دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

در دوره شیوع بیماری كرونا امكان فعالیت در حوزه اجتماعی وجود نداشت
 
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان كرد: تقریباً نیمی از دوره 30 ماهه مسئولیتم با بیماری كرونا رو به رو شد و عملاً امكان فعالیت در حوزه اجتماعی وجود نداشت.
در دوره شیوع بیماری كرونا امكان فعالیت در حوزه اجتماعی وجود نداشت معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان كرد: تقریباً نیمی از دوره 30 ماهه مسئولیتم با بیماری كرونا رو به رو شد و عملاً امكان فعالیت در حوزه اجتماعی وجود نداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، در پنجمین جلسه شورای شهر به ارائه گزارش عملكرد حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی پرداخت.

وی در این جلسه گفت: گستردگی حوزه اجتماعی از لحاظ ساختار بسیار زیاد است و گسترده ترین سازمان شهرداری تهران است و این فضا در سازمان تقریباً شناخته شده نیست. در گزارش امروز تلاش دارم این گستردگی را نشان دهم.

جوادی یگانه ادامه داد: ما تلاش كردیم كه نگاه جامعی به همه حوزه های اجتماعی داشته باشیم. معاونت اجتماعی از پیش از انقلاب وجود داشته است، ولی از سال 71 در ساختار شهرداری تهران شكل گرفته است. در این دوره 30 ساله اقدامات فراوانی در حوزه اجتماعی شكل گرفته است.

وی افزود: در مجموع 65 عدد گزارش تحت عنوان فرهنگ شهر منتشر شد و در حال حاضر در سایت معاونت این گزارش ها قابل دسترسی است. در مجموعه گزارش هایی كه امروز ارائه می شود، پیشنهادات و اطلاعاتی نیز وجود دارد كه به افرادی بعد از این در معاونت مسئولیت خواهند داشت كمك خواهد كرد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان كرد: تقریباً نیمی از دوره 30 ماهه مسئولیت بنده در معاونت با بیماری كرونا رو به رو شد. در دوره شیوع بیماری كرونا عملاً امكان فعالیت در حوزه اجتماعی وجود نداشت.

وی در ادامه در خصوص مسائل مالی در معاونت گفت: مجموعه برج میلاد و سازمان ورزش تقریباً تمام درآمد خود را از دست دادند. به سازمان ورزش می توانستیم كمك كنیم ولی در سال 99 امكان كمك مالی به برج میلاد وجود نداشت چون ردیف بودجه نداشتیم. البته معاونت اجتماعی و فرهنگی تلاش كرد تا خود را با شرایط كرونا سازگار كند.

یگانه عنوان كرد: برای ارزیابی حوزه اجتماعی علاوه بر عملكرد، رویكرد هم مهم است. تجربه ای كه در معاونت اجتماعی احساس شد حس كسی بودن است یعنی باید به همه انسان ها در شهر توجه شود و به ویژه بخش هایی كه كمتر دیده شدند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران ادامه داد: شهرداری تهران 343 سرای محله و 190 سالن اجتماعات و آمفی تئاتر دارد و 20 مددسرا، 2 سامان سرا و 10 مجتمع بهاران نیز در پایتخت دایر است. همچنین 56 مجموعه آبی و 163 مجموعه غیرآبی، زیرمجموعه سازمان ورزش است.

وی ادامه داد: اقدامات رویكردی ما در شهرداری بر مبنای عدالت توزیعی، التیام بخشی، مشاركت اجتماعی و نشاط اجتماعی بوده است كه برگزاری نوروزگاه، شادستان، كنسرت آنلاین و مسابقات نقاشی شهری كه من دوست دارم، همچنین كوچه های دوستی از جمله این موارد است.

جوادی یگانه خاطرنشان كرد: رویكرد اجتماعی و فرهنگی به همه مسائل مدیریت شهری و وجود برنامه های شفاف و انگیزشی برای آحاد مردم از رویكردهای تهران 1400 بوده و افزایش زیست پذیری شهری، همچنین نگاه به سیر تاریخی یك صدساله شهر و تحقق عدالت اجتماعی در خدمات دهی از اهداف كلی رویكرد تهران 1400 است. بر همین مبنا، دو پویش اصلی جان تو جان شهر و پویش نور، شهر و امید ویژه اعیاد مذهبی برگزار شد.

