دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

استرس و اضطراب شمشیر دولبه ای كه همیشه هم مضر نیستند
 
استرس و اضطراب مانند یك شمشیر دو لبه هستند كه هم میتوانند سود و یا ضرر داشته باشند.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افراد معمولا استرس و اضطراب را جزو مفاهیم منفی می دانند. این دو میتوانند به سطوح ناسالم برسند و روانشناسان استرس را غیر قابل اجتناب می دانند.

استرس و اضطراب نقش های مثبت و منفی در زندگی روزمره بازی می كنند. امروزه بسیاری از مردم دچار اضطراب و استرس میشوند و تنها زمانی سراغ كمك حرفه ای ها میروند كه استرس آن ها از سطح سالم خود خارج شده باشد.

استرس معمولا زمانی رخ می دهد كه افراد به سر حد توانایی خود میرسند و یا زمانی كه تحت تاثیر شرایط و یا فشار خودشان و بقیه مجبور به فراتر رفتن از قابلیت های خود ورای توان عادی خود می شوند.

البته فهم این موضوع مهم است كه استرس میتواند هم از اتفاق خوب و هم از اتفاق بد حاصل شود. برای مثال اخراج شدن از شغل و به دنیا آمدن فرزند جدید هر دو استرس آور هستند.

استرس یك چیز معین در زندگی روزمره است و كار كردن روی این موضوع

میتواند سر حد توانایی ما را در كنترل استرس بالا ببرد. همچنین در مواقع مشكلات و سختی های تازه فرد میتواند توانایی رویارویی بهتری را نسبت به میانگین اراِئه دهد.

محتمل به نظر می رسد كه اضطراب براساس تكامل به یك سیستم هشدار درونی و برونی تبدیل شده باشد. برای مثال یك راننده به لاین مجاور منحرف شود (بیرونی) و یا زمانی كه كار های زیادی داریم و آن ها را عقب میندازیم (درونی). همچنین دیدن اضطراب به عنوان یك ابزار مفید و محافظ به افراد كمك میكند استفاده خوبی از آن بكنند.

این موضوع به معنی این نیست كه استرس واضطراب ضرر ندارند بلكه استرس اگر مزمن و آسیب زا شود میتواند ناسالم باشد. به بیان دیگر استرس زمانی كه از حد و توانی كه شخص تحمل آن را دارد فراتر رود میتواند باعث آسیب شود و استرس زمانی كه هشدار های نا معقول دهد نا سالم شود. برای مثال افرادی كه مدت زیادی بدون هیچ دلیلی دچار اضطراب میشوند ویا در موقعیت هایی یا اهمیت كم اضطراب های زیادی تجربه میكنند، دچار اضطراب منفی هستند.

استرس و اضطراب درمان نشده می تواند باعث سختی و رنج پایدار و همچنین میتوانند باعث دچار شدن به سندروم های مختلف روانی وجسمی نظیر افسردگی و یا بیماری های قلبی -عروقی شود.

اشخاصی كه گرفتار استرس هستند در صورت امكان باید مقدار استرس خود را اندازه گیری و در صورت بالا بودن به روانشناس و مشاور حرفه ای برای كاهش استرس مراجعه كنند تا استراتژی مدیریت استرس را بیاموزند؛ و برای مدیریت اضطراب افراد میتوانند به سراغ كتاب ها بروند و از طریق آن ها افكار غیر منطقی خود را ارزیابی كرده و به چالش بكشند؛ و اگر این رویكرد موفقیت آمیز نبود باید به سراغ مشاوره رفت. البته در سال های اخیر تكنیك های مایندفولنس و مدیتیشن به عنوان روش هایی موثر برای مقابله با استرس و اضطراب معرفی و تایید شده اند.
   تاریخ: ۰۰:۳۹ - ۲۴/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