد نشان می دهد زندگی در مكان های شلوغ و پر سر و صدا از قبیل نزدیك فرودگاه، ریل راه آهن، بزرگراه و جاده، سبب افزایش شاخص توده بدنی و چاقی می شود. محققان احتمال می دهند كه ارتباط بین چاقی و زندگی در جاهایی كه آلودگی صوتی دارد، به دلیل افزایش میزان هورمون استرس، كورتیزول، و اختلال خواب است.
-آلودگی صوتی یكی از مهمترین دلایل اختلال خواب است.
اختلال خواب نیز یكی از مهمترین دلایل دیابت، بیماری های قلبی و چاقی است.
-آلودگی صوتی یكی از مهمترین دلایل افزایش فشار خون است.
-آلودگی صوتی سبب كاهش شنوایی می شود.
-آلودگی صوتی یكی از مهمترین دلایل استرس است.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه The Journal of the Acoustical Society of America منتشر شده است.

برچسب ها
- سوئد
- سرطان
- سازمان جهانی بهداشت
- چاقی
- دیابت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۸ - ۲۳/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۲