دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

لزوم توجه به آمار بالای مرگ های ناگهانی قلبی در ایران
 
نتایج یك مطالعه نشان می دهد بروز مرگ ناگهانی قلبی در ایران به شكل قابل توجهی بالا است.
لزوم توجه به آمار بالای مرگ های ناگهانی قلبی در ایران به گزارش ایسنا، مرگ ناگهانی قلبی اتفاقی است كه بار روانی سنگین و بعضا غیرقابل جبرانی را بر دوش خانواده ها و افراد دارد و چه بسیار ناكامی ها و كاخ های فروریخته آرزو كه در پی آن چهره در نقاب خاك كشیده اند. مطالعه قند و لیپید تهران با گذر بیش از 20سال از عمر آن، بستری است تا بتوان در آن به بررسی این معضل پرداخت.

اخیرا طی مطالعه ای در مركز تحقیقات پیشگیری از بیماری های متابولیك كه مقاله آن در نشریه Scientific Reports با ضریب تاثیر 4.37 به چاپ رسیده، مشخص شده كه میزان بروز این واقعه چیزی بیش از سالانه 2 در 1000 نفر از ساكنین تهران با سن بیشتر از 30 سال را شامل می شود.

دكتر فرزاد حدائق، مجری این طرح، با مقایسه میزان بین 0.2 تا 0.92 در 1000 شخص- سال این واقعه در كشورهای اروپایی، آمار بروز آن در جامعه ما را به شكل قابل توجهی بالا ارزیابی كرده و بر لزوم بررسی علل وقوع آن به منظور برنامه ریزی برای پیشگیری از رخداد آن تاكید كرد.

به گفته رئیس مركز تحقیقات پیشگیری از بیماری های متابولیك، عوامل خطر قابل تغییر شامل دیابت نوع 2، افزایش فشار خون، چاقی مركزی و استعمال دخانیات 65 درصد بار مرگ و میر ناگهانی قلبی عروقی را به خود اختصاص می دهند. به این مفهوم كه شاید با شناخت و مدیریت این عوامل بتوان به میزان قابل توجهی از اینگونه مرگ های ناگهانی پیشگیری كرد.

وی با اشاره به سایر عوامل نظیر افزایش سن ، جنس مرد، تاریخچه قبلی حوادث قلبی عروقی و میزان ضربان قلب (حین استراحت) مساوی و بیشتر از 90 در دقیقه خاطرنشان كرد: موارد دیابت تازه تشخیص داده شده كه بیمار از آن مطلع نبوده است، با افزایش ریسك 100 درصد برای بروز این حوادث همراه بوده است كه این واقعیت موید غفلت در غربالگری مناسب در سطوح فردی و اجتماعی است كه با هزینه اندك قابل پیشگیری است.

این استاد دانشگاه با یادآوری بار مصیبت وار اینگونه وقایع در خصوص راهبردهای مقابله با آن، ضمن تاكید بر لزوم چند جانبه بودن آن بیان كرد: این استراتژی ها ابتدا بایستی در جهت اصلاح الگوی غذایی، كاهش دریافت نمك، افزایش فیبر، افزایش فعالیت های فیزیكی خصوصا ورزش های داخل منزل (در دوران پاندمی كووید 19) و قطع مصرف دخانیات باشند كه برنامه ریزی برای آن لازم است در اسرع وقت مورد توجه مسئولین سیاستگذاری قرار گیرد. همچنین غربالگری عوامل خطر قلبی عروقی خصوصا دیابت و فشار خون بالا در سطوح پایه و مراقبین سلامت باید مورد توجه ویژه قرار گرفته و كنترل این ریسك فاكتورهای مهم بر اساس راهنماهای مدون كشوری پایش شود.

حدائق نهایتا به عنوان راهكار پایانی افزود: ضروری است آموزش های لازم در خصوص احیای قلبی عروقی در سطوح آموزش و پرورش و رسانه های عمومی و فضاهای مجازی مورد بازنگری قرار گیرد و امكان دسترسی آسان به اورژانس و وسایل احیای قلبی عروقی (CPR) فراهم شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۳۲ - ۲۵/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۵