دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

راهكارهایی برای مدیریت استرس در پاندمی كرونا
 
مسئول واحد سلامت روان مركز بهداشت شهدای انقلاب شیراز با اشاره به افزایش موارد ابتلا به استرس به دلیل پاندمی كرونا، راهكارهایی را برای مدیریت استرس، ارائه داد.
راهكارهایی برای مدیریت استرس در پاندمی كرونا ندا خورشیدیان دوشنبه 25 مرداد در یك كارگاه آموزش مجازی، با بیان اینكه این روزها خیلی از افراد استرس ابتلا به كرونا را دارند، گفت: اكثر ما وقتی با اتفاقات و حوادث ناگواری مثل سیل، زلزله، یا از دست دادن عزیزی روبرو می شویم، یا احساس كنترل روی شرایط نداریم و اوضاع برایمان غیرقابل پیش بینی می شود؛ مانند مواجهه یا همه گیری ویروس كرونا، دچار استرس می شویم.

او ادامه داد: استرس گاهی نتیجه یك اتفاق مهم و غیرمعمول است و گاهی هم به دلیل انباشته شدن فشارهای كوچك پیش می آید. وقتی احساس می كنیم شرایط برای ما غیرقابل تحمل شده و قادر به مدیریت اوضاع نیستیم، ممكن است در مرحله بحران باشیم.

خورشیدیان گفت: هر یك از ما به شكل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واكنش نشان می دهیم؛ گاهی نشانه های جسمی مانند سردرد، دردهای پراكنده بدنی، مشكل گوارشی، احساس خستگی، كاهش اشتها و بی خوابی پیش می آید و گاهی نشانه های روانی رفتاری مانند احساس ترس و اضطراب، درماندگی، ناامیدی، كرختی و شوكه شدن، یا خشم را تجربه می كنیم.

بایدها و نبایدها در شرایط پراسترس و بحران

خورشیدیان خاطرنشان كرد: اكثر رفتارها و واكنش هایی كه افراد در هنگام حوادث و بحران های غیر منتظره از خود نشان می دهند، رفتارهایی طبیعی است، به همین دلیل به خود یا دیگران برچسب ضعیف، ترسو و یا غیرطبیعی بودن نزنیم.

این كارشناس سلامت روان گفت: از موقعیت هایی كه استرس ما را زیاد می كند دوری كنیم؛ برای مثال، كمتر اخبار منفی پیرامون خود را بررسی كنیم، خواندن اخبار یك یا دوبار در روز استرس كمتری دارد تا اینكه تمام طول روز را به پیگیری اخبار سپری كنیم.

خورشیدیان با بیان اینكه می توان بدون خجالت از احساسات و نگرانی ها با دیگران صحبت كرد، گفت: باید اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهیم. با احساسات و فكرهای خود نجنگیم، تغییر حال ما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن نیاز به زمان است.

مسئول واحد سلامت روان مركز بهداشت انقلاب شیراز گفت: بپذیریم همه چیز در كنترل ما نیست؛ سعی كنیم برنامه و زندگی عادی خود را حفظ كنیم و روی چیزهایی كه كنترل داریم تمركز كنیم، نه روی مسائلی كه كنترل نداریم.

خورشیدیان با این توصیه كه همه نیاز داریم كه ساعت هایی را به دور از فضای مجازی بگذارنیم و كارهایی كه برای ما آرامبخش است را در برنامه روزانه بگنجانیم، گفت: برای مثال نیایش كنیم، موسیقی گوش دهیم، كتاب بخوانیم یا فیلمی كه دوست داریم را ببینیم.

او با یادآوری اینكه در شرایط بحرانی و بی ثبات، تصمیمات مهمی نگیریم و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نكنیم، گفت: باید به اندازه كافی استراحت كنیم، خواب خوب و كافی كمك می كند كه توان خود را بازیابی كنیم.

این كارشناس لزوم انجام حركات ورزشی به شكل منظم را یادآور و متذكر شد: اگر امكان ورزش منظم را نداریم، تحرك بیشتری داشته باشیم و دست كم بیست دقیقه در روز پیاده روی كنیم.

او با بیان اینكه، نفس عمیق در مواقع استرس، انسان را آرام میكند، پرهیز از بیان اخبار منفی در حضور كودكان، خودداری از مصرف دارو بدون تجویز پزشك، دوری كردن از مخدرها و الكل برای سركوب كردن حس های منفی و ... را به عنوان توصیه های اكید برای جلوگیری از ابتلا به استرس دانست.

این كارشناس بهداشت روان توصیه كرد كه اگر چند روز متوالی احساس كردیم كه قادر به انجام كارهای روزمره نیستیم یا كنترلی بر انجام امور و شرایط خود نداریم، به پزشك، روانپزشك یا روانشناس مراجعه كنیم.

خورشیدیان خاطرنشان كرد: در صورت نیاز به كمك های پزشكی، روانپزشكی و یا روانشناسی، به مراكز خدمات جامع سلامت، درمانگاه ها، بیمارستان ها و یا هر مركز درمانی كه در دسترس است مراجعه كنیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۳۲ - ۲۵/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۹