دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

اولویت های وزیر بهداشت و علوم در دولت سیزدهم / نظام سلامت و آموزش كشور چه مسیری را پیش رو دارند؟
 


به گزارش خبرنگار گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، عصر دیروز وزرای علوم و بهداشت و درمان با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند و از امروز اتفاق های جدیدی در وزارت خانه های سلامت محور و آموزشی كشور خواهد افتاد، سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم شنبه تعیین می شود.

وزارت خانه بهداشت، درمان و آموزش پزشكی یكی از مهمترین وزارتخانه ها برای مدیریت امور كشور است چرا كه كرونا اولویت نخست ایران و بسیاری از كشورهای دنیاست و با وجود كرونا شكل زندگی تغییر كرده است.

عین اللهی وزیر دولت سیزدهم كیست؟ بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت دولت سیزدهم، 3 شهریور 1400 در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با 214 رای موافق، 55 رای مخالف و 15 رای ممتنع از مجموع نمایندگان حاضر در این جلسه به عنوان وزیر بهداشت انتخاب شد.

وزیر بهداشت دولت سیزدهم متولد سال 1337 متخصص چشم پزشكی، فوق تخصص قرنیه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی است. پیش از این نیز تصدی در سمت هایی همچون معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، رئیس شورای بسیج جامعه پزشكی كشور، معاون درمان بهداری كل سپاه پاسداران، ریاست دفتر نظارت و ارزیابی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، ریاست قطب چشم پزشكی، دبیر شورای هم اندیشی نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و... در كارنامه او به چشم می خورد.

عین اللهی برنامه های خود را در 114 صفحه با محوریت مدیریت كرونا، تقویت و استقرار شبكه ملی خدمات سلامت، تحقق اسناد بالادستی سلامت، برنامه جامع توانبخشی و سلامت اجتماعی، نظام اطلاعات سلامت، دارو و تجهیزات پزشكی، كاركرد تولید منابع، تامین مالی و كاركرد ارائه خدمات سلامت ارائه كرده است. بر اساس آنچه كه او در برنامه خود آورده است قرار است با 7 راهبرد اساسی به سمت نیل به اهداف تعیین شده حركت كند كه این راهبردها شامل موارد ذیل است:

1.تضمین فراهمی، دسترسی، قابلیت خرید و بهره مندی از خدمات پایه سلامت برای همگان

2 .برقراری عدالت در تامین منابع و بهره مندی از خدمات سلامت

3 .افزایش كارآیی و اثربخشی نظام مراقبت های بهداشتی و درمانی

4 .برقراری حفاظت مالی مبتنی بر توانایی پرداخت مردم، در مقابل هزینه های خدمات سلامت

5 .بهبود كیفیت خدمات و مراقبت ها و كالاهای سلامت محور

6 .حفظ شأن و كرامت مردم هنگام دریافت خدمات سلامت

7 .سرآمدی كشور بین كشورهای منطقه چشم انداز در عرصه تولید دانش و آموزش و پژوهش پزشكی

عین اللهی مدیریت همه گیری كووید -19 را از جمله برنامه های اولویت دار اجرایی خود می داند و بر اساس آنچه كه در برنامه خود آورده است این مداخلات آنی و در اولویت نخست برای كاهش مرگ و میر و ناتوانی براثر همه گیری كووید19 به گونه ای طراحی، اجرا و پایش خواهند شد كه نتایج آنها حداكثر تا شش ماه نخست دولت سیزدهم برای مردم ملموس و در بهره مندی شان از خدمات سلامت اثربخش باشد.

انتخاب معاون بهداشتی از جنس بهداشت؛ راهكاری برای اولویت پیشگیری بر درمان ابراهیم نوری گوشكی، متخصص پزشكی خانواده دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت انتصاب معاون بهداشتی از جنس بهداشت برای اولویت قراردادن پیشگیری بر درمان اظهار كرد: سكاندار معاونت بهداشت بایستی متخصص در امور بهداشتی، توانمند علمی و اجرایی، پاكدست و با تفكر غالب پیشگیری مقدم بر درمان فراتر از یك شعار باشد و رسالت منصبش، تامین، حفظ و ارتقاء سلامتی آحاد جامعه باشد. معاون بهداشتی در وزارت بهداشت دولت سیزدهم، باید طلایه دار سیاست اجرای كامل نظام ارجاع مغفول مانده از برنامه ها و قوانین توسعه كشور در این بحبوحه نفس گیر پاندمی كرونا باشد.

