دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

برای سلامت قلب مان چه كنیم؟
 
بیماری های قلبی عروقی یكی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیا است و افزایش این نوع بیماری ناشی از تغییرات در رژیم غذایی، فعالیت بدنی ناكافی و مصرف دخانیات بوده كه بی تردید به دلیل تغییر در شیوه زندگی ناشی از شهرنشینی و صنعتی شدن است.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، امروزه مردم نسبت به گذشته، بیشتر غذا های پركالری مصرف می كنند و از طرفی تحرك بدنی آنان نیز كمتر از گذشته شده است، بنابراین یكی از مهم ترین مداخلات به منظور پیشگیری و كنترل بیماری های قلبی - عروقی اصلاح رژیم غذایی است.

باید توجه كرد كه عوامل موثر در بروز بیماری های قلبی - عروقی شامل اختلال در چربی های خون و بالا بودن سطح كلسترول خون، كم تحركی، فشار خون بالا، رژیم غذایی نامناسب، استرس و فشار های روحی و روانی، چاقی و استعمال دخانیات است.

برای سلامت قلب مان چه كنیم؟

توصیه های تغذیه ای موثر در پیشگیری و كنترل عوامل خطر بیماری های قلبی-عروقی عبارتند از:

- تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه: تعادل به معنی مصرف مقادیر كافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی كه در پنج گروه اصلی غذایی یعنی گروه نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها، میوه ها و سبزی ها معرفی می شوند.

- كاهش مصرف چربی و روغن در برنامه غذایی: سعی كنید غذا ها را تا حد امكان به صورت آب پز، بخارپز یا كبابی مصرف كرده و از سرخ كردن زیاد غذا خودداری كنید. همچنین مصرف غذا های سرخ شده، سوسیس، كالباس، خامه، چیپس، پفك، سس ها، مغز، دل و قلوه، كله و پاچه را در برنامه غذایی تان كاهش دهید و پوست مرغ و چربی های قابل مشاهده گوشت و مرغ را قبل از طبخ جدا كرده و از قسمت های كم چرب گوشت ها استفاه كنید. همچنین از گوشت های كم چرب مانند مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده كنید و حداقل دو بار در هفته ماهی مصرف كنید؛ چرا كه چربی موجود در ماهی از انوع چربی های مفید است. حال به جای سرخ كردن ماهی، آن را به شكل بخارپز و یا تنوری استفاده كنید.

از روغن زیتون برای سرخ كردن غذا استفاده نكنید
- توجه به نوع روغن مصرفی: از روغن های مایع مانند روغن زیتون و روغن آفتابگردان به جای روغن حیوانی و روغن نباتی جامد، برای پیشگیری از افزایش كلسترول خون استفاده كنید. از مصرف غذا های سرخ كرده پرهیز كرده و در صورت لزوم از روغن مخصوص سرخ كردنی استفاده كنید. زیرا روغن جامد هیدروژنه، حاوی اسید های چرب اشباع و اسید های چرب ترانس است كه خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می دهد. از طرفی مصرف روغن زیتون و مغز ها به دلیل كنترل انرژی دریافتی، باید متعادل باشد؛ بنابراین از روغن های مایع معمولی (غیر سرخ كردنی) و روغن زیتون در سرخ كردن غذا ها (به دلیل حساسیت این روغن ها به حرارت بالا) استفاده نكنید.

- كاهش مصرف مواد قندی: مصرف بیش از حد مواد قندی و نشاسته ای مانند برنج، ماكارونی، شیرینی، كیك، شكلات، مربا، عسل و نوشابه ها، باعث افزایش وزن، بالا رفتن فشار خون و چربی خون شده و منجر به بروز بیماری های قلبی عروقی می شود؛ بنابراین باید در برنامه غذایی روزانه از مصرف بیش از اندازه آن ها خودداری كرد.

- كاهش مصرف نمك: مصرف نمك باید به هنگام تهیه و طبخ غذا كاهش یابد و از نمكدان در هنگام صرف غذا و سر سفره استفاده نشود. همچنین از مصرف غذا های كنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته بندی شده آماده، به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی نمك و از مصرف بیش از اندازه غذا های شور مانند ماهی دودی، آجیل شور، چیپس، پفك، انواع شور، سوسیس و كالباس خودداری كنید و از سبزی های تازه مانند سیر، لیموترش تازه، آب نارنج، آویشن، شوید و ... برای بهبود طعم غذا و كاهش مصرف نمك استفاده كنید.

كدام مواد غذایی فیبر دارند؟
- افزایش مصرف فیبر: فیبر ها تركیباتی هستند كه در دیواره سلول های گیاهان مانند سبزی ها، میوه ها، سبوس، غلات كامل، حبوبات و مغز ها وجود دارند. مصرف فیبر ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی را كاهش می دهند و همچنین از یبوست پیشگیری می كنند.

- افزایش مصرف میوه ها و سبزی ها در برنامه غذایی روزانه: میوه ها و سبزی ها در پیشگیری از بیماری هایی مانند بیماری های قلبی - عروقی و برخی از انواع سرطان ها به خصوص سرطان های سیستم گوارشی و یبوست موثرند؛ بنابراین توصیه می شود كه روزانه سه الی پنج واحد میوه و سبزی در برنامه غذایی خود استفاده كنید.

چه كنیم كه قلبی سالم داشته باشیم؟
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، برای داشتن قلب سالم اولا فعالیت بدنی، ورزش منظم، متناسب با سن و شرایط جسمی خود را فراموش نكنید و روزانه حداقل 30 دقیقه پیاده روی كنید. دوم اینكه استرس و فشار های روانی یكی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی است، بنابراین روش های كنترل و برخورد مناسب با استرس را یاد بگیرید.
   تاریخ: ۰۰:۲۶ - ۳۰/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۵