دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

14 استان كشور مدرسه مستقل اوتیسم ندارند
 
رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی كشور گفت: هم اكنون 47 مدرسه مستقل اوتیسم داریم كه حدود 3000 دانش آموز با طیف اوتیسم را از نظر تحصیلی تحت پوشش قرار دادند، 14 استان در حال حاضر مدرسه مستقل اوتیسم ندارند كه یكی از این استان ها قزوین بود.
14 استان كشور مدرسه مستقل اوتیسم ندارند سید جواد حسینی در مراسم افتتاح و راه اندازی پیشرفته ترین سالن اوتیسم جهان با مشاركت خیرین، كه 19 بهمن در قزوین برگزار شد تصریح كرد: آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و از سال 1370 كار خود را آغاز كرده و از همان زمان 18 برابر پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی را افزایش داده است.

وی افزود: در حال حاضر 1600 مدرسه مخصوص استثنایی، 21 هزار مدرسه پذیرا، 756 مركز مشكلات ویژه یادگیری و 47 مركز مشاوره و توانبخشی در سطح كشور داریم كه توسط 23 هزار همكار متخصص در هفت گروه خدمات ارائه می كنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور اظهار كرد: یكی از این گروه ها طیف اختلال اوتیسم است، اوتیسم یك اختلال عصبی و رشدی است كه معمولاً در سه سالگی ظهور خود را نشان می دهد، این افراد در حوزه ارتباطات و تعاملات با دیگران دچار مشكل می شوند، الگوی ارتباطی اوتیسم یك الگوی محدود و تكراری است به این معنا كه رفتار محدود و تكراری در حوزه رفتاری و بیان احساسات این افراد وجود دارد.

حسینی خاطرنشان كرد: هم اكنون 47 مدرسه مستقل اوتیسم داریم كه حدود 3000 دانش آموز با طیف اوتیسم را از نظر تحصیلی تحت پوشش قرار دادند، 14 استان در حال حاضر مدرسه مستقل اوتیسم ندارند كه یكی از این استان ها قزوین بود.

وی تأكید كرد: در این استان ساخت مدرسه مستقل اوتیسم آغاز شده و عملیات ساخت آن 30 درصد پیشرفت داشته است، یكی از خیران نیز تعهد كرده است كه مبلغ 500 میلیون تومان به ساخت مدرسه اوتیسم هدیه دهد، در كنار مدرسه اوتیسم كه ایجاد می شود سایر امكانات توانبخشی را نیز در همان مكان مستقر می كنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار كرد: دانش آموزان طیف اوتیسم از سال 1384 تا كنون دو هزار و 500 درصد افزایش پوشش تحصیلی پیدا كردند، در آموزش استثنایی علاوه بر اینكه مأموریت آموزش ها را برعهده دارد همه مأموریت های آموزش و پرورش را برعهده دارد حتی كتاب را خودمان می نویسیم آن هم برای طیفی از دانش آموزان كه نیازهای بیشتری دارند در عین حال كمتر از یك درصد دانش آموزان كشور را تحت پوشش دارد.

وی افزود: مأموریت توان بخشی نیز تلفیق مأموریت بهزیستی و وزارت بهداشت است، سازمان آموزش و پرورش استثنایی سازمان آموزشی، پرورشی و توانبخشی است كه بدون تردید تخصصی ترین سازمان آموزش و پرورش است چرا كه به معلم متخصص، ابزار و امكانات تخصصی نیاز دارد.

حسینی یادآور شد: امروز در استان قزوین یك امكان و ظرفیتی توسط جوانان به عرصه ظهور و بروز می رسد كه می تواند الهام بخش دنیا و كشور شود، سالن اوتیسم یا سالن شبیه ساز چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی است كه در استان قزوین ساخته شده است.

وی عنوان كرد: 99 درصد دانش آموزان امسال موردسنجش قرار گرفتند و افراد دارای مشكل خاص از طریق آزمون های خاص شناسایی می شوند، این افراد نیاز به آموزش و توانبخشی حرفه ای دارند بنابراین باید امكانات تخصصی ایجاد شود.

معاون وزیر بیان كرد: دانش آموز اوتیسم دچار بیش حسی و بیش شنوایی می شوند گاهی نیز برعكس است، آن ها نمی توانند نسبت به صدا، بو، نور و تحركات لمسی ارتباط خوبی برقرار كنند.

وی یادآور شد: دانش آموزان اوتیسم پنج تا 10 برابر دانش آموزان عادی هزینه دارند و اگر به سرعت شناسایی شوند. می توان از طریق هوش مصنوعی شرایط را برای او شبیه سازی و گفتار درمانی و رفتار درمانی انجام دهیم.

حسینی یادآور شد: سالن اوتیسم یك كار ابتكاری است كه جوانان خلاق طراحی كردند كه قابل تقدیر است، حجم عملیات 3 میلیارد تومان هزینه شده است اما مهمتر از آن این است كه یك روش و متد برای دانش آموزان اوتیسم ایجاد شده است كه باری از روی دوش خانواده هایشان برداشته می شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۰۶ - ۲۰/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۵