متخصص پزشكی خانواده دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ادامه داد: باید بین آنچه او و همراهان او میخواهند با انچه تحت فشارهای سیاسی متعدد و سهم خواهی برخی زیاده خواهان هست به شیر بی یال و دم و اشكم تبدیل شده و و سلامت مردم را بر همه چیز ارجح تر بداند. معاون بهداشت بایستی كاملا عملیاتی، به موقع و بجا عمل كند، منابع اعتباری حوزه بهداشت را به خوبی بشناسد، گلوگاه ها را ردیابی كند و در توزیع اعتبارات بدون تعارض منافع و قومیت و نژاد و... عمل كند. دست فرصت طلبان را از سر چشمه های باریك اعتبارات بهداشتی كوتاه نماید و فرآیندهای مالی را به خوبی بشناسد. در مسیر قانونی حركت كند و از توزیع متمركز اعتبارات كه زمینه رانت و فساد را فراهم می نماید، جلوگیری كند. ردپایی از رانت خواران و سودجویان مافیایی را در نظام بهداشتی كشور خصوصا در حوزه ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشكی كشور باقی نگذارد.

نوری ادامه داد: بر اینكه انتخاب معاون بهداشتی در یك نظام شایسته سالاری آنقدر در این وزارتخانه اهمیت دارد كه بایستی مردم این مرز و بوم، تندرستی و شادابی خود و فرزندانشان را وامدار بذل سخاوتمندانه سالهای خدمات او بدانند. جامعه متخصصین پزشكی خانواده، نگران انتصاب معاون بهداشتی در وزارت بهداشت است كه از جنس تخصصی برنامه های بهداشت و پزشكی خانواده نباشد و آخرین تجربه اش صرفا طبابت درمانی بوده است و تجربه فعالیت های اجرایی و بهداشتی اش اندازه انتصاباتی باشد كه به لطف و عنایت وابستگی های سیاسی بدان رسیده باشد.

وزیر علوم دولت سیزدهم كیست؟ محمدعلی زلفی گل، 3 شهریور 1400 در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با 210 رای موافق، 56 رای مخالف و 19 رای ممتنع از مجموع نمایندگان حاضر در این جلسه به عنوان وزیر علوم دولت سیزدهم انتخاب شد.

سال 1345 در روستای صالح آباد از حومه شهرستان آشتیان (استان مركزی) متولد شد. مدارك كارشناسی را در سال 1369 از دانشگاه اراك، كارشناسی ارشد را در سال 1372 از دانشگاه صنعتی اصفهان و دكترای خود را در سال 1376 از دانشگاه شیراز اخذ كرد.

مرتبه علمی زلفی گل به ترتیب در سال های 1380 و 1384 به رتبه های علمی دانشیاری و استادی ارتقا یافت. از سوی انجمن شیمی ایران به عنوان شیمیدان برجسته زیر 40 سال كشور در گرایش شیمی آلی، انتخاب و جایزه دكتر ارشیا آزاد به وی اهدا شد.

از سال 1383 نام ایشان در لیست یك درصد دانشمندان پر استناد رشته شیمی جهان، در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI قرار گرفته و مورد تقدیر مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واقع شد. انجمن شیمی ایران در سال 1392 ایشان را به عنوان شیمیدان برجسته گرایش شیمی آلی كشور انتخاب نموده و مورد تقدیر قرار داد. سال های متعدد پژوهشگر برتر دانشگاه، استان و همچنین نه سال متوالی استاد برتر آموزشی گروه شیمی آلی دانشگاه بوعلی سینا را در كارنامه علمی خود دارد.

كارآفرین شدن دانشگاه ها از اولویت های وزیر علوم دولت سیزدهم محمدعلی زلفی گل وزیر علوم دولت سیزدهم درباره برنامه های پیش روی این وزارت خانه در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار كرد: یكی از برنامه های بنده در دولت سیزدهم كارآفرین شدن دانشگاه هاست.

او افزود: حركت به سمت دانشگاه نسل سوم روز به روز به ضرورتی انكار ناپذیر تبدیل شده كه عمده ترین مشخصه این دانشگاه ها برخلاف دانشگاه های نسل اول و دوم اهمیت موضوع كارآفرینی، ارتباط چند وجهی هم افزا با جامعه و فضای كسب و كار و ماموریت های منطقه ای و اقتصادی است.

زلفی گل تصریح كرد: دانشگاه های ما باید در مسیر كارآفرینی حركت كنند و ارتباط صنعت با دانشگاه ها باید به صورت عملیاتی صورت گیرد و موسسات آموزش عالی ما باید براساس ماموریت های تخصصی خود اقدامات كنند و پایان نامه ها باید مسئله محور باشند و به صورت كارآفرینی عمل كنند.

وزیر علوم ادامه داد: موسسات آموزش عالی در راهبرد كلان خود موضوع كارآفرین شدن دانشگاه ها را سر لوحه خود قرار دهند و وزارت علوم نیز در سیاست های كلان خود به این موضوع توجه ویژه ای خواهد داشت. همچنین، گفتنی است كه در این زمینه طرح ها و پیشنهاداتی وجود دارد كه عملیاتی خواهد شد.

