دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

برنامه دقیقی برای بازگشایی دانشگاه در سال جدید تحصیلی تدوین می شود
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

برنامه دقیقی برای بازگشایی دانشگاه در سال جدید تحصیلی تدوین می شود

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی روز شنبه در جلسه هماهنگی برای برنامه ریزی جهت بازگشایی دانشگاه در ترم آینده گفت: كمیته ای با همكاری معاونان آموزشی، دانشجویی، توسعه مدیریت و درمان دانشگاه و مشاركت تشكل های دانشجویی تشكیل شود، تا برنامه دقیقی را برای بازگشایی دانشگاه در سال جدید تحصیلی تدوین كند.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر حمیدرضا خانكه طی سخنانی در این نشست كه با حضور معاونان آموزشی، دانشجویی و توسعه مدیریت دانشگاه، مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه، مدیران دانشجویی، آموزشی و فرهنگی و نمایندگان سه تشكل شورای صنفی دانشجویان، بسیج دانشجویی و مجمع دانشجویان مستقل برگزار شد، افزود: این كمیته با مشاركت تشكل های دانشجویان، برنامه بازگشایی دانشگاه در مهرماه را تا 15 شهریورماه آماده كند.

وی در ابتدای این نشست، با ارائه گزارش كوتاهی از وضعیت شیوع كرونا در كشور كه منجر به قرنطینه و اعمال محدودیت هایی در سطح شهرها شده است، روند واكسیناسیون در جامعه و برنامه آن طی دو سه ماه آینده را خوب توصیف كرد و افزود: در كنار برنامه واكسیناسیون عمومی، ما هم سعی كردیم كه دانشجویان را تحت پوشش قرار بدهیم و حركت خوبی توسط معاونت های دانشجویی، آموزشی و درمان، با مشاركت شورای صنفی دانشجویان شروع شد و از بابت همه تلاش ها تشكر می كنم، و روند پیگیری برای واكسیناسیون دانشجویان را ادامه می دهیم تا با تمهیداتی كه دیده شده و مكاتباتی كه با دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور انجام شده، دانشجویان در مراجعه به دانشگاه های مركز استان خود، بتوانند واكسن دریافت كنند.

رئیس دانشگاه اظهار داشت: در كنار این فعالیت ها، باید به برگزاری ترم جدید فكر كنیم، و نظر وزارت بهداشت این است كه كلاس های دانشجویان بصورت تلفیقی (مجازی و حضوری) برگزار شود، بطوری كه كلاس های تئوری بشكل مجازی، و واحدهای عملی و كارورزی ها با حضور دانشجویان اجرا شود و با توجه به اینكه شرایط شیوع بیماری در مهر و آبان مشخص نیست، باید ما خودمان را برای هر شرایطی آماده كنیم.

وی افزود: برنامه اصلی، می تواند اینگونه باشد كه كلاس های دانشجویان ورودی جدید، مجازی برگزار شود، كلاس های دانشجویان تحصیلات تكمیلی (ارشد و دكتری) حتی الامكان حضوری باشد و واحدهای عملی و كارورزی ها حضوری برگزار شوند و برای حضور دانشجویان در این دوره ها، خوابگاه ها نیز آماده پذیرش دانشجویان را داشته باشند.

دكتر خانكه با اشاره به برنامه بازگشایی دانشگاه های كشور هند، گفت: ما نیز به هرحال باید یك برنامه برای بازگشایی دانشگاه خودمان داشته باشیم، و كمیته تدوین این برنامه، از همین امروز شكل گرفته و شروع به فعالیت كند تا یك برنامه دقیق با توجه به شرایط و امكانات تدوین شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد افشاری مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان و یاران باوفایشان، و دعا برای هموطنان و همه مردم دنیا كه هرچه زودتر از بیماری كرونا رهایی پیدا كنند، گفت: امیدوارم زندگی همه به شكل عادی برگردد و آنچیزی كه جزو آرزوهایمان شده و دیدن دانشجویان در محیط دانشگاه است، محقق گردد و در همین راستا، باید بتوانیم تبعات شیوع این بیماری را به حداقل برسانیم.

وی افزود: در مورد بازگشایی دانشگاه، با اطلاعات مربوط به تعداد دانشجویانی كه باید واحدهای عملی بگذرانند و ظرفیت خوابگاه ها و همچنین، با توجه به تجربه ای كه در نیم سال گذشته در برگزاری كلاس های عملی و دوره های كارورزی داشتیم، می توانیم با استفاده از امكانات فعلی، برنامه مشخصی را تدوین و اجرا كنیم.

دكتر حسن شاكری معاون فرهنگی - دانشجویی دانشگاه با عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله الحسین و یاران ایشان، گفت: لازم است كه برنامه خوبی برای بازگشایی دانشگاه و ترم جدید ، و حداقل، حضور دانشجویان را در كلاس های عملی و كارورزی ها داشته باشیم .

