دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

بخش فیزیوتراپی كلینیك پزشكی – توانبخشی نظام مافی، از توان تخصصی اساتید دانشگاه بهره می گیرد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

بخش فیزیوتراپی كلینیك پزشكی – توانبخشی نظام مافی، از توان تخصصی اساتید دانشگاه بهره می گیرد

بخش فیزیوتراپی كلینیك پزشكی - توانبخشی نظام مافی، از توان تخصصی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دكترای فیزیوتراپی برای ارائه خدمات این حوزه به بیماران و نیازمندان، بهره می گیرد.

كلینیك پزشكی - توانبخشی نظام مافی، كه در موقوفه مرحوم نظام مافی در منطقه غرب تهران واقع شده است، تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر خدمات تخصصی توانبخشی در حوزه های مغز و اعصاب، فیزیوتراپی، كاردرمانی، ارتوپدی فنی، گفتاردرمانی، بینایی سنجی، شنوائی سنجی و تجویز سمعك، روانشناسی و مشاوره، به ارائه خدمات حوزه های پزشكی همچون ارتوپدی، قلب و عروق، داخلی، زنان و زایمان، اورولوژی، نورولوژی، دندانپزشكی، روانپزشكی و پزشكی عمومی می پردازد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، بخش فیزیوتراپی این كلینیك هر روز در دو شیفت صبح و عصر (از ساعت 8 الی 14 و 15 الی 19)، انواع خدمات تخصصی را با جدیدترین تكنیك های روز دنیا و تجهیزات پیشرفته، به حدود 40 بیمار و نیازمند ارائه می دهد.

دكتر حمید ابوالحسنی عضو هیات علمی گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مسئول بخش فیزیوتراپی كلینیك نظام مافی، درباره امكانات و خدمات این بخش گفت: با توجه به اینكه هر روز علاوه بر نیروی كارشناس رشته فیزیوتراپی، حداقل یك عضو هیات علمی و دكترای فیزیوتراپی در این بخش حضور دارد، معاینه و ارزیابی وضعیت بیمار، و تشخیص دقیق نوع اختلال حركتی او توسط متخصص فیزیوتراپی امكانپذیر است.

وی افزود: به عنوان مثال، اگر نسخه بیمار فقط " فیزیوتراپی زانو " یا " فیزیوتراپی كمر" را درخواست كرده باشد و گویای تشخیص دقیق مشكل بیمار نباشد، متخصص فیزیوتراپی مستقر در بخش، با معاینه و ارزیابی وضعیت بیمار، می تواند دقیقا به مشكل و نوع اختلال حركتی او پی برده و خدمات مختلف فیزیوتراپی را متناسب با شرایط هر یك از بیماران، برای بهبود و درمان بیماری آنان، برنامه ریزی كند.

دكتر ابوالحسنی با اشاره به حضور متخصص ارتوپدی در بخش خدمات پزشكی كلینیك نظام مافی نیز اظهار داشت: از دیگر ویژگی های كلینیك نظام مافی، فعالیت بخش فیزیوتراپی در كنار فعالیت متخصص ارتوپدی است كه در صورت لزوم، برای بهبودی و درمان بیماران و مراجعان، از مشاوره یكدیگر استفاده می كنند، تا بهترین و مناسب ترین خدمات با توجه به شرایط جسمی و ضایعه بیمار، ارائه شود.

مسئول بخش فیزیوتراپی كلینیك نظام مافی تصریح كرد: ارائه مشاوره، توصیه های تخصصی و حتی آموزش بیماران برای ارتقای آگاهی آنان، پیشگیری از شدت بیماری و جلب همكاری بیماران برای كمك به روند درمان، از دیگر خدماتی است كه توسط متخصصان فیزیوتراپی به بیماران ارائه می شود.

وی از دیگر ویژگی های بخش فیزیوتراپی كلینیك نظام مافی را در ارائه خدمات كاملا تخصصی با تعرفه دولتی ذكر كرد و افزود: تعرفه خدمات فیزیوتراپی این كلینیك، براساس تعرفه انجمن علمی فیزیوتراپی برای بخش های دولتی تعیین شده است.

دكتر ابوالحسنی در تشریح مهمترین خدمات این بخش نیز گفت: این خدمات به سه بخش " استفاده از تكنیك های جدید حوزه فیزیوتراپی، بدون استفاده از دستگاه " ، " مجموعه خدمات فیزیوتراپی با تجهیزات پیشرفته این حوزه یا الكتروتراپی Electrotherapy " و " تمرین درمانی یا مكانوتراپی Mechanotherapy " تقسیم می شوند كه هر بخش، شامل طیف وسیعی از خدمات تخصصی است.

