دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

تشدید "انقطاع روابط فامیلی" در كرونا و مردم بی حوصله
 
گروه جامعه: یك پژوهشگر روان درمانی فراتشخیصی با اشاره به آثار روانشناختی پاندمی كووید 19 گفت: پیش از پاندمی كووید 19 به دلیل شرایط اقتصادی، دغدغه های شغلی، چشم و هم چشمی ها، دلخوری ها و ... شاهد فاصله گیری نسبی افراد از روابط خانوادگی و فامیلی بودیم. پس از پاندمی كووید 19 نیز بسیاری از (...)
گروه جامعه: یك پژوهشگر روان درمانی فراتشخیصی با اشاره به آثار روانشناختی پاندمی كووید 19 گفت: پیش از پاندمی كووید 19 به دلیل شرایط اقتصادی، دغدغه های شغلی، چشم و هم چشمی ها، دلخوری ها و ... شاهد فاصله گیری نسبی افراد از روابط خانوادگی و فامیلی بودیم.
پس از پاندمی كووید 19 نیز بسیاری از افراد به ویژه جوان ترها، خانواده های هسته ای و یا خانواده های دارای یك یا دو فرزند این مساله را مطرح می كردند كه از ارتباطات خانوادگی و فامیلی خسته شده بودند و چه خوب شد كرونا امكان قطع رابطه را فراهم كرد، در واقع افراد نسبت به یكدیگر بی حوصله شده بودند و این مساله در پاندمی كووید 19 تشدید شد كه بسیار دردآور است. دكتر امیر لطفی حقیقت ، اظهار كرد: فضای فرهنگی_اجتماعی نگران كننده ای پیش از پاندمی كووید 19 بر جامعه غالب شده بود كه منجر به چشم و هم چشمی ها، دلخوری ها، پایین آمدن اعتماد به نفس عمومی در سطح جامعه شده بود. حتی شرایط اقتصادی به گونه ای بود كه افراد برای برگزاری مهمانی كوچكی مجبور به صرف هزینه های گزاف بودند. عوامل یاد شده منجر به این شده بود كه بعضا افراد حوصله یكدیگر را نداشتند و این بی حوصلگی برای برقراری ارتباطات فامیلی در پاندمی كووید 19 بیشتر هم شد.
این عضو تیم تخصصی مشاوره ازدواج و زوج در انجمن ازدواج و خانواده كشور، یكی از مهم ترین اركان سلامت را برقراری ارتباطات خانوادگی دانست و با ابراز نگرانی نسبت به این بی حوصلگی برخی اعضای جامعه برای برقراری ارتباطات فامیلی و خانوادگی، ادامه داد: در ایام پاندمی كووید 19 به دلیل ایجاد فشارهای اقتصادی، فشارهای روانی، متفاوت شدن تعاملات و ارتباطات مردم جامعه و به طور كلی تحولات اجتماعی ایجاد شده، بعضا ذائقه مردم و انتظاراتشان از خود، اطرافیان، دنیا و آینده به نحوی تغییر كرده است كه افراد از خواستگاه و ریشه اصلی خود یعنی خانواده دور شده و در مقابل به ارتباطات غیر خانوادگی معیوب روی آورده اند.
این دكترای مشاوره تصریح كرد: افزایش اضطراب در ایام پاندمی كووید 19 دوری از خانواده و به تنهایی سپری كردن اوقات منجر به آسیب دیدگی خانواده ها شده است. اگرچه عواملی نظیر مهاجرت، شرایط اقتصادی، حجم بالای اشتغال، چشم و هم چشمی ها و… انقطاع ارتباطات خانوادگی را ایجاد كرده بود اما شرایط اضطراب پاندمی كووید 19 نیز مزید بر علت شد. در واقع عوامل متعدد یاد شده نوعی تكنوپولی و صنعتی زدگی رفتاری_ اجتماعی را ایجاد كرده است و كرونا و فاصله گذاری اجتماعی نیز این شرایط را تشدید كرد كه نمی توان آن را طبیعی دانست.
لطفی در عین حال تاكید كرد كه موارد یاد شده به این معنا نیست كه مردم مایل به برقراری ارتباطات فامیلی نیستند بلكه فشار اقتصادی، انقطاع های عاطفی، بد رفتاری ها و چشم و هم چشمی و رقابت گری ها و... همگی دست به دست هم داده اند كه افراد از برقراری ارتباطات فامیلی و دید و بازدیدها فاصله بگیرند كه این رفتار عمومی تمام افراد جامعه نیست اما بخش قابل توجهی از افراد جامعه اكنون درگیر این شرایط اند.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا،این عضو تیم تخصصی مشاوره ازدواج و زوج در انجمن ازدواج و خانواده كشور در پایان سخنان خود درباره اثرات دراز مدت این انقطاع های خانوادگی، خاطر نشان كرد: آسیب هایی نظیر آسیب های جسمانی و روانی، انزوا، تنهایی، افسردگی، اضطراب نئوژنیك، احساس یاس و دلمردگی، احساس تنهایی وجودی، احساسات منفی و مخرب كه در وجود افراد ایجاد و در جامعه گسترش پیدا می كند منجر به این می شود كه افراد تحت تاثیر این شرایط وارد ارتباطات معیوبی با آدم های خارج از چارچوب خانواده شوند كه آسیب آن بعضا جبران ناپذیر خواهد بود.
   تاریخ: ۱۱:۱۰ - ۰۱/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۸