پیشنهادهای زلفی گل برای جلوگیری از فرار مغزها از ایران وی درباره بازگشت نخبگان به كشور بیان كرد: مهاجرت ژن های هوشمند به عنوان یك نظریه جدید توسط من ارائه شده است. بر اساس این نظریه نه تنها نخبگان كشور ثروت ملی هستند و از دست می روند، بلكه پس از گذشت قرن ها از نظر ژنتیكی كشورهای نخبه پذیر (مقصد) به جوامع نخبه تبدیل خواهند شد و درصد ژن های هوشمند آن ها به شكل گسترده ای افزایش می یابد.

زلفی گل ادامه داد: بنابراین در زمینه تولید علم، فن و تكنولوژی همچنان پیشتاز خواهند بود. در نتیجه كشورهای نخبه گریز (مبداء) روز به روز فقیرتر شده و به دلیل همین فقر، وابسته تر می شوند و تعادل جهانی با شدت بیشتری به هم می ریزد.

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: بنابراین ضرورت دارد تا حفظ صیانت و كرامت نخبگان به عنوان یك پروژه ملی تعریف شده و عوامل دافعه زا رفع شود. از جمله راهكارهای عملی برای جلوگیری از مهاجرت طیف وسیعی از ژن های هوشمند، حمایت مادی و معنوی از مقاطع تحصیلات تكمیلی بالاخص مقاطع دكتری و پسا دكتری در داخل كشور، مشاركت تمام شركت های خصوصی و دولتی در تاسیس مراكز پژوهشی تخصصی برای خویش و بكارگیری نخبگان در این مراكز است.

زلفی گل اضافه كرد: وزارت علوم تحقیقات و فناوری با همفكری و همیاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه حمایت مادی، كاری، رشد علمی و احساس شیرین اثر بخشی را برای آن ها مهیا خواهند كرد. بدیهی است در این زمینه نیاز سنجی و نیاز آفرینی یك ضرورت است كه باید با استفاده از پتانسیل دانشگاهیان دانشمند استفاده شده و طرح های كاربردی شان اجرایی شود.

عدم اعتماد وكلای ملت به وزیر آموزش و پرورش با وجود آنكه كابینه رئیسی در جلسه رای اعتماد مجلس نسبتا مورد توجه نمایندگان قرار گرفته بود اما با این وجود حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به عنوان سكاندار این مجموعه عظیم نپذیرفتند.

گلباغی با 4٣ سال سن، در زمره وزرای پیشنهادی جوان دولت سیزدهم محسوب می شد كه البته جوانگرایی افراطی و نبود هیچ سابقه مدیریتی در سطح ستا ی امتیازی منفی بود تا نمایندگان مجلس او را در سمت وزیر آموزش و پرورش نپذبرند.

در كارنامه كاری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تدریس در دانشگاه فرهنگیان، مدیریت مجموعه مدارس عام المنفعه امام رضا (ع) با 19 مدرسه و بیش از 7 هزار دانش آموز، راه اندازی سامانه «سیب» با ٢٠ هزار دقیقه محتوای آموزشی و تربیتی برای جبران كمبود های آموزش مجازی و... مشاهده می شود.

وزیر آموزش و پرورش باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ حجت اله بنیادی پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش، درباره ضرورت های انتخاب وزیر بیان كرد: آموزش و پرورش دستگاهی عظیم با بیش از یك میلیون معلم و بودجه حدود 10 تا 12 درصد از بودجه كل كشور است كه برخی معتقدند حتی كل جمعیت كشور با این وزارتخانه ارتباط دارد بنابراین به دلیل تنوع و ساختار عظیم این مجموعه، باید مدیریت آن را به فردی واگذار كرد كه در امور مختلف اطلاعات و آشنایی كافی داشته باشد.

او ادامه داد: بخش های مختلف این وزارتخانه از تامین فضای آموزشی گرفته تا بودجه ریزی و برنامه ریزی برای منابع انسانی آن كاری است كه از عهده هر شخصی بر نمی آید به عنوان مثال اگر كسی كه معلم ریاضی باشد و در در این حرفه خبره هم محسوب شود اما نمی تواند به عنوان وزیر آموزش و پرورش به كار گرفته شود چرا كه برای این پست صرفاً یك تخصص تك رشته ای كافی نیست و باید فرد نسبت به علوم و مهارت های مختلف جامعیت داشته باشد.

این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت معتقد است آنچه برای وزارت در آموزش و پرورش یك ضرورت محسوب می شود داشتن تجربه موفق و كافی است كه در این زمینه می توان فردی شایسته را به عنوان وزیر آموزش و پرورش به كار گرفت تا علاوه بر دانش، تجربه و كارایی لازم را هم داشته باشد.

بنیادی تصریح كرد: آنچه طی 43 سال گذشته شاهد آن بودیم نشانگر آن است كه شایسته سالاری و شایسته گزینی در زمینه انتخاب وزیر آموزش و پرورش با اما و اگرهای بسیاری مواجه شده است بنابراین مجلس و سایر بخش ها باید نگاه جدی تری به این موضوع داشته باشند تا با سعی و خطا كار را پیش نبریم.
   تاریخ: ۰۷:۴۰ - ۰۴/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۰