جوادی یگانه ادامه داد: سازمان ورزش 56 مجموعه آبی، 163 مجموعه غیر آبی و 53 مجموعه الزهرا دارد. سازمان رفاه 2 سامان سرا برای آقایان و بانوان دارد. 20 مدد سرا، 2 اتاق مادر و كودك، 10 مجتمع بهاران، 8 همراه سرا و 21 مركز پرتو دارد. اداره كل امور بانوان 9 بوستان بانوان، 24 شهربانو، یك شهردخت (منحصراً برای دختران) و 57 مركز كوثر دارد. شركت توسعه فضای فرهنگی 4 خانه موزه دارد كه شامل خانه موزه سیمین و جلال، اخوان، تندگویان و وثوق الدوله است. مجتمع تاریخی، گردشگری رازی كه اخیراً به شركت توسعه واگذار شده و بخش های فرهنگی مجتمع آئین صبا و مجتمع البرز لشگرك از بخش های این شركت است.

وی با اشاره به املاك بند 6 ماده 55 بیان كرد: در این املاك بیش از 70 ملك شامل مسجد، حسینیه، هیأت و حوزه علمیه است. همچنین حدود 88 ملك وجود دارد كه شهرداری تهران واگذار كرده است كه این واگذاری در اختیار حوزه اجتماعی است و جز بخشی از اموال حوزه اجتماعی است.

جوادی یگانه عنوان كرد: حوزه اجتماعی در كنار حوزه فرهنگی قرار دارد و در این دوره در هردو بخش كار شد. در حوزه اجتماعی، مقیاس رویدادهای ما از سطح شهر و منطقه به محله و كوچه تغییر پیدا كرد. طبیعتاً رویدادهای محله ای و كوچه ی رویدادهای بزرگی هستند كه حال مردم را بهتر می كند این نگاه بهتر شدن حال مردم نگاهی است كه در حوزه اجتماعی كار شده است.

وی اظهار كرد: شهرداری تهران خود را رقیب هیأت ها و حسینیه ها نمی دید بلكه تلاش می كرد فعالیت هایش از طریق آنها باشد. در محرم وقتی قرار شد كه 350 پوستر بین انصاف توزیع شود از طریق اتاق اصناف و اتاق بازگانی و سازمان تبلیغات این كار انجام شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: بخش های هم در شهر بودند كه در میان نگاه درآمدزایی كمتر دیده شدند. ما به محذوفین مانند آسیب دیدگان، مهاجرین و بی خانمان ها نگاه ویژه تری داشتیم.

وی درباره نظرسنجی شهرداری بیان كرد: در سال 96 در نظرسنجی كه توسط شهرداری تهران برای مهم ترین مشكلاتی كه مردم داشتند انجام شد، بعد از ترافیك و آلودگی هوا كه بالای 90 درصد بود، فاصله 86 درصدی میان شمال و جنوب مسئله مهم دیگر بود. امسال انجام این نظر سنجی به دلیل كرونا ممكن نبود. شهرداری برای این مسئله برنامه شادستان و نوروزگاه را در جنوب تهران متمركز كرد. امسال در حریم تهران پیك های امید با همكاری كانون ها فرستاده شد.

جوادی یگانه ادامه داد: شهر برای كودكان و مادران دارای فرزند خردسال مناسب نیست. یعنی ما تلاش كردیم اتاق مادر و كودك داشته باشیم. شهر برای زنان ناامن است كه بخشی از این ناامنی به فضای كالبدی بر می گردد كه این ناامنی با ایجاد نور امن می شود. فضاهایی كه بی دفاع است امن می شود و زنان می توانند رفت و آمد كنند. اقداماتی در همه این موارد ذكر شده انجام شده است. همچنین شهر برای سالمندان هم مناسب نبود كه ما برنامه شهر، دوستدار سالمند را اجرا كردیم.

وی در خصوص بستر مجازی برنامه های فرهنگی اینگونه گفت: در بخش كنسرت آنلاین دسترسی مناسبی برای افرادی كه به این بسترهای فرهنگی دسترسی نداشتند ایجاد شد. چون این برنامه به شكل مجازی برگزار شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران اضافه كرد: تقدیر از كارگران افغانستانی در این دوره به خوبی انجام شد. در این دوره ویدئو مپینگ به خاطر حمله به دانشگاه كابل با عنوان جان پدر كجاستی اجرا شد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۷:۰۵ - ۳۱/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۳