دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

خشم كودك را عاقلانه مهار كنید!
 
یك روانشناس، در رابطه با چگونگی مهار كردن خشم كودكان توضیحاتی داد.


به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش مدیریت خشم همان قدر كه برای بزرگسالان اهمیت دارد برای كودكان هم مهم است؛ به طوری كه گاهی والدین، مستأصل می شوند و نمی دانند با كودكی كه زود خشمگین می شود و جیغ و داد می زند و اشیاء را به این طرف و آن طرف پرت می كند، چه كاری انجام دهند.
بیشتر بخوانید

- بروز خشم بر روی رفتار افراد موثر است/تاثیر متقابل خشم بر رفتار یكدیگر فاطمه كوهپایه زاده روانشناس، در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با چگونگی مهار كردن خشم كودكان اظهار كرد: اولین كاری كه شما به عنوان والدین و یا نزدیكان كودك باید انجام دهید، این است كه كودك را از احساسات خود آگاه كنید چراكه هرقدر كودك شما بیشتر یاد بگیرد كه احساس خود را بیان كند و حس های پیچیده منفی اش را به زبان بیاورد و آن ها را بشناسد، كمتر این احساسات خود را با واكنش منفی خشم بروز می دهد.

وی بیان كرد: برای این كه كودك شما احساسات خود را بشناسد و روی آن ها اسم بگذارد، شما باید در خصوص احساسات خود و كودكتان صحبت كنید و تا جایی كه می توانید بر احساسات خودتان و آدم های دور و برتان اسم بگذارید: " این آدم توی فیلم به نظر ناراحت میاد "، " به این عكس در مجله نگاه كن، به نظر عصبانی میاد. "

خشم كودك را عاقلانه مهار كنیم

این روانشناس تصریح كرد: شما به عنوان والدین و اطرافیان نزدیك كودك باید خونسرد باشید چراكه كودكان به سادگی نسبت به محیط اطرافیانشان واكنش نشان می دهند و به همین دلیل، اگر شما خوشحال و آرام باشید، كودكان هم خوشحال خواهند بود و اگر ببینند والدینشان عصبانی و ناراحت هستند، آن ها نیز كج خلقی خواهند كرد. بنابراین، اگر موقعیتی شما را ناراحت كرده است زمانی را به تنهایی بگذارید و به همین منظور، از فرزند خود جدا شوید و او را در مكان امنی بگذارید و به تنهایی قدم بگذارید.

كوهپایه زاده گفت: تكنیك های آرام سازی تن و روان و رهایی از استرس را بیاموزید تا بتوانید با استرس های روزمره كنار بیایید و یادتان باشد روشی كه شما برای مدیریت خشم تان به كار می گیرید و چگونگی رفتار های خشمگینانه شما برای كودكانتان الگوهایی هستند و باید بدانید كه اگر رفتار شما با راننده تاكسی كه دیر به دنبالتان آمده است تا شما را به مقصد برساند، خوب نباشد نباید از رفتار بی ادبانه فرزند خود در مقابل دیگران تعجب كنید چرا كه شما الگویی برای او هستید.

وی با اشاره به پذیرفتن خشم كودك ادامه داد: شما باید به عنوان والدین یا نزدیكان كودك، خشم او را بپذیرید و به احساسات او احترام بگذارید چرا كه این كار شما باعث می شود كه او خشم خود را كمتر با واكنش های تند و شدید بروز دهد و این خشم را به شما بفهماند و بدانید كه اگر به كودك خود بگویید " حق نداری عصبانی بشی، یا وقتی اخم می كنی زشت میشی، یا این كه عصبانیت نداره " باعث عصبانی تر شدن هرچه بیشتر او می شوید.

خشم كودك را عاقلانه مهار كنیم

این روانشناس افزود: اگرچه كودك شما باید یاد بگیرد كه خشم و عصبانیت پذیرفتنی است، اما او، این موضوع كه شما هم رفتار خشونت آمیزی داشته باشید را نمی پذیرد و به همین دلیل، حتما باید به آرامی و با جملاتی شمرده، اما با قاطعیت به كودك خود بفهمانید كه كار درستی انجام نداده است.

كوهپایه زاده در پایان خاطرنشان كرد: حتما سعی كنید كه سرِ كودك خود فریاد نزنید چرا كه این كار شما نشان می دهد شما كنترل خود را ازدست داده اید و اگر كودكتان هم، همچنان به كار خود ادامه داد او را از عواقب كارش آگاه كنید كه از آن جمله می توان به محروم كردن او از تفریح اشاره كرد.

بیشتر بخوانید

- چرا نباید فرزندانتان را با كودكان دیگر مقایسه كنید؟
   تاریخ: ۲۲:۲۲ - ۳۱/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۷