دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

مصوبه هیئت وزیران برای كاهش آسیب های اجتماعی
 
هئیت وزیران آیین نامه اجرایی اختصاص بخشی از عوارض شهرداری ها و دهیاری ها برای طرح كاهش آسیب های اجتماعی، محرومیت زدایی و بهسازی محلات آسیب دیده حریم شهرها و سكونتگاه های غیررسمی را مصوب كرد.
مصوبه هیئت وزیران برای كاهش آسیب های اجتماعی
هئیت وزیران آیین نامه اجرایی اختصاص بخشی از عوارض شهرداری ها و دهیاری ها برای طرح كاهش آسیب های اجتماعی، محرومیت زدایی و بهسازی محلات آسیب دیده حریم شهرها و سكونتگاه های غیررسمی را مصوب كرد. - اخبار سیاسی -
به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم،هیئت وزیران در جلسه بعدازظهر امروز خود كه به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، آیین نامه اجرایی بند (ز) تبصره (8) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 كل كشور را با هدف ساماندهی و محرومیت زدایی سكونتگاه های غیررسمی در حریم و خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها و فراهم سازی زیرساخت ها و امكانات لازم در آن مناطق و پیش بینی سازوكار اجرایی نحوه شناسایی، وصول و هزینه كرد منابع مربوط، به تصویب رساند.

براساس آیین نامه مصوب هیئت وزیران، سازمان امور مالیاتی مكلف شد سهم منابع مندرج در بند یاد شده را از محل درآمد حاصل از عوارض شهرداری ها و دهیاری ها حداكثر تا پانزدهم ماه بعد بر اساس آمار جمعیتی تأیید شده توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، به حساب تمركز وجوه استان كه نزد خزانه داری كل كشور ایجاد می شود، واریز و تا قبل از پایان مهلت تعیین شده در این این آیین نامه، نسبت به واریز علی الحساب یك درصد از وصولی فوق اقدام و پس از اعلام سهم مربوط، نسبت به تسویه بدهی یا مازاد واریزی از ابتدای سال در اولین پرداخت اقدام نماید.

همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی هر استان مسئول حُسن اجرای این آیین نامه بوده و موظف است گزارش عملكرد این بند را هر سه ماه یكبار به وزارت كشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور)، وزارت راه و شهرسازی (ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران) و سازمان برنامه و بودجه كشور ارایه نماید.

تصمیم گیری درخصوص تعدادی از مصوبات شورای عالی بیمه سلامت

دولت در ادامه، تعدادی از مصوبات شورای عالی بیمه سلامت را بررسی و به تصویب رساند.

افزایش تعهدات سازمان های بیمه گر پایه برای خدمات بستری اورژانس، نحوه محاسبه و اخذ تعرفه خدمات پرستاری در منزل برای بخش های غیر از خصوصی، تعرفه خدمات سلول درمانی، تعرفه پردازش و ذخیره سازی خون محیطی موبیلیزه و مغز استخوان، فرانشیز بیمه شدگان مددجویان كمیته امداد امام خمینی (ره)، پرداخت هزینه های درمان بیش از تعرفه دولتی توسط سازمان های بیمه گر در طرح های پیش آزمون كشوری، وحدت رویه و یكپارچه سازی ضوابط و دستورالعمل های یكسان بیمه های پایه و تكمیلی و پوشش بیمه ای خدمات ناباروری از جمله مصوبات یاد شده هستند.

تعیین حق امتیاز و جرایم دارندگان پروانه ارایه خدمات پستی غیردولتی

هیئت وزیران به پیشنهاد مشترك وزارتخانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه كشور، حق امتیاز صدور پروانه های ارایه خدمات پستی داخلی و بین الملل در سال 1400، تسهیم درآمد سالیانه و میزان هزینه خدمات عمومی اجباری (USO) و نیز جرایم تخلفات دارندگان پروانه ارایه خدمات پستی غیردولتی را تعیین كرد.

بر این اساس، دارنده پروانه موظف است درصدی از درآمد سالیانه خود را در چارچوب قوانین و مقررات مربوط و آیین نامه ابلاغی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارایه خدمات عمومی اجباری (USO) در ناحیه خدمات تعیین شده، راساً یا از طریق دیگر دارندگان پروانه هزینه كند.

