دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

جامعه ما در خصوص برخورد با مهاجرین و پناهندگان بلاتكلیف است
 
كارشناس اجتماعی دفتر تسهیلگری جهاد دانشگاهی در خصوص نحوه برخورد جامعه با پناهندگان اظهار كرد: قوانین حوزه پناهندگان در ایران به دوره اول پهلوی برمی گردد و متاسفانه دراین سالها هیچ بازنگری در قوانین صورت نگرفته و جامعه در خصوص برخورد با مقوله پناهندگی در وضعبت بلاتكلیفی به سر می برد.
معین دادخواه در نشست تخصصی بررسی وضعیت اجتماعی پناهندگان در شهر قم كه به همت خبرگزاری ایسنا در جهاد دانشگاهای قم برگزار شد، با اشاره به وضعیت اجتماعی اتباع در استان قم اظهار كرد: طبق آخرین سرشماری صورت گرفته حدود 4 میلیون مهاجر از كشورهای دیگر در ایران سكونت دارند كه حدود 200هزار نفر از آنها در استان قم سكونت دارند كه نیمی از این جمعیت را افغانستانی ها تشكیل می دهند.

این كارشناس اجتماعی وضعیت پناهندگان در جهان مدرن را مورد توجه قرار داد و بیان كرد: آسیب های اجتماعی پناهندگان وضعیت منحصر به فردی دارد كه باید به صورت ویژه مورد بررسی واقع شود.

دادخواه در خصوص نحوه برخورد جامعه با پناهندگان اظهار كرد: قوانین حوزه پناهندگان در ایران به دوره اول پهلوی برمی گردد و متاسفانه دراین سالها هیچ بازنگری در قوانین صورت نگرفته و جامعه در خصوص برخورد با مقوله پناهندگی در وضعبت بلاتكلیفی به سر می برد.

كارشناس اجتماعی دفتر تسهیلگری جهاد دانشگاهی افزود: اكثر جوامع دنیا تعریف مشخصی از نحوه برخورد با مهاجرین و پناهندگان ارائه داده اند اما در كشور ما هنوز تعریف مشخصی در این مقوله وجود ندارد.

وی همچنین بیان كرد: متاسفانه مسئولین رسیدگی به حوزه مهاجرین و پناهندگان در ایران نگاه امنیتی به این موضوع دارند و معتقدند این افراد باید به كشورهای خود بازگردند اما حتی بستر مشخصی برای برگشت آنها فراهم نكرده اند.

این كارشناس اجتماعی در یبان آسیب های اجتماعی مهاجرین و پناهندگان، خاطر نشان كرد: یكی از بزرگ ترین آسیب های این قشر بحث طلاق است كه طبق آمار به ازای هر ازدواج 5 طلاق اتفاق می افتد.

داد خواه در بیان دلایل این آسیب، تصریح كرد: مشكلات اقتصادی و درهم آمیزی فرهنگی كه سبب تغییر ارزش های آنها شده آسیب طلاق را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اهمیت نابودی چرخه ی محرومیت مهاجرین و پناهندگان، یادآور شد: تنها راهكار برای مقابله با این امر سرمایه گذاری فرهنگی بر روی نسل دوم مهاجرین و پناهندگان است.

كارشناس اجتماعی دفتر تسهیلگری جهاد دانشگاهی بیان كرد: اگر هر خانواده تنها با یك مهاجر در ایران در ارتباط باشند حدود 16 میلیون نفر از پدیده مهاجرت تاثیر می پذیرند.

دادخواه با اشاره به طرح تدوین شده توسط دفتر تسهیل گری جهاد دانشگاهی قم بیان كرد: این طرح با هدف كنترل كاهش آسیب های اجتماعی در 5 سطح تهیه شده كه 6 آسیب مهم را مورد توجه قرار داده است.

وی ضمن ارائه عملكرد دفتر تسهیلگری جهاد دانشگاهی خاطر نشان كرد: انجام فعالیت های موثر در خصوص رفع مشكلات اتباع در استان از ماموریت های مهم این دفتر است.

این كارشناس اجتماعی تاكید كرد: تا زمانی كه برنامه ای برای برخورد با پناهندگان در كشور وجود نداشته باشد نمی توان از مجامع بین المللی به ویژه كمیساری های پناهندگان، توقع حمایت داشت.

دادخواه با بیان اینكه نقطه ی پیوند و درك ایرانیان و افغانستانی ها در محله شهر قائم استان قم به دلیل فقر فراگیر است، افزود: فقر در این محله سبب همزیستی مسالمت آمیز شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۱۱ - ۰۱/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۲