وی افزود: البته بازگشایی در دوره كرونا انجام شده و هیچگاه آموزش دانشجویان تعطیل نشده، بلكه تدریس بشكل مجازی برای واحدهای تئوری از همان روزهای اولیه شیوع بیماری در كشور انجام شده است و در زمستان پارسال نیز تجربه خوب حضور دانشجویان در خوابگاه ها و شركت در دوره های عملی و كارورزی ها را داشتیم كه در آن زمان، دانشجویان را فقط در دو خوابگاه پذیرش كردیم، و با توجه به اینكه ظرفیت محدود بود، اولویت را به دانشجویان سال آخر كارشناسی دادیم كه بتوانند كلاس های عملی را شركت كنند.

دكتر شاكری ادامه داد: اما هم اكنون شرایط متفاوت است، گروهی از دانشجویان فارغ التحصیل شدند و تعداد بیشتری را می توان در خوابگاه ها اسكان داد. پنج خوابگاه برای مهرماه آماده اقامت دانشجویان است، اما با توجه به رعایت فاصله اجتماعی، نمی توانیم از تمام ظرفیت پنج خوابگاه استفاده كنیم و لذا از گروه های آموزشی می خواهیم كه برنامه ریزی كنند و پیشنهاد خودشان را ارائه بدهند تا برنامه اصلی را براساس امكانات و شرایط دانشجویان هر رشته تدوین كنیم.

وی با اشاره به اینكه درخواست های مربوط به تغذیه و ایاب و ذهاب دانشجویان خوابگاهی را برای معاونت توسعه مدیریت ارسال كردیم، اظهار داشت: شرایط فعلی سبب شده كه تمهیداتی نیز برای اقامت و پیشگیری از بیماری در خوابگاه ها داشته باشیم، همانطور كه پارسال برای ورود روزانه دانشجویان به خوابگاه ها، غربالگری اولیه انجام می شد، امسال نیز مراقبت ها را خواهیم داشت، ضمن آنكه مواد ضدعفونی و لوازم بهداشتی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و با رعایت فاصله اجتماعی، در پیشگیری از بیماری تلاش می كنیم.

دكتر شاكری همچنین با اشاره به برنامه معرفی دانشگاه كه همه ساله برای دانشجویان سال اولی برگزار می شد، گفت: طی سال های گذشته هر موقع این برنامه را به تشكل های دانشجویی سپردیم، بسیار خوب اجرا كردند، امسال نیز از سه تشكل دانشجویان كه در جلسه حضور دارند، می خواهم كه این عزیزان با مدیریت فرهنگی دانشگاه همكاری داشته و نسبت به برنامه ریزی برای این بخش اقدام كنند.

دكتر محمدرضا خدایی معاون آموزشی دانشگاه نیز طی سخنانی، ایام محرم و سوگواری شهادت امام حسین (ع) را تسلیت گفت و شرایط فعلی شیوع بیماری در كشور را بسیار حساس خواند كه برای پیشگیری از موج های بعدی و افزایش مبتلایان، بر مراقبت ها و خودداری از رفتارها و تصمیماتی كه منجر به افزایش مبتلایان بشود، تاكید كرد.

وی افزود: شواهد نشان می دهد كه واكسن برای پیشگیری از بیماری و مرگ ناشی از بیماری، موثر است، اما مصونیت كامل نمی دهد، لذا باید این بیماری را جدی گرفته و سبب بدتر شدن وضعیت نشویم.

معاون آموزشی در عین حال تصریح كرد: از طرفی می دانیم كه كیفیت آموزش مجازی همانند آموزش حضوری نیست و سطح مهارت های بالینی پائین آمده است، ضمن آنكه ارتباطات اجتماعی دانشجویان ضعیف شده و فرهنگ كم تحركی و كم توجهی به آموزش ها نیز در حال رواج است، اما از نظر عملیاتی و با توجه به شرایط كرونایی كشور، آموزش تلفیقی برای ترم آینده، همچنان پاسخگو خواهد بود.

دكتر خدایی پیشنهاد داد كه كلاس های سال اولی ها، بصورت مجازی برگزار شود و برای دانشجویان سال بالاتر، تلفیقی از كلاس های تئوری بصورت مجازی و كارورزی ها، حتی الامكان حضوری باشد و با برنامه ریزی و بصورت نوبتی، دوره های كارورزی در تهران برگزار شوند، چرا كه تجربه خیلی موفقی از فعالیت دانشجویان در مراكز درمانی شهرستان ها نداشتیم.

