دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

واكسیناسیون معلمان از وعده ها عقب می ماند؟
 
واكسیناسیون معلمان مدارس كه از هشتم مرداد به طور رسمی در سراسر كشور آغاز شد، پیش بینی شده بود تا 25 مرداد با تزریق دوز اول واكسن كرونا به همه معلمان پایان یابد ولی اكنون برخی خبرها از محقق نشدن این پیش بینی حكایت دارد طوری كه زمزمه نارضایتی خانواده ها از برگزاری حضوری كلاس های درس در مهرماه نیز ...
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم؛ اوایل مرداد وزارت آموزش و پرورش فهرستی از یك میلیون و 200هزار معلم به وزارت بهداشت ارسال كرد كه همگی باید قبل از شروع سال تحصیلی جدید در مهرماه به طور كامل واكسینه می شدند كه معلمان مدارس استثنایی نیز جزئی از این فهرست بودند. اكنون اطلاعاتی در اختیار جام جم قرار گرفته كه نشان می دهد در برخی استان ها این روند كند و عقب تر از برنامه است و با شروع شهریور ماه هنوز همه معلمان از جمله معلمان مدارس استثنایی دوز اول واكسن كرونا را دریافت نكرده اند. در واقع در حالی كه از شنبه تا یكشنبه این هفته طبق اعلام وزارت بهداشت 540 هزار دوز واكسن كرونا تزریق شده و سرعت واكسیناسیون نسبت به هفته های قبل رشد كرده اما در مورد جامعه معلمان هنوز كار سرعت مطلوب را نیافته است.

دیروز البته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستادملی مقابله با كرونا اعلام كرد 85درصد معلمان كشور واكسن كرونا را دریافت كرده اند، همچنین اظهار امیدواری كرد تا قبل از شروع سال تحصیلی، واكسیناسیون كامل شود ولی با حسابی ساده و طبق آمار خود وی می توان ثابت كرد واكسیناسیون معلمان از برنامه عقب است؛ چرا كه كار باید تا 25 مرداد تمام می شد ولی امروز كه اول شهریور است هنوز 15درصد معلمان باقی مانده اند.

در مورد معلمان مدارس استثنایی كشور كه جمعیت كوچكی معادل 23هزار نفر دارند البته واكسیناسیون عقب تر از آمار 85درصدی است.

براساس اطلاعات دریافتی از استان های سیستان وبلوچستان،اصفهان، لرستان، بوشهر، هرمزگان، كرمانشاه و گلستان تا امروز به طور میانگین حدود 80 درصد این معلمان شامل نیروهای رسمی، پیمانی، حق التدریس و نیروهای خرید خدمات واكسینه شده اند كه عقب ماندگی از برنامه واكسیناسیون را به خوبی نشان می دهد.

مجید هداوند، معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی كشور نیز در گفت وگو با جام جم ضمن تایید این آمار و اطلاعات گفت: تاكنون حدود 80درصد معلمان واكسینه شده اند كه امیدواریم با سرعت گرفتن كار، تا پایان شهریور واكسیناسیون تكمیل شود، البته اگر اتفاقی خاص رخ ندهد و پیك جدیدی شكل نگیرد.در این میان اما واكسیناسیون دانش آموزان استثنایی كه از ماه ها قبل در قالب درخواستی مكتوب از ستادملی مقابله با كرونا مطرح شده همچنان بلاتكلیف است در حالی كه در مدارس استثنایی كشور دانش آموزان بالای 18سال و دانش آموزانی با وضعیت حاد و بیماری های زمینه ای نیز تحصیل می كنند كه واكسیناسیون آنها موضوعی جدی و ضروری است.

براساس اطلاعاتی كه مجید هداوند در اختیار ما قرار داد، در استان سیستان و بلوچستان فهرستی از دانش آموزان بالای 18سال تهیه و به مركز بهداشت استان ارسال شده و قرار است تعدادی از دانش آموزان كه شرایط حاد وخاص دارند از طریق آمبولانس در منزل شان واكسینه شوند كه البته تاكنون در عمل كاری انجام نشده است. همچنین در استان كرمانشاه واكسیناسیون دانش آموزان بالای 18سال به انعقاد تفاهم نامه میان وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و ارسال بخشنامه منوط شده كه هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است. در بوشهر نیز اطلاعات دریافتی نشان می دهد برای واكسیناسیون دانش آموزان با نیازهای ویژه تاكنون اقدامی صورت نگرفته است.

از آنجا كه آموزش و پرورش اصرار به بازگشایی مدارس از اول مهر دارد و تاكنون ستادملی مقابله با كرونا نیز چند بار موافقتش را با این موضوع اعلام كرده، به نظر می رسد با تكمیل نشدن واكسیناسیون معلمان و به خصوص دانش آموزان استثنایی كه آسیب پذیری بالایی دارند، عملا رغبت خانواده ها از آموزش حضوری در مدارس كاهش می یابد و آموزش و پرورش را در پروژه بازگشت به آموزش حضوری با شكستی زودهنگام مواجه می كند.
   تاریخ: ۱۶:۱۹ - ۰۱/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