وی در مورد خدماتی كه بدون استفاده از دستگاه و با دست انجام می شوند، اظهار داشت: بخش درمان های بدون دستگاه كه به مهارت و تجربه فیزیوتراپیست وابسته است، شامل سه شاخه خدمات " دستی یا منوال تراپی Manual therapy " ، " تایپینگ Taping " و " درای نیدلینگ یا سوزن خشك Dry needling " می شود كه هر یك از این مجموعه خدمات، چندین نوع خدمت را شامل شده كه براساس نوع ضایعه، شرایط جسمی و عمومی هر یك از بیماران، تجویز و اجرا می شود.

بگفته وی، فیزیوتراپیست با دست خود و آنچه كه بعنوان مهارت، بكار می گیرد، خدمات منوال تراپی را در مسیر درمان و مثلا آزادسازی عضله سفت در برخی از بیماران ارائه می دهد و یا در برخی دیگر از بیماران، فیزیوتراپیست با حركت های دست و انگشتان خود، سبب تحرك مفصل ناحیه ای كه دچار مشكل شده است، می شود.

این عضو هیات علمی گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: هرچند كه واحدهای مربوط به منوال تراپی در مقاطع ارشد و دكتری این رشته در دانشگاه تدریس می شود، و بسیاری از مراكز فیزیوتراپی در شهرهای بزرگ، از این روش درمانی استفاده می كنند، اما مهارت و تجربه فیزیوتراپیست كه با شركت در دوره های آموزشی و كاربردی خارج از دانشگاه، شركت در كارگاه های آموزشی با مدرسان خارجی و تجربه عملی در این بخش كسب می شود، سبب تفاوت عملكرد فیزیوتراپیست ها در مراكز مختلف شده است.

دكتر ابوالحسنی در مورد درمان های تایپینگ و درای نیدلینگ (سوزن خشك) نیز گفت: برای ورزشكاران و یا افراد دیگر كه دچار دردهای عضلانی می شوند، نوارهای تایپینگ كه در آن ناحیه گذاشته می شود، به كاهش درد كمك می كنند و افرادی كه دچار گره های عضلانی (معمولا در كتف و شانه ها) می شوند، از سوزن خشك و بدون محلول استفاده می شود تا این گره ها باز شده و درد كاهش یابد، ضمن آنكه برای برخی از مراجعان كه مثلا دچار كمردرد و یا زانو درد شده اند، در ارزیابی اولیه، ممكن است كه متخصص فیزیوتراپی لازم بداند كه علاوه بر استفاده از تجهیزات تخصصی، از درمان دستی یا طب سوزنی نیز برای تكمیل درمان استفاده كند.

وی افزود: خدمات الكتروتراپی Electrotherapy ، شامل مجموعه ای از خدمات فیزیوتراپی است كه با تجهیزات مربوط به آنها ارائه می شود كه بخش فیزیوتراپی كلینیك نظام مافی از پیشرفته ترین این تجهیزات مانند " اولتراسوند Ultrasound " ، " لیزر پرتوان " و " شاك ویوتراپی Shock wave therapy " برخوردار است.

مسئول بخش فیزیوتراپی كلینیك نظام مافی با اشاره به مجموعه خدمات " تمرین درمانی یا مكانوتراپی Mechanotherapy " ادامه داد: این بخش دارای وسایل ورزشی و تمرینی برای بیماران است كه هریك از آنها، با توجه به شرایط بیمار و نوع ضایعه، برای تقویت عضلات نواحی مختلف بدن بیمار معرفی، و استفاده از آن به بیمار آموزش داده می شود تا بتواند با نظارت فیزیوتراپیست در زمان مشخصی، با هر یك از وسایل، تمرین كند.

كلینیك نظام مافی با جدیدترین و پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی، خدمات ارائه می دهد

دكتر مهرداد نقی خانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مدرس بالینی فیزیوتراپی كلینیك پزشكی - توانبخشی نظام مافی نیز درباره تجهیزات فیزیوتراپی این بخش به خبرنگار وبدای دانشگاه، گفت: مجهز بودن این بخش به دستگاه هایی چون مگنت، لیزر پر توان، شاك ویوتراپی و بكارگیری جدیدترین تكنیك های فیزیوتراپی، این بخش را به یكی از مجهزترین و به روزترین بخش های فیزیوتراپی كشور تبدیل كرده است.