دارنده پروانه همچنین باید یك درصد از درآمد خود را به عنوان حق سازمان در انتهای هر سال مالی و حداكثر شش ماه پس از پایان همان سال، به حساب سازمان نزد خزانه­داری كل كشور واریز كند.

میزان تسهیم درآمد پروانه، برای درآمدهای خدمات سیار و WTTx، معادل درصد تعیین شده در پروانه های متناظر قبلی و برای درآمدهای خدمات بخش ثابت، 3 درصد تعیین می شود.

مبلغ حق امتیاز صدور پروانه و جریمه مندرج در این مصوبه، برای پروانه هایی كه بعد از سال 1400 صادر می شوند، متناسب با نرخ تورم بخشی اعلامی مراجع ذیصلاح افزایش می یابد.

تهاتر مطالبات و بدهی های شركت سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی اوج با دولت

با تصویب هیئت وزیران، مطالبات شركت سوخت رسانی و خدمات فرودگاهی اوج از شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با بدهی همان شركت به سازمان امور مالیاتی كشور به مبلغ 341 میلیارد و 908 میلیون ریال تهاتر شد.

همچنین به موجب مصوبه فوق، مطالبات قطعی دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی (تعاونی و خصوصی) كه در اجرای این تصویب نامه، به شركت دولتی منتقل شده است با بدهی دولت به شركت مذكور (اعم از شركت اصلی و یا شركت های دولتی تابع آنها) بابت مواردی مانند یارانه قیمت های تكلیفی (با تأیید سازمان حسابرسی) از طریق صدور اسناد تسویه خزانه موضوع قوانین بودجه سنواتی قابل تسویه است.

موافقت دولت با تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان آموزشی ساری

هیئت وزیران با پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مبنی بر تغییر دستگاه اجرایی طرح احداث بیمارستان آموزشی ساری موافقت كرد.

بر این اساس، دستگاه اجرایی طرح مذكور از شركت مادرتخصصی توسعه و تجهیز مراكز بهداشتی، درمانی و تجهیزات پزشكی به سازمان مجری ساختمان ها و تأسیسات دولتی و عمومی تغییر یافت.

تغییر سهامدار طرح اجرای قطعه اول آزادراه سیرجان – بندرعباس

دولت با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تغییر سهامدار طرح اجرای قطعه اول آزادراه سیرجان – بندرعباس موافقت كرد.

همچنین به موجب اصلاح مصوبه مربوط، طرف مشاركت عهده دار تأمین 70 درصد از منابع مالی مورد نیاز برای احداث پروژه ، تأسیسات جانبی خاص آن تا مرحله بهره برداری و تسویه حساب كامل
هزینه ها به تفكیك سهامداران و درصد سهم الشركه هر كدام خواهد بود و شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور نیز تامین 30 درصد از منابع مالی مورد نیاز را تعهد می نماید.

اصلاح مصوبه مربوط به تكمیل زنجیره ارزش متانول/ پروپیلن برای رفع نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی

هیئت وزیران به منظور رفع ایراد و تأمین نظر مجلس شورای اسلامی درخصوص مصوبه مربوط به اقدامات لازم برای تكمیل زنجیره ارزش متانول / پروپیلن به منظور رفع نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، با اصلاح این مصوبه موافقت كرد.

به موجب اصلاحیه مذكور، علاوه بر مناطق كمتر توسعه یافته جاسك، قشم، چابهار و كنارك، دیگر مناطق كمتر توسعه یافته نیز كه برای اجرای طرح هایی مانند تولید اولفین از گاز طبیعی توسط وزارت نفت تعیین می شوند، مشمول تخفیفات پلكانی در قیمت مصوب خوراك گاز و خوراك مایع مصرفی صنایع تولیدكننده مواد پایه (بالادستی) پتروشیمی خواهند شد.

همچنین واحدهای تولیدكننده متانول كه خوراك واحدهای تولید كننده الفین (MTP /MTO) را تأمین می كنند، مشمول تخفیف 28 درصد در قیمت خوراك گاز طبیعی مصرفی خود متناسب با میزان خوراك واحد تولید الفین مربوط می شوند، این تخفیف برای مناطق كمتر توسعه یافته با 2 درصد افزایش معادل 30 درصد خواهد بود.

