دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

افزایش آمار زنان مدعی همسرآزاری فیزیكی و روانی در ایران | سهم مردها در همسرآزاری چقدر است؟
 
ارقام مركز آمار ایران نشان می دهد كه 96 درصد از مجموع 80 هزار و 187 مورد معاینه مدعیان همسرآزاری جسمی پزشكی قانونی در سال 99 به زنان مدعی همسرآزاری جسمی مربوط بوده و سهم مردان در این بین 4 درصد است.
همسرآزاری به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بنا بر آمار منتشرشده از سوی مركز ملی آمار ایران، مجموع موارد معاینات مدعیان خشونت جسمی توسط همسر در بهار، تابستان، پاییز و زمستان 99 حاكی از آن است كه طی سال گذشته تعداد 80 هزار و 187 مورد معاینه جسمانی در این خصوص توسط پزشكی قانونی انجام شده است كه سهم زنان مدعی همسر آزاری جسمی از این معاینات 77 هزار و 96 مورد معاینه و سهم مردان مدعی همسرآزاری جسمی 2991 مورد معاینه بوده است.

در واقع زنان مدعی همسرآزاری جسمی، 96 درصد و مردان مدعی همسرآزاری جسمی 4 درصد از كل معاینات مربوط به مدعیان همسرآزاری جسمانی پزشكی قانونی طی سال 99 را به خود اختصاص داده اند.

همچنین با توجه به آمار منتشرشده، درمجموع 585 هزار و 374 مورد معاینه مربوط به نزاع فیزیكی طی سال گذشته در پزشكی قانونی انجام شده است كه 13.6 درصد از این معاینات به مدعیان همسرآزاری جسمی معطوف می شود.

به طور كلی اما اگرچه موارد معاینه نزاع فیزیكی طی سال 99 در قیاس با سال 98 با تعداد 582 هزار و 567 مورد معاینه، روند افزایشی داشته است اما در عین حال موارد معاینات مربوط به مدعیان همسرآزاری جسمی طی سال 99 در قیاس با آمار سال 98 (تعداد 85 هزار و 357 مورد معاینه) كاهش داشته است. این روند كاهشی هم در موارد معاینه زنان مدعی همسرآزاری جسمی و هم در موارد معاینه مردان مدعی همسرآزاری جسمی دیده می شود.

افزایش آمار زنان مدعی همسرآزاری فیزیكی و روانی در ایران | سهم مردها در همسرآزاری چقدر است؟

معاینات مربوط به نزاع و درگیری روانی نیز از 999 مورد در سال 98 با درصدی رشد به 1121 مورد معاینه در سال 99 رسیده است. از این تعداد، 182 مورد معاینه به معاینات مدعیان همسرآزاری روانی معطوف می شود كه 10 مورد از این 182 مورد معاینه برای مردان مدعی همسرآزاری روانی و 172 مورد برای زنان مدعی همسرآزاری روانی انجام شده است.

در واقع 94.5 درصد از معاینات مدعیان همسرآزاری روانی پزشكی قانونی طی سال 99 به زنان معطوف می شود و سهم زنان مدعی همسرآزاری روانی از معاینات انجام شده در این خصوص مانند همسرآزاری جسمی، بیشتر از مردان است.

این در حالی است كه طی سال 98 از 152 مورد معاینه انجام شده بر روی مدعیان همسرآزاری روانی، 49 مورد معاینه سهم مردان و 103 مورد سهم زنان بود. به این ترتیب طی سال گذشته آمار مردان مدعی همسرآزاری روانی در قیاس با سال 98 كاهش داشته و آمار زنان مدعی همسرآزاری روانی افزایش یافته است.

به طور كلی 16 درصد از تعداد كل معاینات مربوط به نزاع روانی طی سال 99 نیز به مدعیان همسرآزاری روانی معطوف می شود.

بنا بر این گزارش، مطابق با تعریف ارائه شده در این آمار، هرگونه سوءرفتار و آزار جسمی، جنسی، روانی و سهل انگاری كه توسط شوهر نسبت به زن یا برعكس انجام شود، مصداق «همسرآزاری» بر شمرده شده است.

موارد یادشده مطابق با مجموع آمار فصل های بهار، تابستان، پاییز و زمستان 99 مركز آمار ایران استخراج شده و این در حالی است كه هنوز آمار سالانه (سال 99) منتشر نشده و امكان اختلاف در مجموع آمارهای فصلی با آمار سالانه به دلیل اختلاف در تاریخ گزارش گیری و بعضا افزایش آماری كه اكنون منتشر شده است، وجود دارد.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۹:۵۱ - ۰۲/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