وی همچنین، استفاده بیشتر و منظم از نرم افزار ادوبی كانكت برای آموزش مجازی، و نظارت بیشتر بر چگونگی برگزاری كلاس های مجازی در ترم آینده را نیز مورد تاكید قرار داد.

در ادامه، دكتر مهرداد فرخی معاون توسعه مدیریت دانشگاه در سخنانی گفت: كرونا، فرصتی را برای ایجاد زیرساخت هایی در دانشگاه فراهم كرد و هم اكنون باید این زیرساخت ها را تقویت كنیم .

وی افزود: معاونان آموزشی و دانشجویی می توانند نقشه ای از فعالیت ها برای ترم آینده را با جزئیات مربوط به آنها ، به معاونت توسعه مدیریت بدهند، تا همكاران این بخش بتوانند پشتیبانی لازم از این فعالیت ها را داشته باشند. قراردادهای تغذیه و ایاب و ذهاب دانشجویان برای ترم آینده در دست اجراست. در زمینه استفاده از خوابگاه ها نیز مشكلی وجود ندارد، اما اعضای شورای صنفی دانشجویان می توانند در صورت نیاز، با اینجانب تماس بگیرند و مشكلشان را در میان بگذارند.

دكتر سهیلا شهشهانی پور مدیر امور آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه در سخنان كوتاهی ضمن مرور اقداماتی كه برای واكسیناسیون دانشجویان انجام شده، گفت: از گروه های آموزشی نیز استعلام شده تا تعداد دانشجویان خود برای شركت در دوره های كارورزی ترم آینده و تعداد دانشجویان نیازمند به خوابگاه را مشخص كنند تا با اطلاعاتی كه بدست می آید، بتوانیم برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.

وی با تاكید بر برگزاری ترم آینده بصورت تلفیقی (كلاس های مجازی و كارورزی های حضوری)، افزود: با توجه به اینكه ترم آینده، رو به فصل سرماست، برگزاری كلاس های در بسته كه امكان باز كردن پنجره ها نیز وجود ندارد، اصلا به صلاح دانشجویان نیست و بیماری فقط یك نفر، می تواند سبب ابتلای تعداد زیادی از دانشجویان شود. بویژه كه این بیماری، ساده نیست و عوارض آن تا مدت ها ماندگار بوده و فرد را كم توان و درگیر می كند.

یوسف رضایی مدیر اداره تعالی فرهنگی و فعالیت های فوق برنامه دانشگاه نیز به مشكلات دوره كرونا و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه اشاره كرد و گفت كه برنامه های فرهنگی تا حدود زیادی توانست به سلامت روان دانشجویان كمك كند.

وی ابراز امیدواری كرد كه با همكاری تشكل های دانشجویی، مجددا برای ترم آینده، فعالیت های فوق برنامه دانشجویان افزایش یابد.

امیرمسعود عسگری دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه در سخنانی، با بیان مشكلات آموزش مجازی و مقایسه كیفیت آن نسبت به آموزش حضوری، خواستار بیشترین امكان حضور دانشجویان در دانشگاه شد، ضمن آنكه از مسئولان دانشگاه خواست تا برنامه معرفی دانشگاه برای دانشجویان سال اولی فقط در یك برنامه مجازی، خلاصه نشود.

وی همچنین، واكسیناسیون متمركز دانشجویان و غربالگری منظم و مستمر از دانشجویان و انجام آزمایش كرونا، از طریق امكانات دانشگاه را خواست كه رئیس دانشگاه در مورد این موضوع، گفت: دانشگاه ما، معاونت بهداشتی ندارد و لذا سهمیه واكسن ندارد، و طی هفته های اخیر، در حال پیگیری واكسیناسیون دانشجویان از طریق دانشگاه های علوم پزشكی هستیم.

دكتر خانكه در مورد تست كرونا نیز اظهار داشت: تجهیزات مربوط به این تست، خریداری شده تا در بیمارستان توانبخشی رفیده نصب شود، و با نصب آن، دانشجویان نیز می توانند از این امكانات استفاده كنند.

مبین شهیدی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه نیز با اشاره به مشكلات آموزش مجازی و كیفیت پائین آن نسبت به آموزش حضوری، از مسئولان دانشگاه خواست تا با توجه به واكسیناسیون گسترده دانشجویان، امكان حضور حداكثری دانشجویان در دانشگاه و كلاس های درس فراهم شود.

وی همچنین پیشنهاد داد كه برنامه آغاز سال جدید تحصیلی برای سال اولی ها، حتی الامكان بصورت حضوری برگزار شود تا بهره لازم را از این برنامه برده و از نزدیك با محیط دانشگاه آشنا شوند.

كسری میر نوبهار نماینده مجمع دانشجویان مستقل دانشگاه كه از دیگر تشكل های دانشجویی است، بر حضور حداكثری دانشجویان تاكید كرد و پیشنهاد داد كه بخشی از كلاس های ترم آخر دانشجویان كارشناسی نیز بصورت حضوری برگزار شود.