وی توضیح داد: " مگنت "، از طریق اعمال میدان الكترومغناطیسی به بدن بیمار اثرات درمانی را ایجاد می كند و به عنوان یك دستگاه جدید در حوزه فیزیوتراپی، برای بهبود دردهای ناشی از پوكی استخوان، شكستگی جوش نخورده و ... بكار می رود و فركانس ، دامنه و طول موح آن با توجه به شرایط و مشكلات هر بیمار، قابل تنظیم می باشد.

وی همچنین به كاربرد بسیار گسترده دستگاه " لیزر پرتوان " در فیزیوتراپی اشاره كرد و افزود: بخش فیزیوتراپی كلینیك نظام مافی، مجهز به دستگاه لیزر پرتوان 10 وات است كه در درمان بیماری های التهابی و غیر التهابی، و در كاهش درد، كاهش التهاب و ترمیم بافت های عضلانی، كاربرد دارد.

دكتر نقی خانی، با معرفی دستگاه " شاك ویوتراپی "، اظهار داشت: هر چند كه كاربرد این دستگاه در بین عموم، به عنوان یكی از درمان های موفق خار پاشنه شناخته شده است، اما برای كاهش التهاب های عضله و تاندون نیز از آن استفاده می شود.

وی در ادامه به كاربرد سایر تجهیزات بخش فیزیوتراپی كلینیك پزشكی - توانبخشی نظام مافی كه بیشتر تحریك كننده های الكتریكی هستند، نیز اشاره كرد.

همچنین وی شایع ترین دلایل مراجعه افراد به این بخش را "بیماری های مزمن مثل آرتروز و كمر درد " ذكر كرد و افزود: بیماران دچار سكته مغزی و یا مصدومان ناشی از تصادفات نیز جزو مراجعه كنندگان به این بخش هستند.

بگفته این استاد دانشگاه، برگزاری سمینارهای آموزش عمومی فیزیوتراپی با موضوع های آرتروز، كمر درد و پوكی استخوان برای ساكنان منطقه پنج شهرداری تهران (محل استقرار كلینیك نظام مافی)، باعث معرفی و شناخت هر چه بیشتر ساكنان منطقه نسبت به خدمات فیزیوتراپی شده است، ضمن آنكه كیفیت خدمات بخش فیزیوتراپی كلینیك نظام مافی نیز سبب مراجعه بیماران بیشتر به این بخش شده، به طوری كه روزانه بیش از 40 مراجعه كننده، خدمات فیزیوتراپی دریافت می كنند.

این مدرس بخش فیزیوتراپی كلینیك نظام مافی همچنین گفت: با اینكه كلینیك پزشكی و توانبخشی نظام مافی، تحت پوشش دانشگاه زیرمجموعه وزارت بهداشت و با تعرفه دولتی فعالیت می كند، اما درصددیم تا بخش فیزیوتراپی بصورت مستقیم با موسسات مختلف بیمه گر از جمله سازمان خدمات درمانی (بیمه سلامت)، سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح كه بیمه های پایه هستند، قرارداد منعقد كند، و در صورتی كه فضای فیزیكی این بخش توسعه یابد، امكان استفاده بیش از پیش مراجعه كنندگان از خدمات این بخش بوجود می آید.

دكتر نقی خانی همچنین توسعه فضای فیزیكی بخش فیزیوتراپی كلینیك نظام مافی را برای اجرای مناسب وظیفه آموزشی این بخش لازم دانست و افزود: با توجه به اینكه كلینیك نظام مافی تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی فعالیت می كند و یك وظیفه آموزشی نیز دارد، در ایامی كه تهران از نظر نقشه كرونا، قرمز نباشد، به بیش از شش دانشجو مقطع كارشناسی، یك دانشجوی مقطع كارشناسی ارشد و یك دانشجوی مقطع PhD رشته فیزیوتراپی، خدمات آموزشی ارائه می دهد كه توسعه فضای فعلی، لازمه تحقق بهتر و با كیفیت تر این هدف نیز می باشد.

انتهای پیام/



تهیه و تنظیم خبر: شاهی - نعیمی پور
   تاریخ: ۱۵:۳۹ - ۳۱/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۹۸