اصلاح اساسنامه سازمان صنایع كوچك و شهرك های صنعتی ایران

هیئت وزیران به منظور حضور مؤثر و بیشتر بخش خصوصی در صنایع و حذف موانع موجود، با اصلاح اساسنامه سازمان صنایع كوچك به عنوان سازمان توسعه ای و متولی صنایع كوچك كشور موافقت كرد.

به موجب اصلاح اساسنامه مذكور، مطالعه، بررسی و برنامه ریزی همه جانبه جهت احداث شهرك های صنفی تولیدی و صنعتی، انجام عملیات و خدمات مورد نیاز شركت های زیرمجموعه در كلیه زمینه ها برای توسعه صنایع كوچك و بكارگیری روش های اجرایی مناسب «مشاركت بخش عمومی - خصوصی» از قبیل «تأمین منابع مالی، ساخت، بهره برداری و واگذاری»، «تأمین منابع مالی، ساخت و بهره برداری»، «طرح و ساخت كلید در دست» و یا «ساخت، بهره برداری و مالكیت» با پیش بینی تضمین های كافی و تدابیر بودجه ای برای ایجاد هماهنگی در احداث، اجرا و اداره امور شهرك های صنعتی و نظارت بر آنها، به موضوع فعالیت های سازمان صنایع كوچك اضافه می شود.

همچنین سرمایه سازمان از مبلغ 3 میلیارد و 563 میلیون ریال به مبلغ 672 میلیارد و 219 میلیون ریال افزایش می یابد كه به مبلغ 190ر722ر6 سهم یكصد هزار ریالی با نام تقسیم می شود كه تمام آن متعلق به دولت و غیرقابل انتقال می باشد.

اصلاح آیین نامه اجرایی محاسبه بهای حامل های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، كتابفروشان و مطبوعات براساس تعرفه فرهنگی

هیئت وزیران به منظور تأمین نظر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین درخصوص آیین نامه اجرایی بند (ج) ماده (92) قانون برنامه ششم توسعه كشور موضوع محاسبه بهای حامل های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، كتابفروشان و مطبوعات براساس تعرفه فرهنگی، با اصلاح آن موافقت كرد.

به موجب اصلاحیه فوق، عبارت «حمل و نقل» نیز به موارد ذكر شده در تعریف «تعرفه فرهنگی» مندرج در آیین نامه مذكور اضافه شد.

آیین نامه اجرایی بیمه بیكاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه اصلاح شد

هیئت وزیران در راستای تأمین نظر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و مقررات درخصوص آیین نامه اجرایی بند (ح) ماده (92) قانون برنامه ششم توسعه كشور موضوع بیمه بیكاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، آن را اصلاح كرد.

براساس این اصلاحیه، ردیف اعتباری پیش بینی شده در لوایج بودجه سنواتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحت عنوان مقرری بیكاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و صدا و سیما متناسب با اعتبار تخصیص یافته و با رعایت قوانین مربوط برای واریز به حساب بیمه بیكاری افراد (صندوق بیمه بیكاری) به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می گردد تا سازمان آن را به حساب افراد مشمول واریز نماید.

همچنین در صورت احراز استفاده از مقرری بیكاری توسط فرد در دوران عضویت در سایر صندوق های حمایتی، اشتغال در دستگاه های اجرایی و یا كارگاه های مشمول قانون كار و قانون تأمین اجتماعی، احراز شرایط بازنشستگی و اشتغال به كار مجدد، مبلغ دریافتی باید توسط گیرنده مقرری بیكاری به سازمان تأمین اجتماعی مسترد شود.

سازمان تأمین اجتماعی (صندوق بیمه بیكاری) منحصراً متناسب با اختصاص اعتبار مربوط، مجاز به هزینه كرد آن برای مقرری بیكاری موضوع این آیین نامه است.

همچنین شورای مقرری بیكاری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه موضوع این آیین نامه موظف است نسبت به بررسی و تأیید واجدین شرایط دریافت مقرری بیكاری جهت اعلام به سازمان تأمین اجتماعی اقدام نماید.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۲۰:۳۴ - ۲۴/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۶