سپس، دكتر خانكه رئیس دانشگاه در پاسخ به درخواست نمایندگان تشكل های دانشجویی برای حضور حداكثری دانشجویان در ترم آینده، گفت: مسئولان دانشگاه نیز مشتاق حضور دانشجویان در دانشگاه هستند. طی 8 ، 9 ماه گذشته كه مسئولیت دانشگاه را بعهده گرفتم، بازسازی فضای فیزیكی گروه های آموزشی، زمین فوتبال، سالن ورزشی، و خوابگاه ها انجام شد و خوابگاه جدید را بسختی از تصرف خارج كردیم و همه اعضای هیات رئیسه بین 300 تا 400 ساعت در ماه كار كردند تا دانشگاه برای حضور دانشجویان و فعالیت های آموزشی و پژوهشی آماده بشود.

وی افزود: بسختی منابعی جذب كردیم تا امكانات دانشگاه را توسعه بدهیم، تجهیزات لازم برای خوابگاه جدید خریداری و آماده شد، برنامه داریم تا استخر سرپوشیده ای برای استفاده دانشجویان ایجاد كنیم و همه این كارها برای حضور دانشجویان و استفاده آنان از این امكانات است. معتقدیم كه حضور دانشجویان در محیط دانشگاه، علاوه بر علم آموزی، به مهارت های اجتماعی و رشد و بالندگی آنان كمك می كند، اما شرایط شیوع ویروس در كشور بگونه ای است كه به ناچار باید از آن تبعیت كنیم.

دكتر خانكه تصریح كرد: شخصا به عنوان رئیس دانشگاه، تمایل به بازگشایی صددرصدی و حضور حداكثری دانشجویان در دانشگاه دارم، چرا كه دانشگاه بدون حضور دانشجویان، معنی ندارد، ولی واقعیت امر این است كه آیا امكان این موضوع وجود دارد؟، رفتار ویروس، پیچیده است و وضعیت شیوع آن در مهر و آبان را نمی دانیم، شواهد نشان می دهد كه برغم واكسیناسیون، امكان ابتلا، بستری و خدای ناكرده مرگ و میر وجود دارد، شواهد از ابتلای جوانان در كشور حكایت دارد و گردش ویروس اتفاق می افتد كه می تواند موتاسیون ایجاد كند، و ما باید از تصمیمات ستاد ملی مقابله با كرونا تبعیت كنیم، ضمن آنكه به سناریوهای مختلف فكر می كنیم، بنابر این كمیته ای متشكل از معاونان دانشگاه با مشاركت تشكل های دانشجویی شكل بگیرد تا برنامه مدون و دقیقی برای بازگشایی دانشگاه در مهرماه تدوین شود.

وی تاكید كرد كه گروهی هم به آسیب شناسی آموزش مجازی بپردازد تا نقاط ضعف آن استخراج ، و نسبت به رفع آنها اقدام شود. ترم آینده قطعا باید بصورت تلفیقی (مجازی و حضوری) برگزار شود، ولی در این برنامه می توانیم پیش بینی میزان هر بخش و حضور دانشجویان براساس شرایط شیوع بیماری را داشته باشیم، چرا كه واكسن در عین حال كه به پیشگیری از ابتلا و مرگ كمك می كند، اما مصونیت صددرصدی ایجاد نمی كند و همانطور كه در گزارش های سازمان جهانی بهداشت منتشر شده است، و شواهد در كشور نیز نشان می دهد، باید فاصله اجتماعی، استفاده از ماسك و پروتكل های بهداشتی رعایت شود، چون موارد ابتلا در میان افرادی كه دو دوز واكسن هم دریافت كردند، مشاهده شده است.

وی با اشاره به عوارض این بیماری در خود، خانواده و همكاران دانشگاه، افزود: كرونا، بیماری پیچیده ای است و باید آن را جدی بگیریم و از خودمان مراقبت كنیم. بنابر این آنچه كه هم اكنون باید انجام شود، تشكیل كمیته ای با حضور معاونان و نمایندگان تشكل های دانشجویی برای تهیه پروتكلی دقیق تا 15 شهریورماه، جهت بازگشایی دانشگاه است، ضمن آنكه بصورت موازی با آن، با تمام توان پیگیر واكسیناسیون دانشجویان هم هستیم، و برنامه ای كه تدوین می شود، براساس بهترین و بدترین شرایط كرونایی در نظر گرفته شود تا به امید خدا، با حفظ ایمنی و سلامتی همه دانشجویان، به امور آموزشی و پژوهشی بپردازیم.



انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۴:۰۲ - ۲۵/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۱